Podpůrný fond má změnit právní formu

Podpůrný a garanční rolnický a lesnický fond (PGRLF), který byl v roce 1993 založen ministerstvem zemědělství na základě usnesení vlády jako akciová společnost, nemůže podle zákona rozdělovat státní podpory.Jeho právní forma vyvolává i mnoho dalších problémů, uvedl ve zprávě o výsledcích kontroly jeho hospodaření s prostředky státního rozpočtu Nejvyšší kontrolní úřad.Podle členky kolegia NKÚ Elišky Kadaňové obdobný závěr úřad učinil již po kontrole v roce 1999. Vláda o rok později přijala usnesení, kde žádala o nápravu, k té ale nedošlo. Kadaňová to včera řekla Právu po tiskové besedě vedení NKÚ.Ministerstvo zemědělství (MZe) na základě výsledků předchozí kontroly a následných analýz začalo připravovat přeměnu fondu z akciové společnosti na státní fond, od tohoto záměru ale nakonec upustilo.

Dospělo totiž k závěru, že fond může být v souladu se zákonnou úpravou platnou od roku 2001 považován za konečného příjemce dotací.Fond nemůže být příjemcem dotacíPodle nynějšího nálezu NKÚ však konečným příjemcem být nemůže, neboť nepodniká v zemědělství či agropotravinářském odvětví, kam jsou dotace zákonem o státním rozpočtu výhradně určeny."Ani z hlediska dohledu to není správný systém," uvedla Kadaňová s tím, že fond ve formě akciové společnosti nepodléhá kontrole jako státní subjekt a odpovědnost za rozdělování státních podpor se tříští. Podle NKÚ po celou dobu existence fondu činí problém vymezit předmět jeho činnosti. "Činnost, kterou PGRLF zabezpečoval, vždy neodpovídala a neodpovídá zápisu v obchodním rejstříku," konstatovala. Podle Kadaňové je řešením buď vydání zákona, který by vymezil předmět činnosti, povinnosti a práva této státní společnosti, anebo je třeba zvolit jinou právní formu. Může to být zřízení státního fondu, ale rovněž na základě zákona.NKÚ také MZe vytkl, že až do roku 2001 nepožadovalo a fond ani nepředkládal podklady pro zúčtování uvolněných peněz se státním rozpočtem.

MZe vykazovalo veškeré peníze převedené na PGRLF jako spotřebované. Fond měl ke konci roku 2001 k dispozici 2,7 miliardy korun z dřívějších let. Na základě rozhodnutí MZe je potom použil k vytvoření Fondu kapitálového dovybavení a peníze nevrátil do rozpočtu, jak mu to ukládal zákon o rozpočtových pravidlech, uvedl NKÚ.Mládek: Řešení si vyžádá určitý časNynější ministr zemědělství Jan Mládek si myslí, že založení fondu jako akciové společnosti bylo chybou. Jak upozornil, tehdy šlo o kompromis mezi ministrem zemědělství Josefem Luxem a premiérem Václavem Klausem, který byl ostře proti založení této instituce jako státního fondu. Všechny dnes navrhované varianty řešení podle Mládka vyžadují změnu zákona, což už do voleb není možné stihnout. Mládek dále řekl, že hospodaření PGRLF prověří forenzní audit.

Z něj mají vzejít také návrhy opatření, která by zamezila opakování nepříliš transparentních operací s akciemi, především z doby působení ministra Jaroslava Palase. Loni na podzim PGRLF musel na základě utajené opční smlouvy z roku 2002 převést 38,3 % akcií ústecké Setuzy na společnost Český olej. Soudní dohru měl i prodej státního podílu v českobudějovické mlékárně Madeta, ministrem Janem Fenclem původně přislíbený prvovýrobcům, Jihlavským mlékárnám. PGRLF podporuje zejména úvěry do zemědělství dotacemi k úrokům a garancemi komerčním bankám. Do konce roku 2004 bylo podle NKÚ ze státního rozpočtu pro fond uvolněno přes 23 miliard korun. Samotnými zemědělci je činnost PGRLF hodnocena převážně příznivě, jako významný přínos pro podnikatelskou a finanční stabilitu odvětví.

Tisk

Další články v kategorii Lesnictví

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info