Protesty na Slapech a Orlíku si zřejmě vynutí novelu zákona

Vlna protestů z řad ochránců přírody a samospráv postižených obcí, kterou vyvolalo ministerstvo dopravy a spojů chystanou vyhláškou, umožňující na základě vodního zákona uvolnění přehradních ploch na Slapech a Orlíku pro provoz soukromých motorových člunů a vodních skútrů, zřejmě donutí vládu k rychlé novele teprve loni přijaté zákonné normy. Na dotaz Práva to včera připustil místopředseda vlády Pavel Rychetský, podle kterého k vyřešení protestů, týkajících se vpuštění motorových lodí na Slapy a Orlík, bude novelizace vodního zákona nutná. "Zdá se, že kvůli ustanovení zákona budeme nuceni udělat jeho rychlou novelu," prohlásil. Rychetský připomněl, že vodní zákon, který byl schválen loni, označil Vltavu, ale i Labe za veřejné vodní cesty, což znamená, že zde mohou motorové čluny jezdit. To se nelíbí hlavně ministerstvu životního prostředí, jehož šéf Miloš Kužvart by rád vyhláškou omezil provoz pouze na hromadnou lodní přepravu. "Já ho v tom plně podporuji," uvedl místopředseda vlády, avšak přiznal, že vyhláškou se věc nevyřeší. "Problém je v tom, co lze podzákonným předpisem upravit. Ústava říká, že může být vydána vyhláška k provedení zákona, na základě zákona a v jeho mezích," řekl. Proto bude podle něho nutné se vrátit k zákonu. Místopředseda vlády řekl, že problémem se nyní zabývá komise pro správní právo legislativní rady vlády. Podle některých politiků se věc komplikuje také tím, že ministerstva zemědělství, dopravy a životního prostředí vysvětlují zákon po svém a nemají sjednocená stanoviska.

Starostové: představa ministerstva je mylná

Ministr dopravy Jaromír Schling při čtvrtečním jednání se středočeským hejtmanem Petrem Bendlem a starosty z obcí kolem obou přehrad potvrdil, že se na vyhlášce stále pracuje a že bude záviset na rozhodnutí komise legislativní rady vlády, která zasedne v pondělí, zda norma ještě dozná změn. "Jestli shledají ve vyhlášce nějaké nedostatky, budeme je muset odstranit, a to si vyžádá čas," konstatoval. Původně měla vyhláška vstoupit v platnost 1. dubna. Všeobecně se očekává další zpřísnění plavebního režimu soukromých člunů a skútrů. Ministerstvo dopravy zpočátku tvrdilo, že vyhlášku v předstihu se starosty projednalo. Teprve později jeho úředníci přiznali, že se starosty nikdo nejednal, protože údajně nejsou účastníky řízení. Obavy starostů z důsledků uvolnění obou vodních ploch potřebám vodního motorismu však ani čtvrteční jednání se Schlingem zjevně neodstranilo. "Představa ministra Schlinga o tom, že to přinese našemu regionu rozvoj, je podle mě mylná. My to vidíme obráceně, povolení plavby motorových člunů a skútrů po vodní ploše bude pro území zátěží," řekl včera Právu starosta obce Slapy František Vosmík (nez.). Podle něj chybí jasná odpověď na základní otázky, jako jsou přístavy, přístupy k řece atd. "Ve čtvrtek mě ministr Schling opakovaně ujistil, že již všechny připomínky byly zapracovány do návrhu povolit čluny a není žádná možnost, jak jejich příchodu na přehrady zabránit. Na mou otázku, kdo bude provoz v přístavech řídit, mi jeden z pracovníků ministerstva odpověděl, že zřejmě ten, komu povolení jejich provozu nejvíce vadí. To už je přímo výsměch. Ještě chceme zkusit jednu možnost, jak člunům v příchodu na přehradu zabránit, a sice obrátit se na ministra Kužvarta," uvedl starosta Slap. Příslib přísnějšího režimu totiž starosty nepřesvědčil. "Tím se vyřešilo akorát to, jak usměrníme něco, co vlastně vůbec nechceme," dodal Vosmík. "Považuji to za úspěch oproti původnímu návrhu, ale osobně bych byla pro úplné zrušení," prohlásila starostka Kostelce nad Vltavou Alena Šafránková (nez.). "Obávám se, že povolení motorových člunů na Orlíku nám řadu rekreantů odradí. Uspokojivou odpověď, že se situace nezmění, nám zatím nikdo nedal," míní i starosta obce Milešov Jaroslav Květ (KSČM).

Tisk

Další články v kategorii Ekologie

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info