Zastoupení vinařů v řetězcích stále roste

Není to jednoduché, ale bez nich to nejde. To si říkají moravští i čeští vinaři, kteří stále více dodávají svá vína do tuzemských obchodních řetězců. Podíl jejich vín na celkové nabídce dosahuje u řetězců 40 až 70 procent a stále roste. Zvyšuje se i počet firem, které do nich víno dodávají, a celkové prodeje.

Podle odhadu svazu vinařů asi o osm procent ročně. Netýká se to jen těch největších vinařských řetězců – do řetězců v poslední době vstoupilo i několik menších vinařů, kteří to mají kvůli menším vyráběným objemům těžší než velcí hráči na trhu.

„Asi 65 až 70 procent veškeré spotřeby vína v ČR se prodá přes markety, a tak je jednoznačné, že i přes nižší marže při prodeji přes tento typ obchodu ze strany vinařů zájem je,“ řekl deníku E15 tajemník Svazu vinařů ČR Martin Půček. Ještě před třemi lety přitom podle něj existovaly firmy, které důrazně tvrdily, že prodávat přes řetězce nebudou – a nyní již na regálech svá vína mají.

I vinaři se stejně jako další dodavatelé potýkají s potížemi při snaze vstoupit do řetězce i po vstupu do něj. Víno má však podle něj oproti jinému zboží přece jen výhodu. Mnohým lidem je totiž podle Půčka jedno, zda koupí třeba mouku z ČR, nebo třeba z Polska. „Řada zákazníků již nakupuje (víno) podle původu a moravské víno je žádané. Řetězce se tedy snaží moravské víno na regále mít,“ podotkl Půček.

Do obchodních řetězců dodává několik let i firma Vinselekt Michlovský, která například letos získala titul Vinařství roku. Jednání o vstupu do některého z řetězců přitom trvala sedm roků, než se obě strany domluvily na akceptovatelných podmínkách. Z jednoho řetězce naopak možná kvůli nerentabilitě odejde. „Je ale nemyslitelné dobře prodat více než 150 až 200 tisíc litrů a nebýt v řetězcích. Při malém objemu není cena ekvivalentní nákladům,“ řekl nedávno v rozhovoru pro deník E15. ¨

Například do Kauflandu dodává asi 13 firem. „Tento počet stále stoupá a stoupat bude i nadále, a to z důvodu rostoucí návštěvnosti vinných sklípků, stále více lidí se zajímá o ‚vinnou cykloturistiku‘ a poznává krásy nejen naší země, ale také vína,“ řekl deníku E15 mluvčí Kauflandu Michael Šperl. „Oproti předchozím letům do řetězců vstupují i menší vinaři – Patria Kobylí, Oldřich Drápal,“ podotkl marketingový ředitel Globusu Boris Malý.

Tisk

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info