Vypěstuj si sám – čerstvá biozelenina po celou sezonu

Zajímavá nabídka některých farem v Německu a Rakousku.

„Vypěstuj si sám“ – tak se jmenuje nabídka některých farem v blízkosti měst, které nechávají zahradničit zákazníky na vlastních pozemcích.

Nabídka tak zahrnuje nejen radost z čerstvé a vlastními silami vypěstované zeleniny, ale i oddych od starostí všedního dne a pobyt v zeleni. Především děti tak v praxi získávají znalosti o ekologickém zemědělství, o tom jak se pěstují rostliny a co jim dělá dobře.

Důvěra je dobrá – kontrola lepší. Všichni bychom rádi měli jistotu, že naše potraviny pocházejí z důvěryhodných zdrojů. Ale kdo má tu možnost, založit si vlastní ekologickou zahrádku? Koncept ekologické samosklizně pochází z Rakouska. Za jednorázový poplatek si lze od května do listopadu pronajmout předpřipravené záhony s různými druhy zeleniny, květin nebo koření.

Pronajímatel na jaře rostliny zaseje v táhlých řadách, které pak napříč rozdělí. Tato políčka pak zahrnují různé rostliny, které zákazníci sklízí během celé sezony. Zákazník se podpisem smlouvy zavazuje obhospodařovat své pole ryze ekologickým způsobem, tj. bez syntetických hnojiv a chemických postřiků, a udržovat políčko bez plevelů. Také dodatečná sadba nebo setba musí být ekologická, aby nedošlo k ohrožení ekologické certifikace pozemku. Pronajímatel poskytne zahradnické nářadí, vodu na zalévání a odborné rady, například jaká hnojiva či ochranné látky je možné používat. V polovině listopadu se sklizená pole vrací pronajímateli k další kultivaci a přípravě na zimu.

Podle výzkumu univerzity v německém Kastelu, stačí na zabezpečení čtyřčlenné rodiny zeleninou během sezóny pole o výměře 85 m2 obsahující 20 až 25 druhů rostlin. Dalším pozitivem pro nájemce je rekreace a trávení času na čerstvém vzduchu s rodinou, s piknikem v přírodě ap. Pozitivem pro zemědělce je získání zákazníků a možný přímý prodej dalších produktu (mléko, vajíčka, maso).

Zkušenosti z Německa a Rakouska ukazují, že se konceptu samosklizně daří na okraji velkých měst. Cílovou skupinou jsou především rodiny z okolí farem. Zákazníci jsou o projektu informováni reklamou v místních novinách, lokálních televizích a rádiích nebo na veřejných akcích. Například v Kolíně nad Rýnem rozdávali ekologičtí zemědělci během zdejšího karnevalu místo sladkostí sadbové brambory opatřené malou reklamní informací. Důležitá je též dobře zpracovaná a přehledná internetová prezentace.

Více informací v němčině najdete na:

www.selbsternte.at

www.wiz.uni-kassel.de/dfh/selbsternte/weitere_standorte.html

Zdroj: Zpravodaj EkoConnect, červenec 2010

Tisk

Další články v kategorii

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info