Novou papírnu nepotřebujeme, vydělá na ní jen zahraniční firma

Na jednom z kontrolních dnů na stavbě dálnice D1 1 a rychlostní silnice R35 zdůvodňoval náměstek hejtmana Pardubického kraje, zodpovědný za dopravu, Ivo Toman (ODS) potřebu vybudování čtyřproudové vozovky se zvýšeným provozem kamionů, které budou dopravovat do Opatovic nad Labem komunální odpad do spalovny a dřevo do papírny. Jak se k výstavbě papírny staví Opatovičtí?

Obecní úřad Opatovice nad Labem vyslovil k oznámení záměru na realizaci projektu Papírna Labe zásadní připomínky, týkající se hlukové a pachové zátěže, zdravotních rizik a konkrétních důsledků pro životní prostředí. Výslovně pak požaduje, aby byla preferována železniční doprava, která by zajišť ovala přepravu dvou třetin surovin i produktů papírenské výroby.

- Jaký máte názor na výstavbu závodu na výrobu novinového papíru vy osobně?

Finská společnost Myllykoski Corporation GmbH se sídlem v Německu hodlá vybudovat velkou papírnu v hodnotě 13,7 miliardy korun na pozemku přiléhajícím k Elektrárně Opatovice, což by mělo další negativní dopad na životní prostředí. Samotná stavba tak velkého objektu a následné dovážení tisíců tun suroviny a odvážení tisíců tun výrobků bude neúměrně zatěžovat silnice v kraji Pardubickém i Hradeckém, které jsou již nyní označovány za silnice smrti. Navíc přetížená doprava bude zatěžovat kraj, který je již dnes daleko za hranicemi znečištění životního prostředí - ovzduší i vody. Stavba v tomto místě je neuvážená i z důvodů nebezpečnosti samotného provozu, když výroba celulózy patří k nejvíc poškozujících životní prostředí vůbec.

- Potřebuje Česká republika více papíru? Nebudeme si kromě znečišťování životního prostředí dále plundrovat naše lesy?

Podle mých čerstvých informací má k zahájení výstavby papírny dojít letos v květnu. Závod má vyrábět 400 tisíc tun novinového papíru ročně. Se zahájením produkce se počítá v roce 2007. Papírna by měla být zásobována všemi energiemi a dostatečným množstvím vody v množství milionů kubíků, ale především vlákninovým dřevem, které je základní surovinou pro výrobu papíru. Pro plánovanou kapacitu výroby bude nutné zajistit přibližně 600 000 m3 ročně. Dříví je v poslední době velmi málo a mělo by být využíváno smysluplněji, když navíc náš stát má papíru dostatek, takže většina produkce bude vyvážena do zahraničí. Okolí Pardubic je regionem s nedostatkem dříví, takže veškerá surovina z domácích zdrojů, a vlastně i ze zahraničí, se bude muset převážet z území celého státu, především z Krkonoš, Vysočiny a Orlických hor. Lesy České republiky jsou schopny s maximálním vypětím všech sil a rezerv pokrýt třetinu až necelou polovinu potřeby, když i tento objem bude zaplacen neúměrným zvýšením těžby, v krajním případě i dovážením suroviny ze zahraničí - v tomto případě však pravděpodobně nebude možné surovinu prodávat se ziskem, takže zásobování dřívím bude pro dodavatele i ekonomicky nevýhodné.

- Zastánci výstavby určitě argumentují novými pracovními místy. Nejde však zahraniční firmě spíš jen o to, aby vydělala na levné pracovní síle, a přitom si ještě ochránila domácí životní prostředí na úkor ČR?

Smyslem stavby, která má podporu radních Pardubického kraje, se logicky jeví záměr zahraniční firmy za levné peníze vyrábět papír a současně si šetřit vlastní lesy i životní prostředí. Není zcela jednoznačné, zda všechny negativní okolnosti vyváží nová pracovní místa vytvořená právě v opatovické průmyslové aglomeraci, když v okrese Pardubice je nezaměstnanost nejnižší v kraji (6,7 procenta). Lze předpokládat, že velká část zaměstnanců bude dojíždět z míst, kde není dostatek pracovních příležitostí (okres Svitavy 11 ,7 procenta a okres Ústí nad Orlicí 8,1 procenta nezaměstnaných). Závod má vytvořit 250 pracovních míst přímo a dalších 1000 v navazujících činnostech.

Marie KUDRNOVSKÁ

Tisk

Další články v kategorii Lesnictví

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info