Dřevo leží v lese, chybí vagony
20.06.2007 | Silvarium
Likvidace následků orkánu Kyrill se zadrhla. Sto tisíc kubíků dřeva na Šumavě leží u lesních cest, protože na nádražích není dostatek vagonů na jejich odvoz. Lesníci hovoří o další šanci pro kůrovce, který může klády napadnout. Týdně zůstane ležet na Šumavě v každé lesní správě v průměru 1800 kubíků dřeva, které už mohlo být na pilách.
Místo 58 vagonů jen 17
Za poslední týden měly České dráhy podle požadavku šumavské správy přistavit například do Nové Pece na nádraží padesát osm vagonů pro přepravu dřeva. Místo toho jich lokomotiva přitáhla jen sedmnáct. Na každý z vagonů se přitom vejde od 40 do 45 kubíků dřeva. U cest tak zůstalo přes 1800 kubíků dřeva. "Kalamita je mimořádná, za celý loňský rok jsme potřebovali odvézt 92 tisíc kubíků dřeva, nyní už máme na cestách připraveno a nahromaděno zhruba 101 tisíc kubíků," řekl náměstek ředitele šumavského parku Libor Hošek. Dodal, že ležící stromy v několikametrových bariérách u cest teď budou muset lesníci ošetřit chemií. Postřik proti kůrovci totiž nyní na Šumavě povolila vláda.
Problém s odvozem dřeva z lesů připomíná začarovaný kruh. Lesníci mohou jen těžko čekat, že vagonů bude více. České dráhy je totiž nemají. Od Novohradska až po Klatovsko vypraví týdně zhruba 1000 až 1300 vagonů se dřevem. "Odesílatelé by potřebovali dvakrát více vagonů, přitom příjemci jsou už nyní na hraně s vykládáním, a i kdybychom jim poslali vagonů více, budou stát na druhé straně, kde je nebudou stíhat na pilách vyložit," uvedl šéf přepravy dřeva a papírenských výrobků Českých drah pro Česko Josef Knězů. "Kalamita dřeva je pro nás prioritní obchodní zakázka, sháníme vagony i v Polsku, na Bálkáně či ve Francii, ale více jich prostě nemáme," doplnil Knězů. Právě ze sousedního Polska si dráhy pronajaly už stovku vagonů, dalších zhruba sto pak v nejbližších dnech ze zahraničí na Šumavu ještě dorazí.
Dělníci jedou přesčas
Zpracovatelské firmy, kam dřevo putuje, potvrzují, že kdyby jim přijíždělo týdně více vagonů dřeva, nestíhaly by je vyprázdňovat."Už teď jsme na hraně své kapacity, spousta dělníků dělá přesčasy a najít brigádníky se nedaří. Kdybychom odebírali více dřeva, tak by se akorát hromadilo na nádražích," vysvětlil ředitel pily v Berouně Stanislav Cvrček. "Kdybychom jim poslali vagonů více, budou stát na druhé straně, kde je nebudou stíhat na pilách vyložit." šéf přepravy dřeva ČD Josef Knězů
Další články v kategorii Lesnictví
- Další Emil? Rakušané spekulují o losovi u Vídně, ten pravý je ale na Šumavě (13.12.2025)
- Na březích dvou jihomoravských potoků jsou stovky nově vysazených stromů a keřů, přibyla i stanoviště pro obojživelníky (12.12.2025)
- Ruský lesnický průmysl očekává v roce 2026 prudký pokles produkce kvůli sankcím a vysokým nákladům (12.12.2025)
- Novým děkanem Lesnické a dřevařské fakulty MENDELU byl zvolen Vladimír Gryc (12.12.2025)
- Lidé v Českém ráji kritizují kácení stromů u silnic, podle silničářů bylo nutné (11.12.2025)
- Dřevo z Ruska se dostává do EU prostřednictvím dceřiné společnosti výrobce hraček (11.12.2025)
- TZ AOPK ČR: Zákaz zábavní pyrotechniky ochrání přírodu v nejcennějších partiích Hrubého Jeseníku (11.12.2025)
- K odkladu sporného evropského nařízení o odlesňování přispěla i Potravinářská komora ČR (11.12.2025)
- Ukrajina omezuje vývoz dříví, aby chránila zásoby paliva a materiálu pro armádu (10.12.2025)
- Zpráva o stavu lesa 2024: méně nahodilých těžeb, více přirozené obnovy (10.12.2025)

Tweet



