Měsíc biopotravin prezentuje jejich kvalitu

Prvním zářijovým dnem nezačal jen nový školní rok, ale také již tradiční informativní a osvětová akce Ministerstva zemědělství ČR, která letos probíhá posedmé.

V měsíci sklizně a oslavy úrody je cílem ukázat, že ekologické zemědělství má co nabídnout. Motto letošního ročníku, „Značíme kvalitu“, ukazuje, že systém kontrol ekologických zemědělců a biovýrobků představuje garanci kvality, způsobu pěstování rostlin a chovu zvířat.

„Zlepšování kvality výrobků je předpokladem k zajištění konkurenceschopnosti agrární produkce na trhu Evropské unie. Zároveň je však třeba výchovou i propagací přesvědčit spotřebitele o výhodách kvalitních potravin produkovaných metodami šetrnějšími k životnímu prostředí i k pohodě zvířat a o přednostech potravin s vyšší nutriční hodnotou,“ říká ministr zemědělství Ivan Fuksa.

„Biopotravinám dává prostor ve svém jídelníčku stále více lidí. Rozvoji ekologického zemědělství napomáhá ministerstvo zemědělství především prostřednictvím finanční podpory ekologickým zemědělcům a výrobcům biopotravin včetně konkrétních projektů zaměřených na podporu odbytu biopotravin.“

Počty se zvyšují

Počet ekologických zemědělců v srpnu 2011 přesáhl hranici 4000, nyní registrujeme 4022 ekologických farmářů. Celková výměra zemědělské půdy v ekologickém zemědělství se blíží 500 000 ha, což představuje 11,4 procenta z celkové výměry zemědělské půdy.

Stabilně se zvyšuje výměra orné půdy, která dosáhla 61 645 ha. Zvýšila se také výměra vinic v ekologickém zemědělství na současných 987 ha. Počet výrobců biopotravin dosáhl již 650 provozoven. Za rok 2010 bylo vyplaceno na dotačním titulu pro ekozemědělce celkem 1,15 miliardy Kč, 80 procent z této částky hradí Evropská unie.

V roce 2010 se začal prosazovat trend farmářských trhů a nákup přímo do farmářů. To dokládá také jejich raketový nástup a rozvoj bedýnkových družstev, distribuujících sezónní zeleninu a ovoce a další výrobky z faremní produkce.

Označení produktů

Ekologické zemědělství se řídí Nařízením Rady ES č. 834/2007, které platí pro všechny členské země i pro ty, kteří chtějí do Evropy biopotraviny dovážet. Biopotraviny jsou produktem ekologického zemědělství a také podléhají Nařízení Rady, zejména jeho částem o pravidlech označování biopotravin. Značení biopotravin v Česku podléhá evropské legislativě a zákonu č. 242/2000 Sb. o ekologickém zemědělství.

Podle této legislativy musí být každá potravina označená slovem BIO či jiným odkazem na způsob produkce v ekologickém zemědělství opatřena na obalu kódem organizace, která provedla kontrolu, zda výrobek skutečně splňuje zákonné podmínky pro biopotraviny. Díky kódu si můžete na stránkách jednotlivých kontrolních organizací snadno dohledat, zda výrobek skutečně prošel kontrolou.

V tuzemsku nyní biopotraviny kontrolují tři organizace, jejichž kódy jsou uváděny na biopotravinách:

ABCert AG,

kód na obalu: CZ-BIO-ABCERT-02

BIOKONT CZ,

kód na obalu: CZ-BIOKONT-03

KEZ, o. p. s.,

kód na obalu: CZ-BIO-KEZ-01

Kódy těchto organizací musejí být zároveň doplněny grafickým znakem, takzvanou „biozebrou“. Balené biopotraviny vyprodukované v Evropské unii musí být značeny povinně evropským logem – zeleným listem, u nebalených potravin je logo nepovinné.

Biozebra se může objevit i na výrobcích dovážených z ciziny, proto PRO-BIO Svaz ekologických zemědělců usiluje, aby od roku 2014 byla zebra pouze na výrobcích vyrobených v České republice.

