Stanovisko PK ČR k situaci související s účinnosti zákona o významné tržní síle

Osmiměsíční účinnost zákona č. 395/2009 Sb., o významné tržní síle při prodeji zemědělských a potravinářských produktů a jejím zneužití (dále jen „ZVTS“), lze hodnotit ze dvou úhlů pohledu, a to z pohledu dodavatelů, tj. výrobců, a dále s ohledem na kroky podnikané ÚOHS.

1. Existence zákona má jednoznačně pozitivní vliv na chování řetězců, kdy lze konstatovat, že se toto chování viditelně zlepšilo. Došlo především k tomu, že je dodržována doba splatnosti 30 dnů, což zaregistrovali téměř všichni dodavatelé vstupující do obchodních vztahů s řetězci. Zároveň u pekařského zboží zmizely tzv. vratky, které zákon zakazuje, a řetězce se tak o zbylé zboží musí postarat samy na své vlastní náklady. Jako třetí pozitivum lze vnímat i skutečnost, že došlo ke snížení letákových akcí u zboží, které bylo nejčastěji nabízeno za podnákupní ceny. V této souvislosti je nutné zmínit také fakt, že výše uvedená pozitiva nevnímají pouze malí a střední dodavatelé, ale dotýkají se všech, i těch, kteří mají určité postavení na trhu a určitou vyjednávací pozici, a to napříč všemi sektory.

2. Problémem spojeným s vymáháním zákona je přístup ÚOHS. Jenom PK ČR zaslala ÚOHS více než dvě desítky podnětů, které stále zůstávají bez adekvátní odezvy. Nejprve ÚOHS argumentoval tím, že musí provést sektorové šetření, aby mohl zahájit řízení. Nyní však ani po více než 4 měsících od zahájení prvních řízení u společností Ahold a Kaufland, nedošlo ke konkrétním závěrům. Negativum napříč celého segmentu dodavatelů je spatřováno v přístupu ÚOHS, který nekoná efektivně a k vymáhání zákona nevyužívá všech dostupných prostředků.

V souvislosti s tím, co bylo uvedeno výše, je nutné zdůraznit, že většina odběratelů těží z nečinnosti ÚOHS a i nadále pokračuje v prodeji za podnákupní ceny. K tomu se navíc připojují další praktiky, jako požadavek poskytnutí určitého finančního obnosu ku příležitosti otevření 1000 prodejny v Evropě (Kaufland) apod. Zároveň je nutné poukázat na skutečnost, že v některých případech odběratelé pracují s nesmyslně vysokými maržemi (až 80 %) a znemožňují tak prodej některých výrobků, jelikož jejich cena je příliš vysoká.

Zásadní problém PK ČR spatřuje v tom, že v současné chvíli neexistuje jednotný výklad některých stěžejních pasáží ZVTS. Např. na výklad pojmu „soustavný“ je zásadně odlišný pohled jak ze strany PK ČR, tak ze strany ÚOHS, kdy se ÚOHS opakovaně vyjádřil tak, že letákové akce trvající pouze několik dnů na prodej zboží za podnákupní ceny nelze považovat za naplnění podmínky soustavnosti uvedené v ustanovení § 4 ZVTS. Naproti tomu, podle názoru PK ČR je pojem „soustavnost“ nutné vykládat následujícím způsobem:

Charakter soustavnosti vyjadřuje opakující se jednotlivá ohraničená jednání, přičemž musí jít o opakovanost záměrnou, nikoli vyplývající z výjimečných, nahodilých a nepředvídaných okolností. Posouzení soustavnosti je vždy věcí konkrétního případu s přihlédnutím k povaze činnosti. Soustavnost neznamená, že by muselo jít o činnost nepřetržitou a trvalou, může se např. jednat o činnost sezónní či činnost s určitými přestávkami. Nesmí to být ale činnost ojedinělá, vykonávaná jenom výjimečně a nahodile.

Definování znaku soustavnosti v ustanovení § 4 ZVTS nelze v žádném případě zužovat pouze na rovinu časovou (tj. na dobu trvání určité činnosti), nýbrž je nutno vždy akcentovat i rozsah a povahu činnosti odběratele. Distribuce několika tisícovek letáků odběratelem a různé doprovodné reklamní akce odběratele proto nelze již z povahy věci považovat za jednorázovou činnost, ale za činnost opakovanou, a to zejména s ohledem na masovost této aktivity a skutečnost, že za soustavnou je třeba považovat i činnost, která vyžaduje k provedení delší dobu (zejména několik dnů).

Tisk

Další články v kategorii

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info