Fish Market nemá být jen pro vyvolené

Tři významné jihočeské rybářské podniky sjednotily své obchodní aktivity

Cílem je především koordinovat obchod. Vyloučena není ani možnost ucházet se o státní dotace na podporu exportů.

Zdeněk Zuntych

Významných změn by se mohl dočkat tuzemský rybářský trh, na kterém se objevil nový subjekt - akciová společnost Fish Market Třeboň. Založily ji tři navzájem vlastnicky propojené jihočeské podniky Rybářství Třeboň, Rybníkářství Hluboká a Rybářství Tábor; které produkují téměř třetinu v česku vylovených sladkovodních ryb. Cílem tohoto delší dobu připravovaného kroku je především koordinace obchodních aktivit na tuzemském a zahraničním trhu. Vyloučena přitom není ani možnost ucházet se o státní dotace na podporu exportu a odbytu.

»Podobná firma nám dosud citelně chyběla. Do konce loňského roku si každý obchodoval sám, ale máte-li společné vlastníky, je zřejmé, že i společný obchod musí být efektivnější,« uvedl včera pro náš list ředitel a předseda představenstva Fish Marketu Rudolf Provázek v telefonátu z Maďarska, kde už zastupoval zájmy všech tří firem.

Vedle cenové stabilizace má nová firma přispět i k lepší úrovni marketingu a obchodních služeb. Přestože podle stanov jsou akcie společnosti převoditelné pouze mezi vlastníky zapsanými v seznamu akcionářů a v případě převodu jiným osobám se vyžaduje souhlas členů představenstva, není vyloučeno, že do budoucna by se mohl Fish Market otevřít i jiným rybářským podnikům. Provázek ale nepředpokládá, že by se to stalo hned, protože podle něho je třeba firmu hlavně stabilizovat a na trhu, kde působí od počátku letošního roku, zavést.

Podle Václava Miloty, obchodního ředitele společnosti s r. o. Blatenská ryba, může být problémem forma Fish Marketu jako akciové společnosti. Výhodnější by podle něho proto bylo družstvo, v němž by i menší rybářské podniky měly zajištěno rovnoprávnější postavení.

Milota se přitom netají obavou, že kdyby vše zůstalo u současného stavu, tak v zemi vznikne gigant, který bude schopný obchodním systémům nabídnout lepší ceny než jednotliví producenti. »Proto bude hodně záležet na tom, jakou cenovou politiku Fish Market zvolí, nejen letos, kdy zřejmě ceny po loňském propadu porostou, ale i v příštích letech,« poznamenal.

Rybářství Třeboň: Ceny ryb klesly

Přestože největší domácí producent sladkovodních ryb akciová společnost Rybářství Třeboň vloni prodala téměř celou produkci, firma, podobně jako další rybářské podniky v zemi, pocítila loňský pád prodejních cen. Ty meziročně například u kapra klesly o téměř 10 Kč/kg, což se ve firemní ekonomice zřejmě projeví poklesem tržeb až o deset miliónů korun.

V roce 1999 firma za prodej tržních ryb inkasovala 126 miliónů korun. Za příčinu tohoto cenového vývoje se obecně pokládá určitý nadbytek ryb na trhu, konkurence mořských ryb a drůbeže a růst obliby intenzívně produkovaného pstruha a lososa.

Rybářství Třeboň, analytiky pokládané za odborně velmi dobře řízené, loví ročně kolem 2800 tun ryb, z nichž výlov tržního kapra přesahuje 2500 tun. Zbytek tvoří vedlejší druhy ryb, hlavně lína, amura a tolstolobika.

Firma, v níž pracuje na 200 lidí, hospodaří na 7445 ha rybníků, z nichž 6545 ha vlastní a zbytek si pronajímá. Více než polovinu produkce podnik, jehož základní jmění činí 375,115 miliónu Kč, exportuje.

Negativním rysem ale je, že čtyřicet procent rybníků nelze díky poloze v CHKO Třeboňsko naplno produkčně využívat. Snahou proto je skutečně intenzívní hospodaření na 2600 ha, tedy třetině rybníků, ležících mimo chráněné území. Pozitivem naopak je cílený rozvoj doplňkových aktivit, jako jsou poplatkové odstřely divokých kachen ve vlastních honitbách, prodej divokých kachen a jejich kachňat nebo sportovní rybolov ve svých rybářských revírech.

V Rybářství Třeboň drží 67 % akcií skupina právnických a fyzických osob, které jednají ve shodě, kde největší podíl 13,29 % má a. s. FIMAN.

Rybníkářství Hluboká snižovalo náklady a propouštělo

Za poslední roky rekordní prodej, přes 1400 tun ryb, zaznamenala vloni a. s. Rybníkářství Hluboká. Přestože ceny byly nižší než vloni, firma tak má za sebou v objemových ukazatelích jeden z nejlepších roků. To by mohlo signalizovat, po nedávných výrobních i finančních problémech, její návrat mezi domácí elitu. Na podniku, v němž Rybářství Třeboň vlastní přes 71 p%, je vidět vliv majoritního akcionáře, který prosazuje nákladově vyvážené a odborně zvládnuté hospodaření.

Firma v reakci na pád cen vloni razantně sáhla do nákladů. Vedle dostupných úspor především v krmivech proto snížila i počet svých zaměstnanců téměř o čtyři desítky na současných 90 lidí. »Jestliže jdou ceny dolů a tržby klesají, nelze se tvářit, že se nic neděje, i když prodeje rostou,« říká ředitel společnosti Vladimír Kaiser. Rybníkářství, které exportuje 65 % své produkce, hospodaří na 2627 ha vodní plochy. V roce 1999 podnik za vlastní výrobky utržil 116 miliónů Kč, což bylo o téměř 23 mil. meziročně méně.

Rybářství Tábor posílí na trhu

Nejmenší člen silné trojky a. s. Rybářství Tábor hospodaří na výměře zhruba 1400 ha s roční produkcí 590 až 600 tun ryb. Její tržby za vlastní výrobky v roce 1999 dosáhly 50,9 miliónu Kč. Díky loňskému propadu cen se předpokládá, že tržby za rok 2000 meziročně klesly asi o tři milióny korun. Ředitelka Blanka Fricová si od začlenění do Fish Marketu slibuje posílení pozice především na zahraničních trzích. Rybářství Třeboň ve firmě kontroluje 29,4 % akcií a Rybníkářství Hluboká drží 17,68 %.

Tisk

Další články v kategorii Podnikání

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info