Připomínky Zemědělského svazu ČR k návrhu zákona, kterým se zrušuje zák. č. 395/2009 Sb., o významné síle a mění zák. č. 143/2001 Sb., o ochraně hospodářské soutěže

Ponechme stranou zásadní otázku, kterou jsou pochyby o správnosti zrušení zákona č. 395/2009 Sb., o významné tržní síle. I když jde o zákon nesporně nedokonalý, svůj efekt v praxi nepopiratelně měl. Jeho zrušení a snaha o řešení této problematiky formou novely zákona o ochraně hospodářské soutěže představuje určitý krok zpět, neboť návrh řeší problematiku nutně ve výrazně menším rozsahu. Nicméně jde o politické rozhodnutí, které nám nezbývá než v dané situaci akceptovat.

K připomínkám:

I navrhované, značně zredukované řešení umožňuje, aby byl návrh doplněn o některé, dle našeho názoru důležité body. Ustanovení § 11b) lze doplnit o následující body:

sjednávání nebo uplatňování obchodních, cenových a platebních podmínek, které jsou zjevně nepřiměřené bez objektivního zdůvodnění,

získání či pokus získat od druhé smluvní strany prospěch ve formě slev, bonusů, provizí či jiných dodatečných plateb nebo bezplatných služeb souvisejících s dodávkou či nabídkou zboží nebo poskytovanými službami k již dohodnutému a uskutečňovanému plnění, které nebyly předem sjednány či byly sjednány dodatečně,

vracení zboží před uplynutím lhůty spotřeby nebo po datu minimální trvanlivosti,

diskriminace druhé smluvní strany sjednáváním či uplatňováním rozdílných podmínek bez objektivního zdůvodnění,

odmítnutí dodávat či odebírat zboží či podstatné snížení množství dodávaného nebo odebíraného zboží bez objektivního zdůvodnění.

Kromě uvedeného považujeme za důležité, aby zákon zcela jasně stanovil, že odběratel nesmí prodávat nebo oznámit, že bude prodávat výrobek tak, jak jej získal, za cenu nižší, než byla jeho skutečná nákupní cena. Skutečná nákupní cena je netto jednotková cena uvedená na nákupní faktuře, snížená o všechny ostatní finanční příjmy odsouhlasené dodavatelem a zvýšená o daně z obratu, o případně další daně příslušné k tomuto prodeji spotřebitelům a o cenu dopravy, pokud je realizována na účet odběratele.

Tento zákaz se neuplatní :

na dobrovolné anebo vynucené prodeje, jejichž důvodem je ukončení anebo změna obchodní činnosti,

na výrobky, které mají stejné vlastnosti a jejichž další dodávky se uskutečnily za sníženou cenu, přičemž skutečná nákupní cena je nahrazená cenou uvedenou na nové nákupní faktuře,

na výrobky s uvedenou dobou spotřeby od okamžiku, kdy jsou ohrožené rychlým zhoršením kvality, pod podmínkou, že nabídka za sníženou cenu není předmětem reklamy mimo místa prodeje,

na výrobky, jejichž prodej má výrazný sezonní charakter, po dobu závěrečného období sezony prodeje a v době mezi dvěma prodejními sezonami.

Zdůvodnění:

Návrh zákona v § 11b obsahuje demonstrativní výčet způsobů chování, které by mohlo být považováno za zneužití významného ekonomického postavení. Dodavatel nicméně upozorňovali i na další praktiky, které jsou odběrateli praktikovány a které pokrýval rušený zákon o významné tržní síle. Proto je nutné je vtělit i do nově navrhované novely (měly kladný efekt např. i v tom, že jejich zásluhou došlo k zastavení tzv. vratek). Pokud nebude návrh rozšířen v intencích viz. výše, dojde k nežádoucímu rozvolnění navrhovaného ustanovení § 11b a pochybám, co vlastně pokrývá.

Zpracoval: Korbelář

2011_-_Stanovisko_ZS_CR_k_NZ_kterym_se_zrusuje_zakon_o_vyznamne_trzni_sile.doc

Tisk

Další články v kategorii

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info