Paštika šla do světa. A dobyla unii
20.09.2011 | Denik.cz
Třikrát týdně vyjíždějí kamiony z Dobřejovic u Prahy do Belgie. Vezou české paštiky do země, která je tradičním výrobcem i konzumentem těchto lahůdek. Zpátky se vracejí se surovinami a kořením.
Dobýt paštikářskou baštu opravdu není snadné, ale české firmě Alimpex Maso se to podařilo. Jejich značka Pâté du Chef již od roku 2007 obohacuje český i zahraniční trh o prémiové paštiky, které jsou mezi spotřebiteli populární především díky nevšední kombinaci chutí. A to ve 24 zemích Evropské unie.
Ještě před patnácti lety se u nás i v zahraničí paštiky prodávaly buď v nechlazených konzervách nebo chlazené za lahůdkovým pultem, zabalené do papíru. Svět však mířil jiným směrem.
„Toho si byl vědom můj otec a spolu s několika dalšími lidmi v roce 1999 založil společnost Alimpex Maso. Pomáhal mu i Petr Egrt, dnes technický ředitel podniku, který měl s paštikami dlouholetou zkušenost,“ řekl k tomu Martin Kincl, ředitel marketingu a prodeje. Tehdy se pod značkou Krajanka rozběhla v Praze výroba pasterovaných paštik v praktických plastových obalech.
Když se spolu smísí poctivost, intuice, rozvaha i odvaha riskovat (a snad i kapičkatoho štěstíčka), úspěch se dostaví. „V roce 2004 jsme koupili v Dobřejovicích u Prahy starý kravín a přestavěli ho na moderní výrobnu s kapacitou 6000 tun výrobků ročně. V roce 2006 jsme pak začali s exportem, který nyní tvoří více než polovinu produkce,“ říká Martin Kincl.
Průnik do Belgie
Dalším mezníkem v rozvoji české firmy byla koupě společnosti Sanpareil, belgického výrobce paštik. Tím se nejen rozšířila výrobní kapacita a paleta sortimentu, ale především se vytvořil odrazový můstek k další expanzi do západní Evropy.
Nejen do samotné Belgie, ale také do Velké Británie a Španělska.
A proč v Dobřejovicích nepoužívají české suroviny? Na tuto otázku Martin Kincl odpovídá: „Jen v Čechách máme roční produkci téměř 3000 tun paštik a tolik suroviny nám čeští zpracovatelé masa nejsou schopni dodat. Denně zpracujeme tři čtyři tuny jater! Proto většinu této suroviny dovážíme ze západní Evropy. Navíc každá dodávka má požadovanou kvalitu.“
Nejoblíbenější a nejprodávanější paštikou na českém trhu je bruselská s brusinkami, která kombinuje plnou masovou chuť se sladkým ovocem. Mezi populární paštiky patří také jemná kachní se šampaňským nebo také husí pěna s rozinkami. Rozmanité ingredience jim dodávají nezaměnitelnou a zajímavou chuť.
Mandle a portské
Jsou to například pomeranče, portské, různé druhy barevného pepře, vanilka nebo ořechy. Českou specialitou je mandlová paštika.
Slovo „paštika“ ostatně pochází z italského slova „pasta“, což je pojmenování těsta. V němčině se nazývá pastete, ve francouzštině pâté.
Pro společnost Alimpex Maso se toto slovo stalo přímo podnikatelským osudem. V Čechách i Belgii zaměstnává při výrobě této lahůdky asi 200 lidí, kteří ročně vyrobí 5500 tun paštiky podle nejrůznějších receptů.
Další články v kategorii
- Obce se zlepšují v třídění komunálního odpadu, ukazují data MŽP (23.04.2024)
- Svaz včelařů: Výnos medu může být letos oproti loňsku poloviční až třetinový (23.04.2024)
- Agrovoltaika by v Česku mohla vzniknout na více než 70 000 hektarech půdy (23.04.2024)
- Bublinkový čaj udělal miliardáře z půltuctu Číňanů. Trh je však stále těsnější (23.04.2024)
- Chladné počasí zastavilo rojení kůrovce, hrozba kalamity je zatím malá (23.04.2024)
- V Čechách pomrzlo 40 procent vinohradů (23.04.2024)