Ekologie? Okrajové téma

Ve školách chybějí učitelé specializovaní na životní prostředí

Je dějepis důležitější než ekologie? Na školách to tak vypadá. Chybějí učitelé specializovaní na výuku o životním prostředí.

Ústí nad Labem (jp, rap) -Ekologie je dnes bezpochyby důležité celospolečenské téma. Na školách to tak ale nevypadá. Narozdíl například od dějepisu chybějí pro nauku o životním prostředí specializovaní učitelé. Zejména na středním stupni školství.

Pokud se o ekologu studenti něco dovědí, tak většinou v biologii. nebo zeměpise. Málokde je samostatným předmětem.

Na střední technické škole v Lounech a přidruženém učilišti vyučuje předmět nazvaný 'ekologieď chemikář. "Profesor ekologie by se asi neuživil, musel by obcházet několik středních škol ve městě," domnívá se ředitel školy Jan Pirich.

Jinak jsou na tom gymnázia. "Ekologie není zahrnutá v osnovách jako samostatný předmět. Vyučuje se v rámci geografie, chemie, biologie. Vyšší ročníky ji mají zahrnutou do společenských věd, nižší do občanské nauky. Sama ji vyučuji v rámci sociologie, kde se hovoří o vztahu člověka k přírodě. Velmi nás zajímá i aktuální stav životního prostředí tady v severních Čechách," vysvětluje ředitelka Gymnázia Česká Kamenice Kamila Havlíčková. "Jeden z našich pedagogů se zúčastňuje ekologických seminářů a získává tak aktuální informace, novinky z tohoto oboru," zdůrazňuje Havlíčková.

Výjimkou je Střední lesnická škola v Šluknově. Tam je 'ochrana přírody a prostředí' přímo jedním ze čtyřletých maturitních oborů. Absolventi mohou najít uplatnění ve státní správě či samosprávě na referátech životního prostředí, mohou se stát pracovníky správ národních parků či chráněných krajinných oblastí.

"Právě s těmito institucemi spolupracujeme, naši studenti absolvují odborné praxe například v parku České Švýcarsko," řekl ředitel školy Milan Janoušek.

Přestože je v Ústí nad Labem Fakulta životního prostředí, její studenti se sami učit ekologii nehrnou.

"Na středních školách učí ekologii, kdo si troufne. Dobré je, pokud jsou to doktoři přírodních věd. Specialista by byl samozřejmě ještě lepší, ale hodin ekologie je hodně málo, tak ho nikdo nezaměstná," hodnotí proděkan Fakulty životního prostředí Richter.

Řešením by podle Richtera možná byla čistá aprobace "ekologie" na pedagogické fakultě.

Tisk

Další články v kategorii Ekologie

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info