Bonbony za dvacet, máslo za osm. Procházející zboží jde na dračku

Bonboniéra za dvacet korun. Jogurt, který běžně stojí jedenáct korun, za pět. Na českém trhu zažívají boom "zlevněnky" - prodejny specializující se na prodej potravin s blížícím se koncem doby minimální trvanlivosti. Oproti řetězcům supermarketů tady stojí stejné věci sotva polovinu. Právě proto jsou mezi lidmi tolik oblíbené. Obdobný projekt sociální sítě obchodů nyní plánuje i Arcidiecézní charita Praha.

"Je jedno, jestli se jedná o přední supermarket, nebo se nám někdo ozve, že má kamion piva, který musí nutně prodat. Hledáme napříč celým trhem, vždy záleží na druhu zboží a na domluvě," popisuje spektrum prodávaného zboží majitelka společnosti Levné potraviny Hana Havrijlaková. "Byznys jde dobře. Věříme, že tomuto tržnímu segmentu se bude dobře dařit, zatím máme v Praze čtyři prodejny, další tři v severních Čechách a určitě chceme expandovat," doplňuje jedním dechem.

V Praze 7, na rohu ulic Veletržní a Dukelských hrdinů už dokonce existuje i první nonstop "zlevněnka". Zatímco procházím uličkami mezi regály nacpanými od pečiva, přes mléčné výrobky až po prací prášky a aviváže, u pokladny se tvoří fronty. Během mé patnáctiminutové návštěvy navštívilo prodejnu mezi 15-20 lidmi. Denně jich může přijít až 1500.

"Krize stále trvá a Češi opět začali obracet korunky v ruce. A je pravda, že speciálně na cenu český zákazník hodně dá," popisuje provozní obchodu Pavlína Vetráková.

"Proč by si lidi nekoupili ty potraviny u nás, když některé zboží stojí méně než polovinu toho, co jinde v supermarketu? Do týdne potraviny stejně spotřebují, a tak jim blížící se konec trvanlivosti starosti dělat nemusí," říká.

Prodejny jsou registrovány u Státní potravinářské a zemědělské inspekce a podléhají jejímu dohledu, zaměstnanci navíc neustále regály se zbožím kontrolují. Zboží, které už dobu trvanlivosti překročilo, je zřetelně označeno tečkou u tabulky s cenou.

Podobný projekt chce i charita

Podobný projekt chce nyní rozjet i Arcidiecézní charita Praha. Ta připravuje síť sociálních obchodů podle modelu rakouské větve své organizace. Konkurencí stávajícím obchodům však nebude. Jak tvrdí prezident Arcidiecézní charity Vojtěch Eliáš, prodejny by měly fungovat především pro lidi, kteří se krátkodobě dostali do nouze, ne však pro dlouhodobé bezdomovce.

V praxi člověk v příslušné prodejně nastíní svou situaci, kterou posoudí pracovník charity v terénu a případně pak udělí zájemci průkazku. "Platnost bude časově omezená, na základě počtu členů v domácnosti dostane zájemce tarif, za kolik maximálně může týdně v této prodejně nakoupit, aby se předešlo zneužití, kdy by dotyčný nakupoval pro celý dům, " vysvětluje prezident charity Eliáš.

Zboží by mělo stejně jako v předchozím případě pocházet od největších řetězců, být před koncem doby trvanlivosti. Charita doufá, že by je mohla dostávat zadarmo. Podle Eliáše se s představiteli řetězců v současnosti intenzivně jedná. V Rakousku takový model už úspěšně funguje. Ovšem vzhledem k faktu, že se v ČR musí i z takto darovaných potravin platit desetiprocentní daň, dohoda bude asi složitější. Velké řetězce totiž potraviny raději vyhodí, než by z nich daň musely platit.

Co znamená pojem minimální trvanlivost?

Minimální trvanlivost je doba uvedená na obalu, zboží však je možné konzumovat i po této době, zvlášť u potravin, které se nekazí, jako různé druhy cukrovinek, kávy apod. Naproti tomu výzva spotřebujte do určitého data představuje nejzazší hranici, kdy je doporučeno potravinu konzumovat. Po jejím uplynutí už nemusí být výrobek naprosto v pořádku. To se týká především mléčných výrobků, sýrů a uzenin.

Tisk

Další články v kategorii

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info