Kde utrácíme nejvíce za zdravou výživu a biopotraviny?

Největší část svých výdajů za zdravou výživu a biopotraviny utratí čeští spotřebitelé v hypermarketech. Vyplývá to z šetření SHOPPING MONITOR 2011 společnosti INCOMA GfK.

Výsledky největšího každoročního šetření vývoje nákupních preferencí českých domácností SHOPPING MONITOR 2011 společnosti INCOMA GfK ukazují, že hypermarkety potvrzují svou dominantní pozici relativně velkým nárůstem: už celých 43 % českých domácností je uvádí jako své hlavní nákupní místo pro celou oblast rychloobrátkového zboží (tj. prodejnu, ve které celkově utratí největší část měsíčních výdajů za potraviny a základní nepotravinářské zboží). Diskonty (25 %) si udržují druhou pozici. Obliba supermarketů poklesla na 15 %. Menší prodejny zůstávají na loňské pozici (15% úroveň preferencí).

Jak vypadá situace, když se podíváme na hlavní nákupní místo pro ZDRAVOU VÝŽIVU A BIOPOTRAVINY?

ZDRAVOU VÝŽIVU A BIOPOTRAVINY nakupují Češi především v hypermarketu (preference 22 %). Celkově velmi vysoké preference pro velkoplošné formáty (hypermarket, supermarket, diskont) jsou pro tuto kategorii zboží typické: dohromady tyto formáty dosahují 38 % preferencí. V malých samoobsluhách tuto kategorii nakupují 4 % domácností, v pultových a specializovaných prodejnách pak naprosté minimum domácností. Zdravou výživu a/nebo biopotraviny nakupuje 44 % českých domácností.

V hypermarketech nakupují zdravou výživu a biopotraviny nadprůměrně mladší zákazníci ve věku do 39 let, lidé s maturitou a lidé s vysokoškolským vzděláním, rodiny s dětmi a zákazníci ze středních a větších měst (od 20 tisíc obyvatel), včetně Prahy.

Diskontní prodejny nadprůměrně preferují při nákupu zdravé výživy a biopotravin zákazníci starších věkových skupin (od 50 let), lidé se základním vzděláním, zákazníci z nízkých příjmových skupin, zákazníci z malých obcí do 5 tisíce obyvatel a zákazníci z menších měst (10 tisíc až 20 tisíc obyvatel).

Supermarkety při nákupu zdravé výživy a biopotravin výrazně upřednostňují zákazníci z menších měst (5 tisíc – 20 tisíc obyvatel), také zákazníci z větších měst (nad 100 tisíc obyvatel), včetně Prahy, mladší zákazníci do 39 let, vysokoškolsky vzdělaní zákazníci a domácnosti s dětmi.

Menší samoobsluhy jsou při nákupu zdravé výživy a biopotravin oblíbené u domácností z menších obcí do 10 tisíc obyvatel, u starších zákazníků nad 50 let, u lidí se základním vzděláním a u jednočlenných domácností.

Komplexní analýzu spotřebitelských preferencí ve vztahu k maloobchodu SHOPPING MONITOR zpracovává INCOMA GfK každoročně již od roku 1997. Jako metoda výzkumu bylo použito osobní dotazování na reprezentativním souboru 1000 náhodně vybraných domácností v celé ČR. Dotazována byla vždy osoba, která v domácnosti realizuje největší část nákupů potravina a základního nepotravinářského zboží (věku od 15 do 69 let). Získaná data byla vícefaktorově převážena, čímž bylo dosaženo důsledné reprezentativnosti výběrového souboru ve vztahu k populaci ČR.

Zdroj: INCOMA GfK

Tisk

Další články v kategorii

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info