Stanovisko Zemědělského svazu ČR k Návrhu zákona o státním rozpočtu ČR na rok 2011

Zemědělský svaz ČR oceňuje snahu MZe, MF a vlády zajistit kofinancování Programu rozvoje venkova a učinit tak maximum pro čerpání prostředků ze zdrojů EU. Nicméně, vyslovujeme zásadní nesouhlas s tím, že návrh rozpočtu nepočítá s  dofinancováním tzv. národní doplňkové platby TOP-UP.

Výdaje kapitoly 329 Ministerstvo zemědělství celkem se navrhují ve výši 51 337 mil. Kč, což je oproti částce schválené ve státním rozpočtu pro rok 2010 o 11 808 mil. Kč (téměř o 13%) více. Výdaje na Společnou zemědělskou politiku jsou navrhovány ve výši 40 951 mil. Kč, což je oproti SR pro rok 2010 o 13 737 mil. Kč (o 15%) více.

Rozhodující podíl na uvedeném nárůstu mají rozpočtované výdaje na podporu venkova (Program rozvoje venkova), a to ze SR 3 349 mil. Kč a z EU 18 589 mil. Kč, celkem 21 938 mil. Kč, což je oproti 6 000 mil. Kč rozpočtovaným v SR pro rok 2010 o 15 938 mil. Kč (o 36%) více. Jedná se tak v podstatě o navrácení finančních prostředků, které MF v minulém roce odčerpalo z rezervního fondu MZE, aby tak snížilo schodek rozpočtu. V roce 2011 dochází ke kumulaci projektových opatření z minulých let a souběžně s tím existuje povinnost předfinancovat některá opatření jako např. pozemkové úpravy.

Na druhé straně ZS ČR upozorňuje, že toto navýšení podpory venkova nesmí zakrýt skutečnost, že v rámci rozpočtu vláda nepočítá s žádným dorovnáním tzv. národních doplňkových plateb pro zemědělce. V textové části je uvedeno: „Pro rok 2011 umožňuje Přístupová smlouva dorovnání přímých plateb z národních zdrojů až o 20% na 100% úrovně EU 15. S ohledem na nižší mzdové náklady v zemědělské prvovýrobě, nižší ceny za pronájem zemědělské půdy a výrazně omezené rozpočtové možnosti státu v roce 2011 dorovnání přímých plateb z národních zdrojů neproběhne“.

Zemědělský svazvyslovuje zásadní nesouhlas s anulováním položky Příméplatby - dofinancování ze státního rozpočtu (tzv. národní doplňkové platby TOP-UP). Rozhodujícím důvodem nesouhlasu je, že Přístupová smlouva umožňuje dorovnání přímých plateb v roce 2011 na cca 4,5 - 4,8 mld. Kč (podle vývoje směnného kurzu), což je určitá hranice pro udržení přiměřené konkurenceschopnosti českého zemědělství a základní předpoklad, aby se podnikatelský důchod za rok 2011 nepropadl do červených čísel. Z uvedených důvodů doporučujeme, aby v návrhu SR pro rok 2011 bylo na TOP-UP rozpočtováno min. 2 mld. Kč z národních zdrojů s tím, že 1,65 mld. Kč bude použito na národní doplňkové platby pro přežvýkavce jako nejvíce ohroženého sektoru.

Zatímco země EU 15 mají svou podporu skotu zahrnutou v tzv. platbě na farmu, čeští zemědělci dostávají podporu skotu pouze prostřednictví národních doplňkových plateb TOP UP, které se navíc stále snižují. Pokud tedy nebude zajištěno dorovnání národních doplňkových plateb alespoň do úrovně 2 mld. Kč, budou tak čeští chovatelé v nekonkurenceschopném postavení, což povede k dalšímu poklesu stavu skotu. Počet dojných krav v ČR ke konci r. 2008 byl 400 tis. kusů. Ke konci roku 2009 se stavy snížily na 384 tis. kusů a v průběhu r. 2010 pokles stavů dále pokračuje.

ZS ČR upozorňuje, že Přístupová smlouva neumožňuje dorovnání přímých plateb na úroveň EU 15, ale umožňuje dorovnání pro rok 2011 do výše 20% přímých plateb stanovených pro ČR na rok 2013. Úroveň přímých plateb je pro ČR na rok 2013 stanovena na 255 EUR/ha, pro země EU 15 činí323 EUR/ha. Tzn., že pro ČR je oproti zemím EU 15 stanovena platba o 21% nižší. V tomto snížení jsou již promítnuty nižší mzdové náklady v zemědělské prvovýrobě a nižší náklady za pro nájem zemědělské půdy. Zdůvodňovat anulování národních doplňkových plateb nižšími náklady na mzdy a nájemné je nekorektní (zemědělci jsou tak ze stejného důvodu omezeni dvakrát).

Praha dne 7. září 2010

Zemědělský svaz ČR

Tisk

Další články v kategorii

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info