Drsné způsoby hypermarketů. Přitvrdil boj o nízké ceny

V Česku naplno zuří málo viditelný, ale o to ostřejší boj, na jehož konci bude jasné, o kolik zdraží potraviny a další základní zboží v obchodech po Novém roce.

Hypermarkety a diskontní řetězce vyvíjejí obrovský nátlak na výrobce potravin a na zemědělce. Snaží se je dotlačit až k desetiprocentnímu snížení cen, aby vyšší sazbu DPH od 1. ledna 2012 nakupující mezi regály nepocítili, nebo aspoň ne tak citelně.

Řada dodavatelů pro obchodní řetězce se bojí, že tento tlak nevydrží a zkrachuje.

Proč je nyní boj mezi obchodníky a potravináři tvrdší než dříve?

Od ledna bude v Česku platit vyšší, čtrnáctiprocentní DPH na potraviny, knihy a některé služby. To se v cenách musí jednoznačně projevit zdražením. Třeba experti Raiffeisenbank, která jako první instituce věští Česku pro příští rok recesi, předpovídají, že inflace (zjednodušeně ceny v obchodech) poroste rychleji než letos. "Počítáme s nárůstem na 2,7 procenta," uvedl hlavní ekonom banky Pavel Mertlík.

Kdo to zaplatí?

A podle některých prognóz zboží v obchodech zdraží o tři procenta.

Obchodníci nechtějí být ti, na koho se budou zákazníci kvůli výrazně vyšším cenám zlobit. Lidé navíc utrácejí stále méně a to snižuje obchodníkům zisky. "Dostali jsme novou nabídku na dodávky do čtyř řetězců a všechny po nás chtějí snížit ceny dodávaného zboží v rozmezí od čtyř do osmi procent," uvedl zástupce jednoho z větších potravinářských obchodů, který kvůli vztahům s řetězci požádal o anonymitu. "Řetězce nás tlačí k brutálně nízkým cenám."

To oficiálně už potvrdila také Potravinářská komora. Její zástupci se setkali s tím, že ze strany řetězců je kvůli DPH na některé výrobce vyvíjen tlak, aby snížili cenu o deset procent.

Zástupci řetězců jednání s dodavateli nekomentují.

Potravináři ale tvrdí, že už nemají kam ustupovat. Třeba u pekařů je podle zástupců jejich svazu 80 procent firem ve ztrátě, za loňský rok měly tratit přes miliardu korun.

Přitom třeba pekaři upozorňují na to, že řetězce zdražují potraviny už nyní, tedy ještě předtím, než začne platit zvýšené DPH. To potvrzují i údaje statistiků - za chleba letos lidé zaplatí o čtvrtinu víc než loni, další pečivo zdražilo o 35 procent. Cukr je v obchodech dražší o 27,8 procenta a káva o 26,3 procenta.

Už stejně platíme víc

V obchodech jsou už dražší také nealkoholické nápoje nebo oblečení.

Některé potraviny zdražují navíc i kvůli vlivům mimo Česko. Roste tak cena masa, a to v celé Evropě. "Je totiž zvýšená poptávka po vepřovém mase z Ruska a Asie. Proto tam teď směřují vývozy ze zemí, které patří mezi velké exportéry - tedy z Dánska, Německa nebo Holandska -, a to samozřejmě zdražuje maso v celé Evropě," uvedl zástupce společnosti Novex, která obchoduje s masem, Karel Novotný.

Růst cen masa potvrzuje také Český statistický úřad. Ten ve svém posledním šetření uvedl, že třeba u hovězího masa zrychlil růst cen na 4,9 procenta ze zářijového růstu o 3,7 procenta.

Tisk

Další články v kategorii

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info