ČR: Rekordní nárůst spotřeby fairtradových výrobků: v roce 2010 o 30 milionů

Podle právě dokončené analýzy dosáhl maloobchodní obrat s produkty fair trade v České republice v roce 2010 rekordních 80 milionů korun. Je to o celých 60 procent více než v roce 2009.

Nárůst dokazuje trend zvyšujícího se zájmu české veřejnosti o pracovní podmínky zemědělců a řemeslníků v rozvojových zemích, kteří produkují plodiny a výrobky naší každodenní spotřeby. Mezi nejoblíbenější fairtradové produkty patří v ČR již tradičně fairtradová káva, čokoláda a čaj.

Z celkového loňského obratu bylo 38 milionů korun dosaženo členy Asociace pro fair trade. O zbývajících 42 milionů korun se zasloužily supermarkety a kavárenské řetězce. „Obrat se tak meziročně zvýšil o 60 %. Nárůst spotřeby fair trade produktů je v České republice velmi rychlý, od roku 2005 se zvýšil 27krát,“ sděluje Veronika Bačová z Asociace pro fair trade – platformy, která prodej fairtradových výrobků u nás dlouhodobě sleduje. Svým nákupním chováním tak čeští spotřebitelé dokazují, že se stále více zajímají o lepší pracovní podmínky producentů ze zemí globálního Jihu (tj. rozvojových zemí). Obchodní společnosti a řetězce se navíc stále častěji do fair trade zapojují v rámci své společenské odpovědnosti.

Současně se v loňském roce výrazně zvýšila dostupnost produktů fair trade,“ uvádí předseda Asociace pro fair trade Tomáš Bílý, „a to především díky přechodu společnosti Starbuck’s na prodej veškeré kávy typu espreso se známkou Fairtrade®. Řetězec Kaufland také zařadil v roce 2010 do své nabídky přes dvacet produktů s touto známkou, a to ve všech svých 95 hypermarketech,“ popisuje Tomáš Bílý z Asociace pro fair trade. „V současné době jsou fairtradové výrobky k dostání v obchodech Kaufland, Marks&Spencer, Globus, dm, Tesco, Interspar a Billa,“ doplňuje Veronika Bačová.

Ukazuje se také, že fairtradové produkty si mohou čeští spotřebitelé stále častěji dát v kavárnách a restauracích, např. v Mamacoffee, Starbuck’s, Ben&Jerry’s a v řadě dalších kaváren či v nápojových automatech Delikomat. Mezi další velké obchodní společnosti, které nabízí produkty se známkou Fairtrade, patří Tchibo, Pfanner či Dole.

Postupná proměna trhu – od specializovaných obchodů k řetězcům

Během loňského roku sevýrazně proměnila struktura prodejních míst, která nabízejí fair trade. Ještě v roce 2009 měly na trhu stejný podíl prodejny zdravé výživy a biopotravin s maloobchodními řetězci (shodně 28 %). V roce 2010 došlo k razantnímu nárůstu podílu řetězců na 47 %, po nich následují prodejny bio a zdravé výživy s 15 % (pokles podílu o 13 %) a gastronomická zařízení také s 15 % (nárůst podílu o 7 %).

Specializované obchody s fairtradovými produkty svůj podíl na trhu sice ztrácejí (z 10 % v roce 2009 na 7 % loni), jejich význam se však nemění. Zákazníkům poskytují kvalifikované informace a nabízejí fairtradové řemeslné výrobky (šperky, dekorace, bytové textilie, hračky, ubrusy apod.), které v obchodních řetězcích nenajdeme. Jen v Praze funguje v současné době 5 fairtradových obchodů, mimo Prahu pak dalších pět prodejních míst provozovaných členy Asociace pro fair trade.

Káva – nejoblíbenější fairtradový produkt v ČR

Nejoblíbenějším fairtradovým produktem v ČR zůstává káva s podílem 40 %, po ní následuje čokoláda a kakao se 17 % a třetím nejčastěji nakupovaným výrobkem jsou čaje s 11 %,“ vypočítává Veronika Bačová z Asociace pro fair trade. Další produktovou kategorii tvoří s 9 % zpracované potraviny, mezi které patří např. marmelády, sušenky, zmrzlina a pomazánky. 6 % přestavuje stejně jako v roce 2009 kategorie třtinový cukr a sladidla (především med). Po nich následují rýže, semena a ořechy (4 %) a nepotravinové zboží (4 %), pod které spadají řemeslné výrobky a bavlněné produkty se známkou Fairtrade. 3 % tvoří nápoje a 2 % zastupují banány a další ovoce.

Český trh s fairtradovými produkty má několik specifik: zatímco v zahraničí (Švýcarsko, Belgie, Velká Británie aj.) patří k nejčastěji nakupovaným produktům banány, u nás zásadně převažují trvanlivé potraviny. Rychloobrátkové zboží, jako je čerstvé ovoce, je zatím dostupné pouze v malé míře. Například fairtradové květiny u nás nejsou zatím k dostání vůbec,“ komentuje Tomáš Bílý. „Na našem trhu také stále převažují dovážené produkty zpracovávané v zahraničí, protože českých zpracovatelů fairtradových surovin je zatím velmi málo.

Asociace pro fair trade a její členové se stále více zasazují o šíření myšlenky fair trade. Dokazuje to letos spuštěná kampaň Fairtradová města, ale i nastávající oslava Světového dne pro fair trade formou veřejného snídaňového happeningu (tzv. férové snídaně), který proběhne 14. května v téměř 40 českých městech. Česká republika se tak připojuje k desítkám západních zemí, jejichž obyvatelé využívají své kupní síly k podpoře producentů z rozvojových zemí,“ uzavírá Veronika Bačová z Asociace pro fair trade.

Zdroj: Asociace pro fair trade, 2011

Tisk

Další články v kategorii

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info