Doprava po Labi je ztrátová

Jan Zeman

Série různých článků (např. HN 22. dubna) se snaží zdůvodnit výstavbu ekologicky silně devastačních vodních děl na dolním Labi a splavnění Labe z Chvaletic do Pardubic. K objektivnosti to má ale daleko.

Předně nelze mluvit o renesanci vnitrozemské vodní dopravy v Evropské unii, byť si to bruselští byrokraté přejí, ale o asi třetině existujících vodních cest, které nejsou využívány k vodní dopravě pro svou zjevnou ztrátovost.

Nejiná je situace v ČR, kde vodní doprava v 90. letech klesla na zcela nevýznamnou úroveň. Stalo se tak přes trojí velké zvýhodnění: bezplatné užívání vodní cesty rejdaři, osvobození mezinárodní vodní dopravy od placení spotřební daně za pohonné hmoty a zásadní znevýhodnění hlavního konkurenta (mezinárodní železniční dopravy) platnými, velmi vysokými tarify.

Pokusy srovnávat vodní dopravu se silniční dopravou a odvozovat odtud efektivnost vodní dopravy jsou mimo realitu. Na drastickém pádu objemu vodní dopravy u nás se podílel i neutěšený ekonomický vývoj vedoucí mimo jiné k podstatnému snížení velkoobjemové přepravy. V polovině 90. let došlo k převzetí rozhodující vnitrostátní zakázky vodní dopravy - přepravy uhlí z Lovosic do Chvaletic. Zakázku získala železnice, která byla nejen rychlejší a spolehlivější, ale i o čtvrtinu až třetinu levnější. Zjednodušené je i tvrzení o ekologickém přínosu výstavby vodní dopravy.

V zásadě jsou dvě situace. Je-li řeka velká, vodnatá, s nízkým spádem a tekoucí ve směru významných dopravních potřeb, je vodní doprava ekologicky šetrná zhruba stejně jako železniční doprava. To ale není případ Labe a dalších českých řek. Jde-li ale o řeku menší, kterou je nutné výrazně upravovat (kanalizovat), pak tato kanalizace je pro přírodu silně devastační.

Vodní tok je především ekosystémem proudící vody, který těžce narušíme, postavíme-li mu do cesty přehradní hráz či jez. Na Labi pod Střekovem žije pětatřicet druhů ryb, přestože je tam Labe silně znečištěno Bílinou; na Labi nad střekovským zdymadlem žije jen patnáct druhů ryb.

Případná výstavba vodních děl na dolním Labi by způsobila rozsáhlé škody na přírodě dolního Labe, aniž by odstranila nekonkurenceschopnost vodní dopravy ve srovnání s dopravou železniční. Není dobré zapomínat, že po vstupu do EU padne osvobození mezinárodní vodní dopravy od placení spotřební daně za pohonné hmoty - Česká republika a Německo budou jedním celním územím. Ze stejného důvodu padnou i velmi vysoké tarify mezinárodní železniční dopravy mezi námi a Německem.

Případné splavnění Labe z Chvaletic do Pardubic je dopravně logické ve smyslu budovaného dopravního terminálu Pardubice. Zůstává však skutečností, že toto splavnění nemůže vést k oživení vodní dopravy pro její zjevnou nekonkurenceschopnost se souběžnou železniční dopravou, navíc posilovanou dokončováním prvního železničního koridoru Děčín - Břeclav.

Exponenti rejdařské lobby píší podle zásady "tonoucí se stébla chytá". Chápu, že přiznat si nekonkurenceschopnost české nákladní vodní dopravy s výjimkou přístavu Děčín, je těžké.

Autor je ředitel kanceláře Rady vlády pro záležitosti romské komunity

Tisk

Další články v kategorii Ekologie

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info