Carlsberg varoval, že mu kvůli Rusku klesne zisk. Propadá se i Heineken
20.08.2014 | E15 on line
Dánskému pivovaru Carlsberg kvůli zhoršujícím se podmínkám v Rusku a dalších částech východní Evropy klesne roční provozní zisk. Rusko vytváří zhruba 35 procent celkového provozního zisku skupiny. Rizika, která jí zde hrozí, jsou modelovým případem toho, jak se evropské firmy vyrovnávají s napětím mezi Ruskem a Západem a s následným tlakem na ruskou ekonomiku.
Další velký pivovar, nizozemský Heineken, oznámil, že mu objem prodeje v Rusku klesl dvouciferným tempem. Nebylo ale prý vysoké.
Carlsberg očekává, že mu provozní zisk v tomto roce klesne až o zhruba čtyři až šest procent. Letos je to již podruhé, co čtvrtý největší producent piva na světě snížil odhad pro celý rok. V původní prognóze počítal s tím, že provozní zisk bude oproti loňsku roku vyšší, a to zhruba o jedno až tři procenta.
Dopad na ruskou ekonomiku
Mezi nejznámější značky pivovaru patří Carlsberg, Tuborg, San Miguel či Kronenbourg. Firma mimo jiné úzce spolupracuje s Budějovickým Budvarem. Analytici tvrdí, že Carlsberg tolik nepoškozuje politické napětí v Rusku, ani západní sankce či nedávný ruský zákaz dovozu některých evropských potravin, ale dopad, který to má na ruskou ekonomiku. Ta by se v letošním roce mohla dostat do recese.
„Domníváme se naneštěstí, že východoevropské trhy s pivem budou zasaženy ještě více, protože spotřebitelé stojí před narůstajícími problémy, což v tomto roce nepříznivě ovlivní zisky skupiny,“ sdělil v prohlášení generální ředitel Carlsbergu Jorgen Rasmussen. Carlsberg měl loni provozní zisk 9,7 miliardy dánských korun, což je 36,3 miliardy korun. V letošním prvním pololetí mu provozní zisk před jednorázovými odpisy stoupl na 4,05 miliardy DKK, tedy 15,2 miliardy z 4,03 miliardy DKK před rokem.
Rostou všude kromě Ruska
Odhady trhu překonal pololetní provozní zisk nizozemského pivovaru Heineken. Třetí největší pivovar na světě, který působí také v Česku, nadále snižoval náklady. Objem prodeje mu stoupl ve všech regionech kromě střední a východní Evropy, kde si svou daň v první polovině roku vybraly povodně a špatné počasí. V Rusku mu ale objem kvůli slabšímu růstu ekonomiky a horší důvěře spotřebitelů klesl nízkým dvouciferným tempem.
Heinekenu kromě piva stejného jména patří i značky piv jako Sol, Tiger či cider Strongbow. Firma působí i v České republice, kde jí patří pivovary Krušovice, Velké Březno a Starobrno. Skupina dnes oznámila, že provozní zisk před amortizací a jednorázovými odpisy jí v pololetí stoupl o skoro desetinu na 1,45 miliardy eur, tedy čtyři miliardy korun.
Další články v kategorii Podnikání
- Stárek: Restaurace v ČR mají na Velikonoce asi o pětinu méně rezervací než loni (29.03.2024)
- Malých mlékáren v Česku ubývá, potíže jim působí vysoké náklady (28.03.2024)
- Interlacto bude výrobky ze tří mlékáren prodávat jen pod značkou Bohemilk Opočno (26.03.2024)
- Prazdroj loni v ČR prodal 7,36 milionu hektolitrů piv, meziročně o 1,2 pct víc (26.03.2024)
- Unilever oddělí podnikání se zmrzlinou do samostatného podniku a zruší 7500 míst (19.03.2024)
- Zdravé maso z Lesů ČR bude dostupnější – středisko Klíny v Krušných horách zahájilo provoz (15.03.2024)
- Kofola sáhla do svého loga. Nově v něm bude hranaté srdce (14.03.2024)
- Novým generálním ředitelem Coca-Coly pro ČR a Slovensko je Martin Binder (14.03.2024)
- Pivovar Nymburk má novou stáčecí linku, letos chce investovat až 40 mil. Kč (13.03.2024)
- Prodeje žvýkaček padají. Značky hledají nové důvody, proč je žvýkání potřeba (13.03.2024)