Investice do vína jsou žádanou komoditou

Za jednu z nejspolehlivějších komodit pro investice je v současnosti považováno kvalitní víno. Podle zahraničních zdrojů se prodává velmi výhodně a přes nárůst cen jde výborně na odbyt. Zálibu v tom nacházejí i lidé v Česku.

"Rok od roku zájem o investiční vína stoupá. Kvalitní vína jsou komoditou, která je žádána. Zájem v České republice je výrazný," řekl ČTK Zlatko Míčka ze společnosti Merlot d'Or. Již několik let organizuje na Pražském hradě takzvanou audienci francouzských vín z Bordeaux, která jsou využívána pro takové investice.

K zájmu o investiční víno v ČR podle Míčky paradoxně přispěla hospodářská krize. "Zlomový byl rok 2008. Spousta investorů přišla o akcie a o majetky. Uvědomili si, že víno je jednou z nejzajímavějších komodit," řekl. Upozornil, že ve světě je zájem hlavně na východních trzích, jako je Japonsko, Čína nebo Indie.

Investiční vína se v Česku prodávají ve zvláštních kampaních, které se obvykle konají v létě. Velká šance získat dobré víno za příznivou cenu je pak při degustačních akcích na Pražském hradě, kde se představují vína z francouzských vinařských zámků kategorie Grand Cru Classé. "Jejich majitelé dávají určité množství vín k dispozici. Návštěvníci je mohou nakoupit za výhodné ceny, které po uvedení do prodeje stoupnou o desítky procent," uvedl Míčka. Upozornil, že při investičních kampaních se v ČR každý rok prodává víno zhruba za dva až tři miliony eur. Při degustacích pak byla rekordní částka v roce 2008, kdy se uváděl na trh ročník 2005. Prodalo se asi 3000 lahví v ceně 4,5 milionu korun za jeden den.

Podle pořadatelky festivalu Prague Wine Week Šárky Duškové v Česku přibývá lidí, kteří mají privátní sklepy, v nichž si ukládají víno pro zrání. Sklepy si také pronajímají od specializovaných firem. "Víno se tam zhodnocuje nejen cenově, ale i kvalitativně," řekla ČTK. Zdůraznila, že správnou kvalitu pro pití tato vína získávají až když jsou zralá, tedy po deseti či 20 letech. To se týká například vína z Bordeaux nebo německých ryzlinků. "Cena stoupá a ten, kdo do něj investuje, má možnost nejen víno prodat a zhodnotit investici, ale také vypít dobré víno, které by bylo jinak příliš drahé," vysvětlila.

Podle odborníka na francouzská vína Hynka Vicha, který je autorem knihy Bordeaux, kde vítr vinohrady škádlí, je každý ročník vína unikátní a neopakovatelný. "Významné ročníky vzácných vín se postupem času senzoricky obohacují a jejich prodejní cena se zvyšuje," řekl ČTK. Zdůraznil zároveň, že "víno je velké tajemství a lidé mnohdy neví, co se v něm ukrývá a kdy se plně vyjádří".

Znalci upozorňují, že investice do vína si žádají dobrou přípravu a znalosti o odrůdě i tzv. terroir, tedy půdě, klimatu a okolí vinohradů, kde se réva pěstuje. "Jen vína, která se urodí ve vinohradech s ideální půdní skladbou a v dokonalých klimatických podmínkách, jsou schopná pozitivního lahvového vývoje," říká Vich. Přestože vínu rozumí, sám investice nevyhledává. "Tohoto ušlechtilého nápoje si vážím pro neopakovatelné a výjimečné pocity. Preferuji víno vychutnávat než spekulovat o jeho finanční hodnotě," uvedl. Připouští ale, že investice do některých ročníků z oblasti Bordeaux, jako například 1945, 1947, 1971, 1978, 2000 či 2005, se vyplatí.

Příležitost pro vyhledávání zajímavých ročníků mají lidé na vinařských festivalech, ve vinotékách nebo v aukcích. Například aukce v Londýně, Hongkongu, New Yorku, Ženevě a Amsterdamu pod taktovkou aukční síně Christie's vydělaly v první polovině loňského roku asi 13,9 milionu dolarů (asi 247 milionů korun), což je o 18 procent více než za stejné období v předešlém roce.

Mimo spekulace na víně mnoho lidí v Česku přitahuje k investicím také možnost pochutnat si na dobrém nápoji za několik let. "Do vína investují zejména kvůli požitku," říká Dušková. Připomněla, že na kvalitu má vliv spousta faktorů, včetně podmínek skladování. I sebelepší víno se nevhodným skladováním může znehodnotit.

Podle ředitele Vinařského fondu ČR Dušana Machovce by se lidé před investicí měli seznámit s tím, jak se vína vyráběla a jakou mají výdrž. "Nejlépe se dá investovat v zemích, kde to začalo, jako je Francie. Je to víno z oblasti Bordeaux nebo Burgundsko. Také v Itálii nebo Španělsku se dá najít. Ne že bychom (v ČR) neměli dobrá a kvalitní vína, ale investice si žádají určitý typ," řekl ČTK. Mnohdy jde o takzvaná barikovaná vína, tedy dlouho zrající v dubových sudech. "V Česku se také dělají, ale v menším rozsahu," uvedl. Poznamenal, že hodnotná vína se zpravidla na pultech hypermarketů nevyskytují. "Zájemci musejí chodit za vinaři a vína vyhledávat," zdůraznil.

Investice do vína jsou podle Duškové součástí zvyšování vinařské kultury. "Lidé, kteří jsou úspěšní v podnikání, investují do vína a budují sklepy. Mnohdy pak zjišťují, že jim chybí znalosti o vínech. Hlásí se tak do kurzů, chtějí se vzdělávat a víno poznávat," uvedla.

Pokud jde o pití vína, Češi jsou hluboko pod evropským průměrem. "V Lucembursku dosahuje spotřeba 80 litrů na obyvatele a rok, Francouzi mají kolem 55, v Rakousku kolem 30 a v Česku je to asi 19 litrů na osobu. Stále je co dohánět," řekl Machovec. Podle něj souvisí pití vína s rozvojem ekonomiky. "Kde se dobře daří, tam se pijí vína kvalitnější. Je to i kulturní záležitost," řekl.

Autor: ČTK

www.ctk.cz

Tisk

Další články v kategorii

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info