Vzniká síť prodejen s farmářskými potravinami

Na tuzemském trhu vzniká nová síť farmářských prodejen Český Grunt, které zákazníkům nabídnou produkty sedláků a regionálních výrobců potravin.

První obchod Český grunt funguje od července na pražských Vinohradech a brzy mají přibýt další prodejny. Vlastníci Českého Gruntu chtějí během tří až pěti let otevřít minimálně jednu prodejnu lokálních potravin v každém kraji. ČTK to řekl spolumajitel společnosti Český Grunt Aleš Kotěra.

Češi si farmářské produkty v poslední době oblíbili. Pouliční farmářská tržiště se letos stala hitem nejprve v Praze, kde jejich počet rychle roste, a postupně začínají fungovat i v dalších městech. Nabídka potravin od sedláků či regionálních výrobců je přitom v prodejnách obchodních řetězců zatím velmi omezená.

Prodejna v každém regionu

„Chceme v každém regionu prodejnu, kam budou farmáři svážet své výrobky,“ nastínil Kotěra vizi konceptu, který by měl do budoucna fungovat na bázi franšíz. Síť chce postupovat opačně, než velké obchodní řetězce, jejichž prodejny po celé zemi jsou zásobovány prostřednictvím vlastních skladových center. „Chceme být centrální jen v tom kraji,“ podotkl Kotěra. Zboží nabízené jednotlivými prodejnami by se mělo od sebe lišit. K mání v nich mají být až na nečetné výjimky a Prahu, kde to není kvůli absenci místních zemědělců dost dobře možné, produkty výrobců z daného regionu.

Zhruba v polovině letošního prosince by měla být otevřena další prodejna v jihočeském Písku, v prvním čtvrtletí příštího roku pak nejspíš přibude druhá provozovna v Praze. Do konce pololetí by pak chtěl Český Grunt také do Hradce Králové. „Praha je největší trh, jedna prodejna je strašně málo,“ uvedl Kotěra. Dodal, že v současnosti se spoluvlastníkem vybírají pro umístění nového obchodu vhodnou lokalitu.

Poptávka sílí

Podle analytika Zdeňka Skály ze společnosti Incoma GfK poptávka po čerstvých potravinách i v krizi spíše sílí, takže podobné projekty jako Český Grunt mají na čem stavět. „Na českém trhu je dost zákazníků, kteří mají zájem o farmářské potraviny a jsou ochotni si i připlatit. Úspěch farmářských trhů o tom svědčí a potenciál zde tedy určitě je,“ řekl ČTK Skála.

Klíčové pro úspěch nového konceptu podle Skály bude to, zda se prodejnám podaří získat důvěru zákazníků v čerstvost a kvalitu nabízených potravin, což je právě fenomén farmářských trhů. V opačném případě hrozí, že zákazníci pojmou nový koncept jen jako další z mnoha prodejen a budou farmářské obchody srovnávat, a to i z pohledu cen, s ostatními obchodními řetězci.

„Velmi důležitá bude nejen kvalita zboží, výběr, čerstvost a ceny, ale také komunikace vůči nakupujícím. Ta bude hodně záviset na tom, jaké image si nový řetězec dokáže vybudovat. Například jak důvěryhodně ukáže svou přímou vazbu na farmářské dodavatele a regionální původ,“ upozornil Skála.

Vinohradský obchod v současnosti nabízí téměř 600 produktů od přibližně čtyř desítek výrobců. Kotěra si pochvaluje zájem zákazníků, je podle něj větší, než majitelé před otevřením očekávali. Nejvíce kupujících chodí v pátek, před víkendem jich do krámku v průměru zavítá zhruba 180. Lidé kupují hlavně mléčné výrobky, maso a uzeniny. Prodejna ale také nabízí pečivo, sezonní ovoce a zeleninu, víno a pálenky nebo mošty. Prodejci si podle Kotěry zakládají na kvalitě, čerstvosti, českém původu a osobním přístupu k zákazníkům. Velkou inspirací pro ně prý byly prvorepublikové koloniály.

Prodejna Český grunt

Radhošťská 2, Praha 3

Otevírací doba:

Po-Pá: 7:30 - 19:00

So: 8:30 - 13:0

Tisk

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info