Nutella odsouzena, utajila pravdu o cukru a vitamínu

Výrobce nejznámější čokoládové pomazánky na světě Nutella, italská společnost Ferrero, uvádí na etiketách nepravdivé informace o prospěšnosti výrobku na zdraví lidí a musí je změnit.

Rozhodl o tom Vrchní soud ve Frankfurtu nad Mohanem, kam se žalobou na značení Nutelly obrátily německé spotřebitelské organizace.

Soud totiž uznal, že firma na etiketě klamavě uvádí obsahy cukrů, tuků a vitamínů. Jde tak o jeden z prvních verdiktů soudu v Evropě, který rozhodl o tom, že firma svými etiketami skutečně podvádí lidi v obchodech.

Nelžete, opravte

Z údajů na etiketě totiž vyplývá to, že Nutella je velmi zdravý výrobek plný vitamínů, naopak cukrů a tuků obsahuje jenom málo.

Problém je ale v tom, že zatímco množství tuků a cukrů společnost Ferrero počítá z pouhých 15 gramů pomazánky, vysoký obsah vitamínů, které člověk dostane do svého těla při požívání čokoládové pomazánky, ale firma vypočítala ze 100 gramů Nutelly.

Podle soudu je ale takový postup firmy podvodem na zákazníky. Ti nemají v obchodech dostatek času studovat a přesně zjišťovat, co který výrobek obsahuje, proto by informace na etiketách neměly zavádět a měly by být jasné a srozumitelné.

Lidé se totiž podle soudců podle etiket často orientují a vybírají si zdravější potraviny. "Výrobky, které deklarují nízký obsah cukrů a tuků a naopak vysoký podíl vitamínů, jsou pro spotřebitele velmi cenné a je o ně zájem," rozhodli soudci. Soudci nařídili, že firma musí etikety změnit, jinak jí hrozí pokuta ve výši 250 tisíc eur.

Zástupci německé pobočky společnosti Ferrero oznámili, že firma svoje etikety upraví. Zároveň se ale chtějí proti verdiktu vrchního soudu odvolat.

Přísně střežené tajemství

Nutella je jedním z nejznámějších čokoládových výrobků na světě, pomazánku firma vyrábí od roku 1964 a prodává se v 75 zemích světa. Přesný recept firma přísně střeží.

Ferrero nečelí soudnímu sporu kvůli Nutelle poprvé. Společnost také musí přesvědčit soud ve Spojených státech, že její výrobek nepoškozuje zdraví lidí a že firma neklame zákazníky v reklamě. Žalobu kvůli Nutelle podala k soudu Athena Hohenbergová, matka čtyřletého syna. Podle ní firma tvrdí, že Nutella pomáhá ve zdravé výživě, tím však podvádí zákazníky.

Kritiky se společnost dočkala také za to, jak jako výrobce čokolád Kinder propaguje svůj výrobek. "Extraporce zdravého mléka," zazní v reklamě.

"Kdyby však chtělo vaše dítě pokrýt svou denní potřebu kalcia mlsáním Kinder Chocolate, muselo by sníst třináct tyčinek, což odpovídá 48 kostkám cukru a půlce másla," uvedli lidé ze spotřebitelského sdružení Foodwatch.

Tisk

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info