Sůl na zimních silnicích je nechtěné, ale nutné zlo

Sůl na zledovatělých silnicích vyvolává u řidičů, kteří jsou nuceni jezdit i v zimním období, chmurné představy o důsledcích působení agresivní látky na jejich vozidla. Vrásky na čele přibývají v tomto období také ochráncům přírody. Jakkoli jsou evidentní neblahé následky chemického "ošetření" komunikací, zatím nikdo nevymyslel šetrnější způsob, jak proměnit nebezpečně kluzký povrch v alespoň relativně sjízdnou cestu. Olomoucká Správa a údržba silnic (SÚS) pečuje o tisíc kilometrů silnic, z nichž je v zimě pravidelně ošetřováno zhruba 850 kilometrů. (Síť silnic v Olomouckém kraji představuje délku 3500 km. ) Použití chemických posypových látek podléhá poměrně přísným pravidlům. Potvrdil to ředitel SÚS Otakar Sedlák, ale dodal, že "v případě celoplošného náledí na frekventovaných silnicích musí v zájmu bezpečnosti silničního provozu žel jít všechna omezení stranou". Václav Polášek, pracovník správy Chráněné krajinné oblasti (CHKO) Litovelské Pomoraví, konstatoval, že na celém území CHKO je chemický posyp obecně zakázán. Připustil současně, že pro významné tahy protínající chráněnou oblast dlouhodobě platí výjimka ministerstva životního prostředí. "Výjimka však stanoví pro solení vozovek pevné podmínky. Ty především určují dávkování posypového materiálu, " řekl. Dodal, že největší nebezpečí představuje sůl pro stromořadí lemující okraje silnic. Stromy jsou podle jeho slov nejméně odolné. Ohroženy jsou stáním rovněž spodní vody, poznamenal Polášek. Napjaté rozpočty správců silnic v minulé zimní sezoně limitovaly nákup posypových materiálů - soli a inertních hmot. Jak však tvrdí ředitel SÚS Sedlák, pro letošní zimu je materiálu dostatek, jeho pořizovací ceny se zvýšily jen minimálně. Jeho konstatování potvrdil i nový generální ředitel Solných mlýnů v Olomouci Jiří Harenčák. "Ve svých skladech máme dostatečnou provozní zásobu posypové soli. V případě potřeby jsme schopni na eventuální nedostatek reagovat operativně. Naše kapacity umožní vyložit během jednoho dne i celý vlak se solí, " řekl. Sůl se do hanácké metropole dováží především z Německa a z dalších zemí. Společnost Solné mlýny je předním českým zpracovatelem a distributorem soli a solných výrobků. Vyrábí jedlé, průmyslové, krmné a koupelové soli. Na tuzemském trhu drží s několika desítkami produktů podíl od dvaceti až do sta procent.

Tisk

Další články v kategorii Ekologie

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info