Čechy vrátí do hospod jen kvalita, říká lídr trhu

Vypadá to, že Češi si opět začínají nacházet cestu do hospod a restaurací za točeným pivem. Aspoň za tím prémiovým.

Naznačují to data za rok 2015, která včera zveřejnil lídr trhu Plzeňský Prazdroj. Piva Pilsner Urquell se v roce 2015 vyvezlo meziročně o 4,5 procenta více a objemy jeho prodejů v ČR vzrostly dokonce o 11,5 procenta. Celkově v Plzni překonali i rekord z roku 2014: prodali přes dva miliony hektolitrů. „Potěšující je zejména sedmiprocentní nárůst čepovaného piva, na kterém se podílejí jak sudy, tak tankové pivo," potvrdil včera Václav Berka, hlavní sládek Plzeňského Prazdroje.

Útlum popíjení točeného piva přitom v posledních letech trápil většinu pivovarů v ČR. Zatímco v roce 2009 (před zvýšením spotřební daně) se v hospodách vypilo 51 procent piva, v letech 2013 a 2014 šlo o 41 procent. Zbytek tvořil prodej v lahvích či plechovkách.

Přestože výsledky za celý trh ještě nejsou známy, data tuzemské pivovarské jedničky vypadají optimisticky pro celý segment pivovarnictví. Pokud jde o Prazdroj, zájem o jeho tanková piva je nejenom v ČR, ale i za hranicemi. Loni se otevřela první italská tankovna v Miláně a rekordní čísla přicházejí třeba z Británie. V tamních osmi tankovnách se na konci roku vypilo stejně piva jako ve zbylých 232 britských hospodách, kde mají „jen" Prazdroj ze sudu. Jak řekl Deníku ředitel obchodu pro hospody a restaurace Plzeňského Prazdroje Tomáš Mráz, i v Česku ještě existuje prostor pro další tankovny.

Jaký je dnešní český pivní spotřebitel, co je pro něj důležité?

Myslím si, že český konzument piva se s postupem času stává mnohem náročnějším. Už mu nestačí pouze levné pivo, záleží mu i na jeho kvalitě, prostředí, obsluze, dobrém jídle, větší nabídce. Proto jsme zareagovali i na hlas hospodských a pivařů, kteří nám říkali – dejte nám něco jiného, než má člověk běžně k dostání v obchodě. Když jsme začali dodávat unikátní nabídku piv speciálně pro hospody, posunulo nás to o mílový krok vpřed. U piva Gambrinus jsme dokonce kompletně oddělili nabídku sudových piv pro hospody od sortimentu v lahvích, takže nepasterizovaný Gambrinus 10 i 12 si v obchodě nekoupíte. Zároveň máme za sebou první rok programu Volba sládků, díky kterému mohli návštěvníci ve více než pěti stech vybraných hospodách každý měsíc ochutnat jednu pivní novinku z portfolia Plzeňského Prazdroje, která není běžně k dostání.  

Co je hlavním kamenem úrazu dnešních hospod? 

Velké rezervy jsou stále v kvalitní péči o pivo. Když o pivo není dobře pečováno, není správně načepováno a naservírováno, ztrácí svou podstatu a kvalitu a nechutná tak, jak by mělo. Proto školíme zaměstnance v čepování a servírování piva, trénujeme obsluhu v péči o hosta, což dokáže zvednout tržby hospod až o 10 procent. Loni se nám podařilo proškolit přes pět tisíc lidí.

Jakou důležitost přisuzuje host vzhledu a konceptu hospod? 

Vnímá to stále více spotřebitelů a zřejmě tento trend bude zesilovat. I z toho důvodu budeme více investovat, do nových konceptů. Příkladem jsou hospody, které zákazníkům nabídnou více značek z nabídky Plzeňského Prazdroje pod jednou střechou. Host tak bude moci vyzkoušet třeba Pilsner Urquell, Radegast a Velkopopovický kozel zároveň.

Jakou roli ve vašich konceptech hrají stále oblíbenější tankovny? 

Ty jdou s tím vším ruku v ruce. Tankové pivo je dodáno přímo z pivovaru, díky unikátní technologii je uchováváno bez přístupu vzduchu a z tanku se vyčepuje velmi rychle, což zajišťuje jeho maximální čerstvost, kterou pivaři umí ocenit. V současné době máme 750 tankoven a vidíme prostor i pro zřízení dalších. Každá tanková hospoda musí být originální, musí nabízet skvělé pivo a jedinečný zážitek.

Co je podle vás nejdůležitější k zachování a podpoře naší české pivní kultury? 

Musíme především všichni spojit síly a tím myslím jak pivovary, které se budou soustředit na sortiment a kvalitu piva, tak hostinské, kteří budou tlačit důraz na servis i prostředí, tak i politiky, kteří pivovarům pomohou vhodnou podporou podnikání a konečně spotřebitele, kteří budou do restaurací chodit i nadále. Návštěvníci hospod a restaurací jsou pro nás klíčoví.

Autor: Redakce

Tisk

Další články v kategorii Podnikání

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info