Zelené ekobusy vyjedou posedmé
14.05.2002 | Listy Prachaticka
Autobusem po Národním parku Šumava, to je název projektu letní ekologické přepravy turistů, který v půli června vstoupí do sedmé sezóny. V předchozích letech si získal oblibu a podle odborníků prospívá životnímu prostředí. O tzv. zelených šumavských autobusech jsme hovořili se Zdeňkem Kantoříkem, mluvčím Správy NPŠ. Úvodem nám řekl:
"Základní osu tvoří linka ze Špičáku a Železné Rudy přes Prášily, Srní, Modravu, Kvildu a Horní Vltavici do Kaplice pod Boubínem. Z Horské Kvildy přes Kvildu tuto linku křižuje spoj na hraniční přechod Bučina, odkud mají turisté možnost napojení na obdobný systém dopravy v Národním parku Bavorský les. Napojení na vnitrostátní dopravu umožňuje zejména linka Sušice, Srní, Modrava, Kvilda. Čtvrtý rok bude letos pokračovat provoz linky z Churáňova na Kvildu, která připojuje do systému celou oblast Zadovska. V jižní části parku zkrátí turistům cestu k Plešnému jezeru linka z Nové Pece na Jelení Vrchy."
Co je hlavním posláním projektu?
"Chceme tímto způsobem usměrňovat a především pak omezovat provoz aut po veřejných komunikacích v parku. Samozřejmě, že autobusy pomáhají i obyvatelům šumavských obcí. Zejména v červenci a srpnu, když nejezdí obvyklé školní spoje, tento systém rozšiřuje dopravní možnosti pro místní lidi."
Kolik cestujících tento způsob přepravy v národním parku využívá?
"Autobusy denně využívá v průměru 800 lidí; každoročně je to zhruba 110 000 až 120 000 cestujících. Pochopitelně, že hodně záleží na počasí. Naopak v srpnu byly všechny spoje velmi vytížené a místy musel dopravce nasadit posilové vozy. Tady je nutné upozornit, že autobusy jezdí podle pravidelných jízdních řádů a jejich vytíženost se tedy nedá předem ovlivnit."
Jaká je ekonomická stránka projektu?
"Je to pro nás doprava ztrátová. Podle vytíženosti ji každoročně dotujeme částkou v rozmezí od 600 000 do 800 000 korun. Dříve správa parku dostávala příspěvky od okresních úřadů. Letos máme příslib, že přispějí Jihočeský a Plzeňský kraj, každý částkou 100 000 korun. Cestující zaplatí za svezení zhruba 60 procent skutečné ceny jízdného. V okamžiku, kdy bychom udělali ekonomické jízdné, tak ceny vyletí poměrně dost vysoko, a pro rodinu s dětmi by bylo levnější auto. Ekonomické jízdné není tou správnou cestou s největší pravděpodobností by přineslo odliv cestujících."
Z vašich odpovědí usuzuji, že zelené autobusy se nenechají ze šumavských silniček vytlačit . . .
"Dosavadních šest let tohoto projektu ukázalo, že je to doprava velmi oblíbená. Je to zároveň jediný systém v republice, který funguje na takto rozsáhlém území. Je to i systém velice potřebný. Už třeba tím, že je propojený přes Bučinu s obdobným systémem na druhé straně šumavské hranice, což umožňuje turistům navštívit během dvou dnů oba národní parky a udělat si srovnání. To vše navíc za přijatelnou cenu."
Další články v kategorii Ekologie
- Park České Švýcarsko plánuje nové projekty, chce nové návštěvnické centrum (19.12.2025)
- ČSÚ: Produkce odpadů v ČR vloni vzrostla o šest pct na 3697 kg na obyvatele (19.12.2025)
- MENDELU v čele mezinárodního projektu zaměřeného na ochranu a zachování jasanu úzkolistého (19.12.2025)
- Evropský parlament schválil odklad nařízení o odlesňování o další rok (18.12.2025)
- Lední medvědi se geneticky adaptují na změny klimatu (18.12.2025)
- Česko rozšiřuje plochy ekologického zemědělství. Bio obiloviny a tradiční odrůdy nabývají na oblibě (18.12.2025)
- Analytik: Zmírnění zákazu prodeje aut se spalovacím motorem je kosmetická úprava (18.12.2025)
- Téměř třetina lidí vylévá olej do odpadu, riskují ucpané potrubí (17.12.2025)
- Červi i „pavouci“. Vědci popsali hlubiny moře, do nichž chtějí proniknout těžaři (17.12.2025)
- Soud ve Švédsku pozastavil odstřel vlků plánovaný pro rok 2026 (16.12.2025)

Tweet