Výhodná nabídka

„U příležitosti Měsíce biopotravin specializované prodejny PRO-BIO připravily spolu s výrobci a dodavateli pestrou a cenově výhodnou nabídku biopotravin, ochutnávky, přednášky, soutěže ukázky vaření a další akce,“ říká Kateřina Nesrstová, manažerka PRO-BIO Svazu ekologických zemědělců.

JAROMÍR HAMPL

Příklad úspěchu: Když bedýnka plná vitaminů přichází k zákazníkům až domů

Fenomén bioproduktů už zasáhl téměř do všech oblastí života, od potravin přes kosmetiku a oblečení až po pohonné hmoty. Bioprodukty zařazují do svého sortimentu už i velké prodejny potravin, aby tak vyhověly novému trendu.Musí se však spotřebitelé mačkat v davu, když to samé zboží mohou koupit pohodlně z domova, a navíc od míst­ních dodavatelů?

Kupte si bedýnku

Například Freshbedynky.cz, což je internetový dodavatel čerstvého ovoce a zeleniny, nabízí až čtyři pětiny výrobků od místních dodavatelů. Spotřebitelé však pochopitelně nekupují jen sezonní ovoce a zeleninu, proto jsou v nabídce také plody z dovozu, české mléčné výrobky a další biopotraviny.

„Od července už dodáváme i biomaso z vybraných farem. To je úplně jiná chuť masa než u dodávek z klasické produkce,“ tvrdí Filip Říha, jednatel pražské společnosti Fresh for life, která provozuje zmíněný internetový obchod. Důležitá je podle něj zejména ověřená kvalita a láskyplný přístup k pěstování. To jsou hlavní kritéria, podle kterých on sám vybírá vhodné dodavatele.

Po několika letech manažerského poradenství se Filip Říha rozhodl pořádat netradiční kulinářské kurzy zaměřené na přípravu jídel z ovoce a zeleniny. Tato zkušenost ho přivedla také k životní partnerce Veronice Mouchové a oba je přesvědčila, že na trhu chybí kvalitní potraviny.

Distribuce biologicky

pěstovaných plodin, která byla z počátku jen vedlejším podnikatelským projektem, se pro ně stala hlavním zdrojem obživy.V obchodu se oba mladí lidé skvěle doplňují. Zatímco Veronika se stará o „ženské“ aspekty, zejména o kontakt se zákazníky a firemní design, Filip zase o ty „chlapské“ – plánování poptávky, vyřizování náležitostí s úřady a podobně.

Společně jezdí za rolníky pro zboží, společně skládají zásilky a rozvážejí bedýnky po celé Praze zákazníkům až domů.

„Bio v jídle pro mě znamená totéž, co Volvo mezi automobily. Zaručená kvalita, elegance a bezpečí, v tomto případě tedy skvělá chuť a zdraví,“ odpovídá Filip na otázku, jak se staví k tomu­ to trendu.

Dobře zorganizovaný dodavatelský řetězec je podle nich klíčem k úspěchu. Nákup na příští týden si u nich lidé objednávají vždy do středy. Další zboží si pak mohou koupit i dodatečně, je­li na skladě. Doba dodávky se liší, nejcitlivější druhy ovoce se k zákazníkovi dostanou do dvou až tří dní od sklizně.

Internet vše urychlil

Podnikání rozjely Freshbedynky.cz hlavně díky internetu. „Po nějaké době jsme se rozhodli investovat i do online reklamy prostřednictvím Google AdWords. Zjistili jsme, že takto získáváme zákazníky zejména z řad lidí, kteří již o našich bedýnkách někdy slyšeli. A najednou vidí odkaz na internetu. To funguje,“ tvrdí mladý podnikatel.

Ambicí obou mladých podnikatelů je pracovat s láskou. Jak říkají, práce je pro ně hlavně způsobem seberealizace. „Nedávno mi jeden zákazník, ředitel mezinárodní firmy s více než tisíci zaměstnanci, upřímně řekl: Děláte tak skvělou věc, že až budete expandovat do zahraničí, končím ve funkci a jdu k vám. Takže ředitele už máme,“ uzavírá s úsměvem Filip.

Další podrobnosti najdete na adrese www.freshbedynky.cz.

JANA SKOKANOVÁ

Tisk

Další články v kategorii

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info