Lovecká stezka, muzikant a nádherná borovice

Mystika loketských lesů

Ze Svatošských skal je možno do Lokte jít několika cestami. Pojďte s námi jednou z nejstarších a dnes již skoro zapomenutou cestou zvanou Lovecká stezka (někdo ji také nazývá starou Keltskou stezkou). Vede z Doubí až do Lokte a právě na trase z Doubí na Svatošské skály protíná velmi zajímavá splazová kamenná pole. My se však na ni napojíme nad táborem, kterému se i dnes ještě říká Pionýrský, a který je na pravém břehu Ohře. Tak tedy pojďme.

Od houpacího mostu se dáte proti proudu Ohře k již zmíněnému táboru srubových chatek před jeho branou cesta uhýbá doleva. Stoupejte podél potoka a vodojemu až k první křižovatce. Tady uhněte na písčitou cestu vpravo.Cesta se dále klikatí a neustále stoupá. Asi zhruba po jednom kilometru chůze (od křižovatky) nastává krátká rovinka, na jejímž konci vede odbočka doprava. Smrkový les tu přechází ve smíšený a rostou tu statné buky. Tato pravá odbočka je onou hledanou stezkou. Cesta je zpočátku široká a vlevo míjíte rozervané skalisko. Pár kroků za ním můžete zahlédnout vpravo ve stráni u řeky skalní věž zvanou Muzikant, horolezci nazývanou Samotář. Tento skalní hrot je sice obtížněji přístupný, ale jistě stojí za zhlédnutí. Dále pokračujte po cestě až do pravotočivé zatáčky a tady se cesta rozvětvuje. Naleznete zde zbytky jakéhosi stavení s malým sklípkem. Z tohoto místa pokračujte úbočím bukového kopce po vrstevnici. Cesta tu není příliš udržovaná, a tak musíte tu a tam přelézt nějaký ten padlý strom. Ve stráních nad i pod stezkou můžete objevovat různé zajímavé skalní útvary. Tam, kde Lovecká stezka uhýbá ostře doleva, se po její straně tyčí vrcholek skalního zubu, kterému říkáme Vyhlídka na Lovecké. Také zde je ve štěrbině pod jedním z balvanů ukryta vrcholová knížka, kam se můžete zapsat, a je tu zajímavý výhled na řeku, jak obtéká les Kovářku. Z tohoto místa je dobře patrný ten kus cesty, který absolvujete, když jdete na Svatošské skály podél řeky a obcházíte právě Kovářku. Nejlépe tu pak pochopíte význam zkratky Královské stezky. Přímo pod touto Loveckou vyhlídkou se ve stráni nalézá několik hezkých skalních útvarů (Skalní vlna, Kamenné okno, aj.), které také stojí za zhlédnutí, upozorňujeme však, že jsou velice obtížně přístupné. Odtud vám další cesta přichystala překvapení. Po krátké chůzi je stezka totiž zcela zničená rozsáhlými polomy a následnou těžbou dřeva. Úzkou, sotva znatelnou a poněkud krkolomnou pěšinku tu udržují už jen zbloudilí chodci a zvěř. Pro snazší orientaci lemuje tuto stezku několik kamenných mužíků, tedy na sobě naskládaných kamenů, které jsme sem umístili, abyste neztratili směr. Asi po 200 metrech se však krkolomná pěšinka přemění opět v pokračování Lovecké stezky. Ta vás vede dále krásným lesem a cestu znovu lemují rozervané skály až k místu zvanému Na lanovce. V této údolní zatáčce překračujete potok a po vrstevnici, okolo krmelce, pokračujete dále. V místě, kde po levé straně míjíte oplocenou lesní školku, si před sebou povšimněte krásného exempláře borovice douglasky tisolisté. Tento strom vás jistě nadchne svojí majestátností. O kousek dál po této cestě roste několik statných smrků pichlavých (stříbrných) a po levé straně (kousek za rozcestím s kamennou zídkou) se mezi ostatními jehličnany poněkud cudně ukrývá, pro tuto oblast velice vzácná, borovice limba (o té píšeme v samostatné kapitole). Odtud už pomalu přicházíte na otevřené prostranství, kde ještě nedávno stávala hájovna Zdemyšl. Na křižovatce, ze které vede několik cest, můžete pokračovat rovně podél elektrického vedení po cestě, která vás přivede k loketské porcelánce (a je tu z kopce nad porcelánkou zajímavý pohled na loketský hrad), nebo můžete jít doleva, kde minete po pravé straně u cesty krmelec, dále nově zrekonstruovaný rybníček, další lesní školku a přijdete na větší křižovatku. Odtud sejdete po silnici dolů opět k porcelánce, nebo můžete po pár metrech uhnout na pěšinu vlevo, která vás přivede k železniční zastávce Loket předměstí (u železničního mostu). A je to! Poznámka na okraj výlet z Lokte na Svatošské skály spojený s návratem po Lovecké stezce vyjde zhruba na pět hodin chůze. Jestliže se chcete podívat i na různé zajímavosti, kterých je při této cestě opravdu hojně, počítejte raději s celodenní túrou.

Repro:

Kamenná splazová pole památka na dobu ledovou