Češi se po pěti letech začali znovu vracet do restaurací
17.12.2014 | Denik.cz
Češi se po pěti letech pití doma začali vracet do restaurací. Pijí více než dříve ležáky (11 a 12stupňová piva) na úkor desetistupňových značek, řekl marketingový ředitel lídra trhu, Plzeňského Prazdroje, Grant McKenzie. Pravděpodobné pozastavení poklesu prodejů piva v restauracích potvrdil také mluvčí pivovarské dvojky, Pivovarů Staropramen, Pavel Barvík. Přesto podle něj i dále více roste podíl baleného piva na úkor čepovaného.
Podobně jako největší dva výrobci piva v zemi se vyjádřil také třetí Heineken. Vyšší zájem o ležáky potvrdil i Český svaz pivovarů a sladoven a také doufá, že se podíl čepovaného piva, který loni činil 41 procent, o deset procentních bodů méně než v roce 2009, bude zvyšovat. Konečné výsledky ale bude mít až v březnu.
Prazdroji roste hlavně prodej čepovaných prémiových ležáků a jeho podíl čepovaného a baleného piva se blíží poměru půl na půl. „Z našich dat pozorujeme meziroční zvýšený prodej ležáků v restauracích i obchodech v řádu několika procent," řekla mluvčí Heinekenu ČR Jana Pikardová.
„Podle dosavadních informací u nás získává stále silnější pozici segment retail, v segmentu gastronomie již pravděpodobně došlo k pozastavení poklesu," uvedl Barvík ze Staropramenu. Z čísel o vývoji celého trhu podle něj vyplývá, že se letos vypije zhruba stejné množství piva jako loni. „Na definitivní závěry si ale počkejme po Vánocích a Silvestru, což jsou pro pivovarníky jedny z důležitých týdnů v roce," podotkl.
Lidé více chodí za zážitkem„Jsme napnuti, jaké budou letošní výsledky. Za pololetí to tak optimistické nebylo," řekl Vladimír Balach, výkonný ředitel svazu, který má řadu aktivit k lákání pivařů, hlavně Den českého piva na podporu české pivní kultury a akce k propojování piva s jídlem. „Spotřeba výčepních piv posledních osm let klesá po přímce, naopak prodej ležáků roste," uvedl. Restaurace si podle něj uvědomily, že musí investovat do kvality a k pití a jídlu „nabídnout i duši". Lidé chtějí atraktivní interiér i služby, protože více chodí za zážitkem. „Počet kvalitních restaurací roste. Po revoluci se do nich investovalo přes 20 miliard korun, v poslední době hlavně do interiérů propojených s výrobci," řekl.
Prazdroj začal investovat do restaurací před pěti lety při začátku krize a pomáhá hostinským navracet lidi ho hospod. Podle ředitele tyto aktivity, inovace i cenová strategie vycházejí. „Hrozilo, že se nůžky rozevřou ještě víc. Rozevřely by se i kdyby nebyla krize, protože nebylo dost inovací v pohostinství," řekl McKenzie. K pití doma hodně přispělo, že Češi investovali do vylepšení vlastního bydlení, pořídili si nové televize, domácí kina, počítače a je jim doma příjemněji než v hospodě. Díky novým nápojům, nekuřáckým a hezčím restauracím i lepší atmosféře ve společnosti se letos pivovary vrátily trochu zpět.
Podle Balacha prodej čepovaného piva musí narazit na dno. Zatímco v některých státech je 20, v jiných 60 procent. „Český trh podle mého názoru rezervy má a všichni výrobci by byli rádi, pokud by se prodej piva vypitého v restauracích zvýšil," dodal.
Inovace a novinkyPrazdroj láká pivaře hlavně inovacemi a novými pivy. Na trhu se daří novinkám – ryze hořké dvanáctce Radegast, které už se prodá více čepované, a Gambrinusu nepasterizovaném, který je určený jen pro hospody. „Tam, kde ho nasadíme, jdou tržby hospod nahoru," řekl McKenzie. Posílil i Velkopopovický Kozel – jedenáctka a černý. Prazdroj je také spokojený s jedenáctkou Excelent, jíž od loňska cílí na mladé od 18 do 30 let. Všechny značky podporují prodeje v hospodách.
Autor: ČTK
Další články v kategorii Podnikání
- SZIF už pozastavil dotace firmám z Agrofertu kvůli Babišovu střetu zájmů (16.12.2025)
- Novým generálním ředitelem řetězce Penny v Česku je od listopadu Draško Lazović (16.12.2025)
- Pivo bez alkoholu nemusí chutnat divně. Ve Walesu spustili přelomové zařízení (15.12.2025)
- Otevírací doba o Vánocích: Pozor na zavřené obchody. Nákup se vyplatí už teď (15.12.2025)
- V kanadských skladech leží americký alkohol za miliardy. Provincie řeší, co s ním (15.12.2025)
- Michelin rozdal v Česku ocenění. Vůbec poprvé udělil také dvě hvězdy (12.12.2025)
- Česko přidává povinnosti nad rámec EU, podnikatelé žádají změnu (08.12.2025)
- Obchodníci: Letošní vánoční sezona by mohla být úspěšnější než loni (08.12.2025)
- Aperol míří do Ameriky. Italský výrobce chce dobýt trh milovníků piva (08.12.2025)
- Skupina Agrostroj Pelhřimov se loni dostala do ztráty 316,5 milionu korun (08.12.2025)

Tweet



