Češi si na květiny stále zvykají

Květina je především symbol rozkvetlé jarní přírody, ale o to více nám různobarevné květy právě v realitě krátkých zimních dnů mohou zvednut náladu a navodit optimističtější atmosféru. Češi se od revoluce naučili květiny kupovat, průměrně jich ročně pořizují za 800 korun. Vybírat mohou z velmi široké nabídky květinové produkce z celého světa, i v tomto případě však platí, že zahraniční nemusí být nutně lepší. Čeští pěstitelé květin nabízejí svým zákazníkům stále širší škálu domácí kvality.

Řezané květiny z afrických plantáží

Nejviditelnějším prodejním sortimentem jsou pro většinu nezasvěcených řezané květny, které jsou prakticky nezbytným doplňkem narozeninových darů, rodinných oslav nebo zamilovaných setkáních. Ačkoliv tyto květiny mnohdy vypadají povědomě a asociují představu čerstvě utržené květiny z české louky, pravda je někde úplně jinde. Na pultech květinářství je totiž mezi řezanými květinami jen zlomek původní české produkce, ostatní rostliny absolvují před prodejem tuzemským zákazníkům dlouhou cestu za zámořských plantáží. „Důvody zániku produkce řezaných květin v Čechách jsou poměrně jednoduché. Tím zásadním je samozřejmě cena, protože i přes velké dopravní vzdálenosti jsou vstupní náklady zahraniční produkce tak nízké, že konečná cena stále mluví v její prospěch. Po revoluci zde samozřejmě byl na trhu velký hlad po zahraničním zboží. A sportovně je třeba přiznat, že v této kategorii nabízí zahraniční pěstitelé kvalitnější a modernější sortiment,“ říká místopředseda Svazu květinářů a floristů ČR, ing Petr Nachlinger. „Produkce se přesunula už i z tradičních zemí typu Nizozemsko spíše do Afriky.“ Čeští pěstitelé, kteří se s novu situací dokázali vyrovnat, přešli většinou na produkci hrnkových květin.

Preference Čechů se mění

Ústup z pozic na poli řezaných květin však české producenty nemusí tolik mrzet. Zatímco dlouhodobě preferovali Češi právě tento segment, v posledních letech se karta začíná obracet ve prospěch hrnkových květin. Vypozorovat lze také další změny tuzemských nákupních zvyklostí. „Stoupá poptávka po balkónových a záhonových rostlinách a také mírně po květinách okrasných květem na úkor květin okrasných listem,“ přidává podrobnosti ze světa pěstitelů Ing. Nachlinger. Co se naopak nemění, jsou již tradiční data s největším náporem zákazníků. Češi přináší do domovů květinovou radost především u příležitostí Vánoc, Valentýnu, a v posledních letech opět také Mezinárodního dne žen nebo Dne matek.

Není květina jako květina

Stejně jako u dalších zemědělských komodit, můžeme také v případě květin volit v široké nabídce tuzemských i zahraničních produktů. A také zde se vyplatí zemi původu zjistit. „Když to řeknu lidsky, jsou květiny vypěstované v českém prostředí méně rozmazlené. Vyznačují se nejen obecně vysokou kvalitou, ale především životností a trvanlivostí. Je to logicky dáno i dlouhou cestou, kterou zahraniční květiny musí absolvovat po moři i po souši,“ představuje českou produkci Ing. Jiří Horák, předseda výše zmíněného Svazu květinářů a floristů. „České květiny jsou prostě pěstované v našich podmínkách a to je samozřejmě znát. Naštěstí to lidé postupně zjišťují a nám se daří prakticky celou produkci udat právě na domácím trhu. V menším množství prodáváme květiny také na Slovensko nebo do Německa,“ doplňuje své informace Horák.

Vánoční hvězda v české trikolóře

Rukama českých pěstitelů stále častěji prochází také oblíbená vánoční hvězda. „Podíl tuzemských oproti dovezeným stoupá a domnívám se, že již dokonce tvoří většinu. Vánoční hvězda je totiž choulostivá na přepravu, zejména na dodržení požadovaných teplot. Při standardně dvoudenní cestě ze zahraničí ve tmě a častější manipulací s květinou musí zákazník následně počítat s nižší trvanlivostí,“ připojuje Petr Nachlinger zajímavý postřeh před blížícími se vánočními svátky.

Naděje na další zlepšení

Prodej květin rostl od poloviny devadesátých let až o deset procent ročně, v posledních dvou letech se dostavila stagnace. „Je to dáno logicky i tím, že nárůsty ze stavu devadesátých let byly samozřejmě jednodušší než při současných číslech,“ vysvětluje rovnající se křivku Ing. Horák, ale při pohledu na západní Evropu je i nadále mírným optimistou. „Například v Nizozemsku, Německu nebo Švýcarsku se květiny obecně kupují mnohem více. Je to dáno jinou kulturou a především specifickým vývojem tohoto odvětví v předlistopadovém Česku. Květiny však patří do českých domovů a já pevně věřím, že v tomto se situace u nás bude zlepšovat.“

Jiří Horák

SKF ČR

724 610 605

www.ufgf.org

horak.jiri.sempra@seznam.cz

Tisk

Další články v kategorii

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info