O ekologický pohon zatím motoristé v Česku velký zájem nemají

Přestože zemní plyn patří mezi nejekologičtější pohonné hmoty, je jeho využívání v Česku teprve v plenkách. Přitom je nejen výrazně šetrnější k životnímu prostředí, ale i levnější než paliva na bázi ropy či propan butanu.

Zatím nízké využívání zemního plynu k pohonu aut v tuzemsku je způsobeno především nedostatkem plnících stanic na stlačený zemní plyn (CNG), míní Jan Žákovec z Českého plynárenského svazu.

Plnících stanic je zatím vybudováno pouze jedenáct, zatímco například v Itálii je to 355 plniček nebo v Německu 230. Tomu také odpovídá vysoký počet automobilů s tímto pohonem, v Itálii 370 tisíc a v Německu 10 tisíc.

Stanic na propan butan je v Česku v současnosti šest set. "Ceny nahrávají zemnímu plynu. Ten je zhruba o šedesát procent levnější než benzín Natural. Kilometr jízdy na natural, přijde v průměru na 1,95 korun, při využití CNG na 0,76 korun," uvedl Žákovec.

Jedinou možností, jak jezdit v tuzemsku na plyn, je přestavět auto s klasickým pohonem. "Ve srovnání s přestavěním na propan-butanový pohon to vyjde poměrně draho. To je také dalším důvodem, proč se doprava na zemní plyn v Česku zatím nerozvinula," uvedl Miloš Pokorný, majitel vochovské firmy Wapos nedaleko Plzně, která ročně přebuduje na LPG pohon až 400 automobilů.

Přestavět automobil na LPG stojí 10 až 12 tisíc korun, u zemního plynu je to čtyřnásobek. "Nádrž na CNG je navíc objemnější, takže se výrazně omezuje zavazadlový prostor přestavovaného vozu," upozornil Pokorný.

Přesto Wapos a další firmy v nejbližší době přestavby na zemní plyn začnou nabízet. "Až se počet čerpacích stanic zvýší a začne se využívat jako u propan-butanu kapalné formy zemního plynu a dojezd bude kvůli většímu množství přepravované pohonné hmoty větší, vzroste o CNG zájem. Navíc zásoby ropy jsou mnohem omezenější než zemního plynu," vysvětlil majitel Waposu.

V Česku jezdí na plyn podle údajů svazu 300 vozidel, z toho 180 osobních. "To není ani setina zaregistrovaných automobilů, zatímco přestavěných na LPG je kolem pěti procent," dodal Žákovec.

Tisk

Další články v kategorii Ekologie

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info