Vodní zákon má dvě varianty
24.02.2000 | Zemědělec
Agrární deník (Agroweb) 24.2.2000
Vodní zákon má dve varianty
Dve verze návrhu vodního zákona, jedna s kompetencemi podrízenými ministerstvu životního prostredí (MŽP), druhá naopak s kompetencemi ve veci vodního hospodárství plne na ministerstvu zemedelství (MZe), to je výsledek dlouholetého sporu mezi obema rezorty.
Podle ministra zemedelství Jana Fencla vyplývá skutecnost, že MZe je ústredním orgánem státní správy ve vodním hospodárství, z kompetencního zákona. Tento zákon urcuje MŽP jako ústrední orgán státní správy pro ochranu prirozené akumulace vod, vodních zdroju a jakosti povrchových a podzemních vod. Fencl soudí, že "úlohou MŽP by melo být ochranovat vodu jako složku životního prostredí a vodu vázaných ekosystému. K tomu by melo vytváret prípustné limity a rámce regulace vodohospodárských cinností a hospodarení s vodou. Dále by melo mít v pusobnosti kontrolní cinnosti pri nakládání s vodami a úcinné nástroje postihu ze zákona neprípustných vodohospodárských aktivit poškozujících vodu. MZe by naproti tomu melo vykonávat funkci ústredního orgánu státní správy ve vecech vodního hospodárství." Jak Fencl ujistil, zámerem MZe není získat nové kompetence oproti soucasnému kompetencnímu zákonu a MZe ani neusiluje o prevod nekterých financních zdroju, které jsou dnes príjmem Státního fondu životního prostredí, do své pusobnosti.
"To, že se neustále objevují úvahy, jak MŽP v jeho kompetencích zkrátit, je pro mne šokující. Pritom je to v podmínkách jednobarevné menšinové vlády, v jejímž volebním programu bylo jasne receno, že odebráním kompetencí našeho rezortu v územním plánu a ve vodním a lesním hospodárství došlo ke škodám," reagoval na snahy MZe ministr životního prostredí Miloš Kužvart. Zduraznil, že MŽP je podle platného zákona o státní správe ve vodním hospodárství ústredním vodohospodárským orgánem. "V ochrane životního prostredí je duležitý komplexní prístup. Voda je základní složkou životního prostredí, proto nelze oddelovat oblast nakládání s vodami od jejich ochrany. V EU se vodní politika pojímá jako nedílná soucást politiky životního prostredí. Podoba vodního zákona ve variante MŽP zohlednuje požadavky EU na zajištení integrované ochrany jakosti a množství povrchových a podzemních vod vcetne souvisejících ekosystému," uzavrel Kužvart.
Další články v kategorii Ekologie
- Energetická nezávislost Česka přichází skrz Modernizační fond. Evropa schválila další masivní investice do zelené modernizace ČR ve výši 73 miliard (28.03.2024)
- Lula a Macron ohlásili plán za jednu miliardu eur pro amazonský prales (27.03.2024)
- Zastupitelé Libereckého kraje schválili dotaci z Fondu Turów pro Chrastavu (27.03.2024)
- Ministr Hladík: Evropská unie by měla podporovat transformaci uhelných regionů i po roce 2027 (27.03.2024)
- 20 milionů pro partnery projektů LIFE (26.03.2024)
- OSN: Nárůst elektronického odpadu je světově pětkrát větší než jeho recyklace (26.03.2024)
- Studie: Češi mají jednu z nejnižších spotřeb vody v EU, průměrně 88 litrů za den (25.03.2024)
- Boj o ornici směřuje ke kompromisu. Zákaz výstavby by srazil konkurenceschopnost Česka (20.03.2024)
- Zachycené emise uhlíku mohou mít obrovský potenciál, říká expert. Využít se dají v průmyslu i zemědělství (18.03.2024)
- Komise ustupuje zemědělcům. Nebudou muset plnit některé ekologické požadavky (17.03.2024)