Cukrovinky Haribo slaví devadesáté výročí

Želatinového medvídka zná asi každé malé dítě a věta „Haribo chutná malým, stejně tak i dospělým“ patří v Česku k nejznámějším reklamním sloganům.

Německá firma na výrobu cukrovinek Haribo, která je největším výrobcem gumových a želé sladkostí na světě, byla založena před 90 lety 13. prosince 1920. V současné době má asi šest tisíc zaměstnanců, pět závodů v Německu a dalších 13 po celé Evropě a exportuje do více než 100 zemí po celé zeměkouli.

Zakladatel firmy Hans Riegel se narodil 3. dubna 1893 ve Friesdorfu u Bonnu. Vyučil se cukrářem, pracoval v několika firmách a sbíral zkušenosti v oboru. Když po skončení první světové války zjistil, že firma Heinen v Bonnu-Kessenichu hledá cukráře zabývajícího se výrobou bonbónů, přihlásil se a stal se jejím obchodním partnerem.

V prosinci 1920 se osamostatnil a vznikla firma s názvem Haribo, což je zkratka ze jmen Hans Riegel, Bonn. V roce 1921 se oženil a manželka Gertrud se stala jeho první spolupracovnicí, když rozvážela denní produkci cukrovinek na kole. Manželům Riegelovým se poměrně v krátké době za sebou narodily tři děti – syn Hans (1923), dcera Anita (1924) a v roce 1926 pak druhý syn Paul.

Symbol firmy

V roce 1922 vymyslel Riegel figurku tančícího medvídka z želé, která se později stala symbolem a nejslavnějším produktem Hariba. Firma prudce expandovala a také její sortiment se rozšířil, například o lékořicové cukrovinky. Začátkem 30. let již Riegel zaměstnával přes 160 lidí a svými produkty zásoboval celé Německo. V té době také vznikl legendární slogan „Haribo macht Kinder froh“ (Haribo dělá dětem radost).

Před druhou světovou válkou mělo Haribo přibližně 400 zaměstnanců a jeho produkce si razila cestu i do zahraničí. Válečná léta firmu citelně poznamenala, koncem války navíc v pouhých dvaapadesáti letech zakladatel Hans Riegel zemřel. Chvíli vedla firmu, která v té době měla asi 30 zaměstnanců, Riegelova žena Gertrud a v roce 1946 převzali vedení Hariba synové Hans a Paul. Hans si vzal na starost obchodní oblast včetně marketinku a odbytu, jeho bratr Paul vedl výrobu.

Firma se pod jejich vedením rychle rozvíjela a její aktivity přesáhly německé hranice. V roce 1962 byla v německé televizi poprvé uvedena reklama na Haribo a v polovině 60. let byl dosavadní slogan „Haribo macht Kinder froh“ doplněn dovětkem „und Erwachsene ebenso“ (Haribo dělá radost malým, stejně tak i dospělým) a zrodila se tak legendární věta, která výrobky Hariba provází dodnes. V České republice se používá její obměna „Haribo chutná malým, stejně tak i dospělým“.

V roce 1982 želatinoví medvídci překonali oceán a přistáli u břehů USA. Po pádu komunistického režimu ve východní Evropě se aktivity Hariba soustředily i na tento region – sídlem české pobočky je od roku 1998 Brno.

Loni v srpnu ve věku dvaaosmdesáti let zemřel Paul Riegel. Padesáti procentní podíl ve firmě převzali jeho čtyři děti, druhu polovinu stále drží Hans Riegel.

Tisk

Další články v kategorii

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info