Vinaři se těší, až odbije jedenáctá

Je v tom kus magie. Zítra 11. 11. v 11 hodin a 11 minut si poprvé přiťuknou na desítkách míst v republice novým vínem – Svatomartinským ročníku 2010.

„Když nám před dvaceti lety vyprávěl profesor Kraus, jaký marketingový kolotoč dokážou ve Francii roztočit kolem mladého Beuajolais, tak jsme jen kroutili hlavami,“ vzpomíná inženýr Antonín Šťastný, který stál dlouhá léta v čele jednoho z našich největších vinařství – Vinné sklepy Valtice. „V koutku duše jsem věřil, že něco podobného časem dokážeme také. A povedlo se,“ dodává.

Tradice vychází z dávného zvyku vinařů připíjet si na svátek sv. Martina poprvé novým, jiskrným mladým vínem. Slavnostní rituál je u nás známý již z období, kdy panoval Josef II. Právě v této době končila vinařům pracujícím u velkých sedláků služba. Na Martina při skleničce nového vína se pak sjednávaly dohody na příští rok.

„Vinaři jsou po sezoně finančně hodně vyčerpaní. Prodej mladého vína jim může přinést jednak poměrně rychle tržby, značka jim pomůže zviditelnit se, a tak i přilákat konzumenty k dalším produktům. To chápou nyní již i prodejci a restauratéři. Bývá běžné, že po ochutnání mladého vína chtějí milovníci tohoto nápoje sáhnout i po něčem vyzrálejším,“ dodává ředitel Vinařského fondu České republiky Jaroslav Machovec.

Pod značkou Svatomartinské se mohou prodávat tyto druhy a odrůdy vín: z bílých Müller Thurgau, Veltlínské červené rané a nově Muškát moravský, z růžových a červených Modrý Portugal a Svatovavřinecké. Premiérově se tedy objeví na Martina muškát.

„Vyhověli jsme požadavku vinařů, a tak se tato pro Moravu typická odrůda, krásně voňavá s příjemnou kyselinkou, objeví na trhu i s charakteristickým logem Svatomartinského vína. I když klimatické podmínky letos příliš nepřály, hrozny dosahují až kolem 20 stupňů cukernatosti, a tak se můžeme těšit na dobré víno. Obecně platí, že mladá Svatomartinská vína jsou lehká a příjemně pitelná,“ říká Marek Babisz, hlavní someliér Národního vinařského centra, které hodnocení Svatomartinských vín zajišťuje.

Autor je redaktorem časopisu F. O. O. D.

Tradice Svatomartinského

Vinařský fond České republiky ji obnovil před pěti lety a vnesl do ní pravidla. Zavedl ochrannou známku, kterou při splnění daných podmínek mohou využít všichni registrovaní vinaři v České republice. Poptávka po Svatomartinském se zvyšuje. V roce 2006 bylo na trh uvedeno 350 tisíc lahví Svatomartinského, v roce 2009 se Svatomartinského vypilo už 1 100 000 a letos to bude pravděpodobně přes 1 700 000 lahví.

Tisk

Další články v kategorii

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info