Stocku letos výrazně roste prodej, celkový trh lihovin se propadá

Meziročně o 48 procent více lihovin prodal za prvních šest letošních měsíců Stock Plzeň - Božkov. Důvodem rapidního nárůstu byly malé prodeje v loňském prvním půlroce zaviněné přezásobením obchodníků z konce roku 2009 kvůli růstu spotřební daně od loňského ledna. Pokud by se srovnávaly skutečné prodeje Stocku v obchodech i gastronomii, činí meziroční nárůst sedm procent. Celkový trh lihovin přitom za pololetí klesl o tři procenta. ČTK to řekl šéf největší české likérky a prezident Unie výrobců a dovozců lihovin Petr Pavlík.

Pololetní objem prodaných lihovin firma nezveřejnila, podobně jako loňská čísla. V roce 2009 prodal Stock rekordních 28 milionů litrů lihovin. Za loňský rok si podle informací ČTK pohoršil o necelých deset procent, což bylo dáno právě předzásobením obchodníků.

"Letos máme v plánu máme růst celkových prodejů o tři čtyři procenta. Vsadili jsme na inovace a funguje to," dodal Pavlík. Výsledek ovlivní hlavně prodej kategorie hořkých a bylinných likérů, která po dvou letech poklesu opět roste, a také závěr roku. Loňský prosinec byl přitom pro firmu jeden z nejsilnějších za deset let.

Podle Pavlíka poklesne celkový trh lihovin ve druhé polovině roku trochu více než za prvních šest měsíců, zhruba o 4,5 procenta. Nárůst čeká u hořkých a bylinných likérů, méně se zřejmě vypije vodky, tuzemák (dříve rum) si pozici udrží. Loni se v ČR vypilo zhruba 70 milionů litrů lihovin.

Stock letos zatím hlásí historicky nejsilnější podíl na trhu. "V off-trade (v obchodech) to bylo za červen 40,5 procenta. V on-trade (v restauracích, barech, kavárnách a hotelích) za první půlrok 46,7 pct. Je to nejvíce tažené fernetem i novým Z Generation (nový fernet)," uvedl Pavlík. Ke konci loňského roku měla firma v maloobchodu 35,4 procenta trhu, v gastronomii 44 procent.

"Daří se nám také díky novinkám. Prodeje fernetu Z Generation jsou výrazně nad očekáváním, velkým letošním tahounem je také Božkov Spiced (ochucený rumový nápoj). Prodáme ho dvakrát více, než jsme plánovali, tedy v řádu statisíců lahví," uvedl Pavlík. Daří se také Vodce Amundsen a Magisteru. Celá řada Božkov, která měla loni velký úspěch kvůli šetření spotřebitelů, je letos také v mírném růstu, prodeje zelené (peprmintky) a griotky se drží. Po několika letech zvyšujících se prodejů naopak mírně ztrácí vodky na úkor hořkých a bylinných lihovin, které rostou, a také Božkov Tuzemský. "Trendem jsou totiž spiced a zámořské rumy a pití méně alkoholických nápojů, což je vidět hodně u mladých," dodal Pavlík.

Tahounem exportu Stocku je Slovensko. "Přestože tam trh klesl za šest měsíců o dvě procenta, prodali jsme o 23 procent lihovin více - hlavně fernetů a daří se vodkám," řekl Pavlík. Ta růstem podle něj stojí kompletní obnova prodejního týmu a také nová reklama na Vodku Amundsen. Zajímavým trhem je pro fernet také Rusko. Čtyři měsíce už likérka dodává také na zcela nový trh, do Japonska, kde její fernet oslovil distributory na nedávném veletrhu nápojů.

Tisk

Další články v kategorii

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info