Strážci hor hlídají cyklisty

S nastupujícím létem začínají do Krkonoš přijíždět milovníci cykloturistiky. Strážcům ze Správy Krkonošského národního parku nastává sezóna, kdy mají napilno.

Ne všichni cyklisté, pohybující se po horách na kolech, totiž bývají zodpovědní. Poměrně často řada z nich nerespektuje trasy, vymezené k tomuto druhu rekreačního sportování, a jezdí i v lokalitách, kam se nesmí.

"Všechny cyklostezky na území parku jsou pečlivě značené, byly vydány mapy. Zájemcům proto doporučujeme, aby si je před výlety koupili. Usnadní jim to orientaci. I v terénu najdou u cest očíslované značky, kudy se mohou vydat. Na důležitých křižovatkách jsou orientační tabule, kam cyklostezky vedou," upozorňuje vedoucí terénní služby Správy KRNAP Jaromír Gebas.

Jak dodal, jen velice neradi sáhnou po sankcích. Raději se snaží trpělivě vysvětlovat, že nejen běžní, pěší turisté, ale i cyklisté musejí při cestách po území parku dodržovat určitá pravidla. Když již ovšem není zbytí, může neukázněný cyklista na místě zaplatit pokutu až tisíc korun. Pokud si někteří z nich dál myslí, že hory patří pouze jim, musejí počítat s tím, že je ještě navíc čeká správní řízení.

Cílem ochránců přírody v Krkonoších je eliminovat přestupky. Někdy se jim to daří, jindy nastupují sankce.

Sledují vybraná místa

Jak zdůrazňuje Jaromír Gebas, vedoucí terénní služby Správy KRNAP, strážci na sebe nechtějí brát úlohu policistů. Ani on sám není velkým příznivcem pokut. "Reorganizací ve správě došlo k redukci rozsahu sledovaných úseků pro jednotlivé pracovníky. Mají pružnou pracovní dobu, takže se do určených lokalit vydávají v časech, kdy se tam předpokládá nápor náštěvníků," vysvětluje šéf strážců. Někteří se podle jeho slov z méně exponovaných míst v sezónním období přesouvají tam, kde jsou více potřeba.

"Vysvětlujeme, působíme na lidi určitou osvětou. Chceme, aby pochopili, že v přírodě je nutné dodržovat pravidla hry. Stává se však, že někdy domluvami neuspějeme. Pak nezbývá, než udělit i tu pokutu," připouští Jaromír Gebas. Jak dále upozorňuje, na místě lze inkasovat až tisíc korun, pokud se někteří jedinci ani tak nenapraví, musí se připravit na správní řízení.

Vedoucí terénní služby dále poukazuje na nutnost hlášení větších skupin cyklistů, kteří se chtějí vydat na kolech po Krkonoších. Například když některý z provozovatelů horských bud uspořádá cyklistický výlet pro celý autobus, je povinen požádat státní správu, tedy KRNAP, o povolení takové akce.

"Snažíme se apelovat na organizátory, aby akce tohoto druhu spojovali, aby se sdružili," uvádí Jaromír Gebas.

Pěší mají přednost

V takzvané třetí zóně parku se vychází cyklistům většinou vstříc. V první a druhé jsou však upřednostňovány zájmy pěších turistů. Například na cestě z Výrovky k Bufetu strážci zohledňují právě pěší návštěvníky. O víkendu bude zprovozněn hraniční přechod na Špindlerově boudě. Strážci se připravují na zvýšení počtu cyklistických výletů v sezóně, a to z obou stran státní hranice. Kudy se pohyboval Polák nebo Čech, pak poznají podle poházených obalů od jídla a pití, které po sobě hříšníci zanechávají.

Tisk

Další články v kategorii Lesnictví

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info