Obchodníci nevěří, že by Češi kupovali "férové" banány. A tak nejsou

Koupit čokoládu se značkou Fair Trade není problém. U mnoha produktů ale zákazníci tuto alternativu nemají.

Češi mění nákupní návyky. Při plnění svých košíků už nehledí jen na ceny. Stále častěji přemýšlejí i o podmínkách, v nichž bylo zboží, které si vybírají, vyprodukováno.

Dodržování ekologicky šetrných postupů zajímá 56 procent lidí, respekt lidských a pracovních práv 37 procent lidí. Vyplývá to z průzkumu, který ve čtvrtek zveřejnila Společnost pro Fair Trade.

Podle studie, která mapovala postoje více než tisícovky respondentů, jsou Češi také stále ochotnější si za certifikované zboží připlatit. Obchodní řetězce na to však zatím příliš neslyší.

V Česku jen "nefér" banán

V nabídce supermarketů už sice některé výrobky se značkou Fair Trade jsou, zákazníci však tuto alternativu nemají zdaleka u všech běžných produktů. Například banány, které jsou nejprodávanějším tropickým ovocem na světě i v Česku, se ve zdejších obchodech ve "férové" podobě nevyskytují prakticky vůbec.

Na podmínky, ve kterých se "klasické" banány v rozvojových zemích Latinské Ameriky a Afriky pěstují, přitom není příliš hezký pohled.

"Banány jsou po bavlně chemicky nejvíce ošetřovanou plodinou na světě. Pesticidy tak silně narušují tamní ekosystém a také ohrožují zdraví lidí, kteří je na plantážích pěstují," popisuje Barbora Mrázková, koordinátorka projektu Za férové banány, který se na tento problém snaží upozornit.

Česáči nemají ochranné pomůcky, a tak u nich často propukají nemoci kůže, žaludku nebo třeba poruchy plodnosti.

"Pět hlavních firem, které světový trh s banány ovládají, na to ale nehledí. Raději už nevlastní ani žádné plantáže, aby za to nebyly zodpovědné," dodává.

Právě spouštěná informační kampaň to má změnit. "Chtěli bychom, aby se do zdejší legislativy zakotvila větší odpovědnost firem a obchodních řetězců za porušování lidských práv a ničení přírody při výrobě," vysvětluje ředitel Společnosti pro Fair Trade Pavel Chmelař a dodává, že za podobnou změnu lobbuje i na evropské úrovni.

Miliardový byznys

Banány jsou totiž velký byznys. Do zemí Evropské unie se ročně doveze pět milionů tun, do Česka přes 150 tisíc tun. Jen v tuzemsku tak jde o obchod v celkové hodnotě dvou miliard korun.

Každý Čech sní v průměru 12 kilogramů banánů za rok. Jediným více prodávaným ovocem jsou jablka.

Firmy, které zásobují české řetězce, však zatím dodávání "férových" banánů neplánují. "Zavedly by je až v momentě, kdy by to po nich žádaly supermarkety a diskonty, to se ale zatím neděje," dodává Barbora Mrázková.

Například Kaufland už sice nabízí přibližně třicet druhů zboží Fair Trade, o zavedení certifikovaných banánů ale zatím neuvažuje. "Svým zákazníkům nabízíme bio banány a i přes stoupající zájem stále zůstávají okrajovým zbožím," vysvětluje Michael Šperl ze společnosti Kaufland. Sortiment se však prý přesto snaží rozšiřovat. "Našim zákazníkům chceme ukázat, že společenskou odpovědnost bereme velmi vážně a také jim chceme umožnit se na ní spolupodílet," dodává Šperl.

"Z našeho průzkumu vyplynulo, že 30 procent lidí, kteří uvažují o fair trade nákupech, by si za banány klidně třetinu ceny připlatilo," říká Petr Kouřil ze Společnosti pro Fair Trade, který se na studii podílel. Zároveň však připouští, že šlo o mapování hodnotových postojů, ne skutečného spotřebitelského chování. "Řetězce tomu proto moc nevěří," dodává.

"Obchody mají strach experimentovat s netrvanlivým zbožím. Bojí se, že jim tam bude ležet a nakonec ho budou muset zlikvidovat. S kávou je to snadnější," vysvětluje Veronika Bačová z Asociace pro fair trade. Například v Británii je přitom "férový" každý čtvrtý prodaný banán, ve Švýcarsku dokonce každý druhý. Podle Kouřila to však chce čas.

"Nikdy to nebude masové chování, ale určitá skupina si tento způsob spotřeby osvojí, a i to může mít nakonec velký efekt," vysvětluje Kouřil.

Tisk

Další články v kategorii

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info