Češi loni utratili za výrobky fair trade rekordní sumu
20.04.2010 | Denik.cz
Spotřeba výrobků s označením fair trade, které je symbolem takzvaného spravedlivého obchodu, loni v tuzemsku vzrostla o 22 procent, Češi za ně utratili rekordních 50 milionů korun.
Nejvíce lidé nakupují kávu, čaj, čokoládu a další cukrovinky. Vyplývá to z průzkumu agentury Green marketing a Asociace pro fair trade.
"Nárůst spotřeby fair trade produktů v České republice je velmi rychlý, od roku 2005 se zvýšil o 1600 procent," uvedl předseda Asociace pro fair trade Jiří Hejkrlík. S růstem poptávky se rozšiřuje také sortiment. Na konci roku 2009 bylo v nabídce přibližně 2500 výrobků. Zatím se prodávají jen trvanlivé potraviny nebo řemeslné výrobky. V zahraničí rozšířené ovoce s označením fair trade se zatím v tuzemských prodejnách neobjevilo.
Nejčastěji lidé produkty fair trade kupovali v prodejnách biopotravin a zdravé výživy a maloobchodních řetězcích, obě místa měla shodný podíl 28 procent. Zatímco podíl bioprodejen a obchodů se zdravou výživou meziročně klesl o 79 procent, podíl maloobchodních řetězců naopak o téměř 90 procent vzrostl.
"Podobný přesun nákupů ze specializovaných prodejen do řetězců kopíruje vývoj u biopotravin. Ukazuje se, že lidé nakupují stále více výrobky fair trade ve svém nejčastějším místě nákupu, tedy v maloobchodních řetězcích," poznamenal Tom Václavík z agentury Green marketing. Podobně jako bioprodejny snížily svůj podíl na trhu také speciální prodejny fair trade, a to z 20 procent v roce 2008 na loňských deset procent.
Zhruba osminu výrobků spotřebitelé koupili prostřednictvím internetu, obdobné množství zboží prodali dovozci přímo na osvětových akcích. Razantní nárůst podílu ze dvou na loňských osm procent zaznamenaly gastronomické provozovny, zejména zásluhou kaváren.
Fair Trade je způsob obchodu s drobnými pěstiteli z rozvojových zemí, který podporuje férovější přístup k mezinárodnímu obchodu a klade důraz na jeho sociální a ekologické rozměry. Systém spravedlivého obchodu fair trade se snaží zajistit výrobcům výdělek, který jim za jejich práci náleží. Část zisku putuje do společného fondu, z něhož se financují projekty sociálního rozvoje a ochrany životního prostředí.
Další články v kategorii Podnikání
- Pivovar Strakonice loni prodal přes 49.000 hektolitrů piva, meziročně více (22.12.2025)
- Provozovateli jatek v Holešově meziročně vzrostl čistý zisk a také tržby (20.12.2025)
- Ve Stálkách na Znojemsku postaví zemědělci šest nových hal pro chov brojlerů (19.12.2025)
- Projekt Hlídače státu: Agrofert má i přes Babišův střet zájmů zakázky od státu (19.12.2025)
- Australský podnikatel českého původu Josef Chromý proslul jako uzenář i vinař (18.12.2025)
- Pekárna Hruška zahájila v Ostravě provoz chlebové linky téměř za 50 milionů Kč (17.12.2025)
- Pivo, auta a losos. Británie podepsala s Jižní Koreou obchodní dohodu (17.12.2025)
- Mlékárně Net Plasy loni vzrostly tržby, zisk však podniku z Bystřice p. H. klesl (17.12.2025)
- SZIF už pozastavil dotace firmám z Agrofertu kvůli Babišovu střetu zájmů (16.12.2025)
- Novým generálním ředitelem řetězce Penny v Česku je od listopadu Draško Lazović (16.12.2025)

Tweet



