Klaus proti biopalivům: Nový zákon nepodepíše
09.07.2011 | ČT 24
Prezident Václav Klaus v dopise pro předsedkyni sněmovny kritizoval novelu, která zavádí certifikáty pro pěstitele a prodejce biopaliv. Stejně jako v případě takzvané malé důchodové reformy své výhrady vyjádřil tím, že pod zákon nepřipojí svůj podpis. Zákon ale nevetoval, takže bude platit.
Novela počítá s tím, že prodejci pohonných hmot, distributoři biopaliv i pěstitelé se budou muset prokazovat certifikátem, že při výrobě a dopravě biosložky byla splněna kritéria udržitelnosti. Podle nich při použití prodávaného paliva musí vzniknout méně oxidu uhličitého než spalováním nafty a benzinu, i když se započítají emise uvolněné do ovzduší při výrobě a distribuci paliv. Zavedení nového systému požaduje Evropská unie. Certifikáty budou vydávány s platností na jeden rok.
Klaus dlouhodobě kritizuje přimíchávání biosložky do pohonných hmot. "Obávám se, že další a další regulace Evropské unie, které jsme nuceni přejímat do našeho právního řádu, představují jen opětovnou chybnou reakci na původní chybné rozhodnutí, které podle mého názoru vyžaduje zásadní diskusi a jeho přehodnocení," uvedl v dopise.
ČSSD Klause viní z porušování ústavy
Prezident nicméně zákon sněmovně nevrátil, pouze informoval o tom, že se rozhodl ponechat ho bez svého podpisu. V tomto týdnu jde již o druhý zákon, ke kterému se Klaus takto postavil. Podle ústavy má prezident právo sněmovně zákon do 15 dnů vrátit. Pokud tak neučiní, začne platit. Opoziční ČSSD ale Klausovi vyčetla, že porušuje ústavu, když zákon ani nevetuje, ani nepodepíše.
"Tento krok prezidenta Klause považujeme za porušení ústavních principů, neboť prezident má z ústavy pravomoc vrátit návrh zákona s odůvodněním Poslanecké sněmovně, a pokud tak neučiní, tak má povinnost zákon podepsat," zdůraznil místopředseda ČSSD a stínový ministr spravedlnosti Jiří Dienstbier.
Novela dolehne hlavně na dopravce
Novela zákona o ochraně ovzduší podle prezidenta kvůli novým finančním nákladům negativně postihne podnikatele v dopravě, ale i další občany. Kvůli administrativní náročnosti a nižšímu výnosu spotřební daně prý více zatíží i státní rozpočet. Podle Klause by se měla začít vést vážná diskuse o tom, co povinné přimíchávání biosložek do paliv přináší a jaká má rizika.
Náklady na provoz jednoho vozu stoupnou kvůli novému opatření podle propočtů ministerstva životního prostředí o 300 korun ročně, autodopravci připlatí statisíce. Profitovat by měli z nové úpravy zemědělci, protože jako dodavatelé místních surovin budou mít v hodnocení výhodu před dovozci ze vzdálenějších zemí.
Další články v kategorii
- Budou jablka za 50 korun? Stromy pomrzly v Česku i v Polsku (26.04.2024)
- Komunitní energetika je o krok blíž. Do druhého kola energetických společenství postupuje 57 komunitních projektů (26.04.2024)
- Greenpeace: Lesy ČR možná pokácejí přes 15.000 starých stromů v Krušných horách (26.04.2024)
- V jarním kole Sbírky potravin se vybralo rekordních 565 tun zboží pro potřebné (26.04.2024)
- Podmáčená louka s masožravkami v Brdech se stala novou přírodní památkou (26.04.2024)
- Výzkumný ústav: Oteplení zvýší aktivitu škůdců, očekává se nadměrný výskyt mšic (26.04.2024)
- Evropský parlament odhlasoval zákaz některých plastových obalů (26.04.2024)
- Více dřeva, méně betonu. Surovinová politika pro dřevo podpoří tuzemské zpracování dřeva, více se bude využívat i ve stavebnictví (26.04.2024)