Lidé chtějí nakupovat od zemědělců, mají ale málo informací

Podle průzkumu společnosti DEMA má většina občanů České republiky důvěru v české potraviny. Více než polovina z nás má také zájem nakupovat zemědělské produkty přímo od farmářů.

Výzkumná agentura DEMA provedla v září 2010 reprezentativní výzkum na více než 1 000 obyvatel České republiky starších 18 let. Výzkum se týkal názoru na potraviny od českých zemědělců a ochotu nakupovat je přímo.

Českým potravinám důvěřujeme

Pokud jde o názor na potraviny od českých zemědělců a výrobců, naprostá většina občanů ČR starších 18 let má za to, že tuzemské potraviny a produkty jsou kvalitativně srovnatelné se zahraničními (97 %). Téměř dvě třetiny respondentů jsou přesvědčeny, že ten, kdo chce české potraviny kupovat, má v obchodech dostatečný výběr (60 %).

To, co podle občanů pokulhává, je propagace. Že je dobrá, soudí pouze více než třetina populace (38 %), zatímco většina říká, že propagace domácích potravin je nedostatečná, příliš málo se dělá pro to, aby se o nich vědělo (62 %).

Polovina obyvatel má zájem nakupovat přímo do farmářů

Možnost nakupovat zemědělské produkty přímo od zdroje vyvolává zájem široké veřejnosti. Deklaruje ho každý druhý (51 %). Z demografického hlediska jde častěji o ženy (57 %) než muže (45 %), občany středního (54 %) než mladšího (48 %) a seniorského (51 %) věku. Pokud jde o příjmovou stránku, častěji se jedná o občany z domácností disponujících středními (od 10 do 15 tisíc Kč; 58 %) a vyššími příjmy (nad 15 tisíc Kč; 53 %) tzv. čistého měsíčně na jednoho člena domácnosti. Zájem nakupovat přímo od zemědělce vykazuje polovina rodičů dětí ve věku do 15 let (52 %). Nejčastěji jde o obyvatele menších měst (58 %).

Z hlediska sortimentu vyvolává největší zájem možnost kupovat přímo od pěstitelů a zemědělců zeleninu (49 %), ovoce (37 %), maso (41 %), mléko (39 %) a mléčné výrobky (30 %).

Nezájem o přímý nákup od farmářů zdůvodňují občané prioritně vysokou cenou těchto produktů (20 %), nedůvěrou v přímý způsob prodeje (17 %), dosavadní spokojeností s tradičním nakupováním v obchodech (15 %) anebo neinformovaností: „nikoho takového neznám, nikdo takový zde není“ (14 %).

Analýza výzkumných dat ukazuje, že zájem o nákup ze dvora není podmíněn pouze finančními možnostmi občanů, ale především informovaností, vlastními zkušenostmi a důvěrou, formovanou prioritně přímou komunikací se zemědělcem a kvalitou produktů, které nabízí.

Výzkum potvrdil, že přímý prodej zemědělských produktů konečným spotřebitelům má v České republice obrovský potenciál. Více než polovina občanů má o přímý nákup zájem - pokud by se zlepšila informovanost a lidé si na nákup od prvovýrobců zvykli, zájem dále poroste.

Informovanost se postupně zlepšuje, stranou nezůstává ani portál Bio-info.cz, který se snaží propojovat producenty, potravináře a spotřebitele již více než rok. Mezi další iniciativy patří jistě web farmáře Františka Němce www.najdisisvehofarmare.cz, projekt Nalok.cz a další. Důkazem, že o české produkty z farem je zájem dokazuje již více než 40 farmářských tržnic, které všechny vznikly v letošním roce.

Deklarované poptávce ovšem zdaleka nestačí současná nabídka. Zemědělců, kteří jsou schopni nabídnout vlastní produkty, je zatím jen několik stovek, seznam Najdi si svého farmáře například eviduje něco přes 100 farem. Informační a vzdělávací podpora tedy musí jít zejména směrem k zemědělcům.

Jak pomáhá Bio-info

Informační portál Bio-info.cz chce trendu „jídlo z blízka“ nadále intenzivně pomáhat. Kromě kompletního seznamu farmářských trhů, online tržiště pro zemědělské produkty, adresáře Kam pro bedýnky, chystáme pro své čtenáře další služby.

Bio-info již nyní zdarma nabízí zemědělcům řadu návodů a příruček, jak uspět v přímém marketingu. V v blízké době dále vydáme marketingovou příručku „Jak úspěšně prodávat na farmářském tržišti“.

Tisk

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info