Paštika šla do světa. A dobyla unii

Třikrát týdně vyjíždějí kamiony z Dobřejovic u Prahy do Belgie. Vezou české paštiky do země, která je tradičním výrobcem i konzumentem těchto lahůdek. Zpátky se vracejí se surovinami a kořením.

Dobýt paštikářskou baštu opravdu není snadné, ale české firmě Alimpex Maso se to podařilo. Jejich značka Pâté du Chef již od roku 2007 obohacuje český i zahraniční trh o prémiové paštiky, které jsou mezi spotřebiteli populární především díky nevšední kombinaci chutí. A to ve 24 zemích Evropské unie.

Ještě před patnácti lety se u nás i v zahraničí paštiky prodávaly buď v nechlazených konzervách nebo chlazené za lahůdkovým pultem, zabalené do papíru. Svět však mířil jiným směrem.

„Toho si byl vědom můj otec a spolu s několika dalšími lidmi v roce 1999 založil společnost Alimpex Maso. Pomáhal mu i Petr Egrt, dnes technický ředitel podniku, který měl s paštikami dlouholetou zkušenost,“ řekl k tomu Martin Kincl, ředitel marketingu a prodeje. Tehdy se pod značkou Krajanka rozběhla v Praze výroba pasterovaných paštik v praktických plastových obalech.

Když se spolu smísí poctivost, intuice, rozvaha i odvaha riskovat (a snad i kapičkatoho štěstíčka), úspěch se dostaví. „V roce 2004 jsme koupili v Dobřejovicích u Prahy starý kravín a přestavěli ho na moderní výrobnu s kapacitou 6000 tun výrobků ročně. V roce 2006 jsme pak začali s exportem, který nyní tvoří více než polovinu produkce,“ říká Martin Kincl.

Průnik do Belgie

Dalším mezníkem v rozvoji české firmy byla koupě společnosti Sanpareil, belgického výrobce paštik. Tím se nejen rozšířila výrobní kapacita a paleta sortimentu, ale především se vytvořil odrazový můstek k další expanzi do západní Evropy.

Nejen do samotné Belgie, ale také do Velké Británie a Španělska.

A proč v Dobřejovicích nepoužívají české suroviny? Na tuto otázku Martin Kincl odpovídá: „Jen v Čechách máme roční produkci téměř 3000 tun paštik a tolik suroviny nám čeští zpracovatelé masa nejsou schopni dodat. Denně zpracujeme tři čtyři tuny jater! Proto většinu této suroviny dovážíme ze západní Evropy. Navíc každá dodávka má požadovanou kvalitu.“

Nejoblíbenější a nejprodávanější paštikou na českém trhu je bruselská s brusinkami, která kombinuje plnou masovou chuť se sladkým ovocem. Mezi populární paštiky patří také jemná kachní se šampaňským nebo také husí pěna s rozinkami. Rozmanité ingredience jim dodávají nezaměnitelnou a zajímavou chuť.

Mandle a portské

Jsou to například pomeranče, portské, různé druhy barevného pepře, vanilka nebo ořechy. Českou specialitou je mandlová paštika.

Slovo „paštika“ ostatně pochází z italského slova „pasta“, což je pojmenování těsta. V němčině se nazývá pastete, ve francouzštině pâté.

Pro společnost Alimpex Maso se toto slovo stalo přímo podnikatelským osudem. V Čechách i Belgii zaměstnává při výrobě této lahůdky asi 200 lidí, kteří ročně vyrobí 5500 tun paštiky podle nejrůznějších receptů.

Tisk

Další články v kategorii

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info