Aktuální vývoj nabídky biopotravin v maloobchodních řetězcích

Zajímáte se o nabídku biopotravin v maloobchodních řetězcích? Podívejte se, jak na tom byla na přelomu roku. Dozvíte se například, jaké novinky jsme v regálech objevili. Dále se můžete dočíst, jak jsou na tom naši obchodníci s ohledem na nabídku biopotravin s certifikací Fair trade či privátních bioznaček.

Zákazníci na regálech prodejen maloobchodních řetězců v lednu našli 2383 položek v biokvalitě. Období okolo konce roku je pozornost obchodníků upřena na zcela jiný typ sortimentu, a tak se počet zalistovaných biopoložek téměř nezměnil. Došlo pouze k mírnému poklesu, na kterém se podílí hlavně drogistický řetězec dm (vyřazení sezónních biopotravin, dobíhající dvě verze některých produktů značky AlnaturA, změna oproti předešlému období - 8 %). Přesto se právě zde nachází nejvíce položek v biokvalitě. V lednu 2011 jste si zde mohli zakoupit na 459 druhů biopotravin.

Hypersuper bionabídka

Co se týče sítě hypermarketů. Zde je nabídka oproti předešlému období víceméně stabilní. Mezi nimi zůstává jedničkou z pohledu nabídky počtu biopotravin Globus se 345 biopotravinami. Následován je Intersparem (304). Ostaní hypermarkety nabízí okolo 245 biopotravin (Kaufland, Albert hypermarket, Tesco).

Pokud se podíváme na supermarkety, pak zjistíme, že Billa nabízí zhruba o tři desítky biopoložek více než její konkurence Albert supermarket (Billa 161, Albert supermarket 133). O změnám v sortimentu Billa i o spolupráci tohoto řetězce s Agrární komorou na podpoře českých ekozemědělců se můžete více dozvědět zde.

Nejdůležitější kategorií (co do počtu biopoložek) zůstává ve většině maloobchodních řetězcích Kojenecká a dětská výživa. V regálech všech sledovaných obchodů jste mohli v lednu 2011 napočítat 400 biopoložek z této kategorie, což je o 5 % více než v listopadu 2010. Druhou z tohoto pohledu nejdůležitější kategorií je Mléko a mléčné výrobky (247 biopoložek celkem, beze změny).

Za zmínku určitě stojí změny v kategorii Maso a masné výrobky (86 biopoložek, + 16,2 %). Tato kategorie se rozrostla o jednoho nového dodavatele biohovězího a to Zvěřina CZ. Biopark zas přišel s novým produktem Biopark Angus (hovězí biomaso výrazně masného a kulinářsky ceněného plemene). Hovězi biomaso od Zvěřina CZ i Biopark Angus nově nabízí Interspar.

Fair trade

Pomalu ale jistě se také rozšiřuje nabídka biopotravin s certifikátem Fair trade. Ve všech maloobchodních řetězcích jsme v lednu 2011 našli 91 potravin s tímto označením. Více než třetinu nabízí obchod Interspar, který mu věnuje samostatný předsazený regál. Pestrá je nabídka Fair trade biopotravin i v Kauflandu (18 biopotravin) a drogeriích dm (17). Fair trade nabízí i Tesco (11 biopotravin pod svou značkou Tesco Finest), Globus (10), Albert hypermarket (3) a Albert supermarket (1). Převážně se jedná o čokoládu, kávu a čaje, ale i o nealkoholické nápoje, trvanlivé pečivo, kakao, med, rýži či víno.

Více o Fair trade trhu se můžete dozvědět zde.

Na závěr se podívejme na vývoj privátních značek

Z celkového počtu 2383 biopotravin je více než čtvrtina nabízena jako privátní značka (622 biopotravin). Nejsilnější nabídku biopotravin pod privátní značkou má Billa (113 biopotravin). Navíc podíl privátních značek na celkové nabídce biopotravin v Bille činí více než 70 %. Jen o jednu bio privátní značku menší nabídku má Albert hypermarket (112 biopotravin, podíl 46 % na celkové nabídce biopotravin). Širokou nabídku biopotravin pod privátní značkou najdeme i v Intersparu (101 biopotravin), Tesco (97) a Albertu supermarketu (94). Nejsilnější podíl na celkovém počtu biopotravin má však Penny market. Zde činí tento podíl téměř 80 %. Přestože počty privátních značek nerostou již tak dramatický jako v předešlých měsících, zaznamenáváme stále mírný nárůst.

Kompletní přehled všech biopotravin nabízených maloobchodními řetězci najdou čtenáři Bio-info v Seznamech. Můžete vyhledávat dle názvu řetězce, názvu dodavatele či značky.

Tento přehled vychází z produktu Green marketing Cenový BIOmonitor, který sleduje ceny pro koncové zákazníky v těchto maloobchodních řetězcích: Albert supermarket, Billa, Coop, Globus, Albert hypermarket, Interspar, Kaufland, Tesco, Penny Market, dm, Rossmann a Žabka. Níže porovnáváme dva měsíce a to listopad 2010 a leden 2011.

Zuzana Čítková (zuzana.citkova@greenmarketing.cz)

Tisk

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info