Globální informační infrastruktura

Globální informační infrastruktura

Ing. Edita Šilerová

Katedra informačních technologií PEF ČZU v Praze

e-mail: silerova@pef.czu.cz

Anotace:

Globální informační infrastruktura umožňuje komunikacina celosvětové síti prostřednictvím rychlých komunikačních kanálů, hardware, software a lidí s cílem umožnit nové služby. Vysvětluje trendy použití Internetu, intranetu a extranetu.

Summary:

Global information infrastructure allows the communication on world network by means of fast communication channels, hardware, software and people with aim to provide new services. The paper illustrates the usage of Internet, intranet and extranet.

Klíčová slova:

globální informační infrastruktura, Internet, intranet, extranet

Key words:

Global information infrastructure, Internet, intranet, extranet

Globální informační infrastruktura a informační společnost

Globální informační infrastrukturou rozumíme, v souladu s OECD, komunikace provozované na celosvětové síti rychlých komunikačních kanálů, hardwaru, softwaru a lidí s cílem umožnit nové služby a strategické aktivity založené na využívání všech typů informací. Globální informační infrastruktura (GII) zprostředkuje služby přenosu multimetdiálních aplikací, digitalizovaného hlasu, obrazu a dat, a to přes hranice jednotlivých států. Klíčovou roli mají vtomto prostředí liberalizované komunikace a počítačové technologie. Světové společenství se postupně na novou situaci, charakterizovanou projevy GII, adaptuje v politické, ekonomické, sociální a kulturní dimenzi a vytváří tak základy proglobální informační společnost (GIS).

Internet, intranet, extranet

Internet je nejznámějším představitelem GII. Zhlediska vývoje IS/IT představuje Internet nový stupeň, novou platformu vývoje a provozování aplikací IS/IT. Stává se tak prostředím, které umožňuje podnikům získat konkurenční výhodu nebo alespoň laciněji a rychleji získat velké množství informací.

Co je Internet

Internet je největší počítačová síť. Vsoučasné době používá Internet okolo 70 milionů lidí, přičemž se každý rok počet uživatelů zdvojnásobuje. VUSA Internet využívá 78 procent firem, což ukazuje na široké komerční využití. Nejčastěji je chápán Internet jako obrovský zdroj dat. Zmapy pokrytí světa Internetem je vidět, že Internet propojuje informačními kanály celý svět.Patří mezi nejprogresivněji se vyvíjející multimédia.

Největšími výhodami Internetu lze spatřovat v:

rychlosti - informace z celé sítě se objevují za několik vteřin

dostupnosti - informace jsou dostupné 24 hodin denně, 365 dní v roce

pohodlí - informace jsou vám k dispozici přímo vkanceláři, doma

výběru - sami si aktivně vybíráte. Volíte zpřibližně 3 000 000 informačních zdrojů

ceně - cena reklamy je neskutečně nízká. Při srovnatelně osloveném počtu lidí je cena reklamy na Internetu asi 20 krát nižší než cena reklamy v jiných médiích, a na rozdíl od konzumentů jiných médií, lidé připojení kInternetu informace aktivně a rádi vyhledávají.

Internetová strategie

Globální síťová ekonomika a všeprostupující dopad Internetu mění dosavadní modely. Budoucnost v něm mají firmy nové generace a ty společnosti, které pochopily, že konkurenční výhoda vekonomice založená na znalostech je postavena na intelektuálním kapitálu, tj. na lidech a jejich vědomostech (je s tím spojeno až 90 procent hodnoty firmy). V této znalostníekonomice (knowledge economy) nepůjde již pouze o uspokojování zákazníků, ale o způsobilost k jejich propojování.

Rodí se nová povaha konkurenční výhody, která se spojuje s intelektuálním kapitálem a s časem. Připravit firmu na konkurenční výhodu vglobální síťové ekonomice tedy znamená

rozvinout trojmocnou podnikatelskou strategii.

Obr. 1 Internetová strategie

Generický model pro formování internetové strategie, která zajistí konkurenční výhodu firmy vglobální síťové ekonomice zahrnuje tyto kroky:

1. vytvořit strategický tým pro internetovou strategii a e-commerce

2. analyzovat “síťové” potřeby a potenciál zákazníků

3. analyzovat internetové(e-commerce) strategie zákazníků

4. definovat způsobilosti nezbytné pro vytvoření špičkové hodnoty pro síťové zákazníky

5. provést strategický audit - definovat slabiny ve způsobilostech

6. zformulovat varianty internetové (e-commerce) strategie

7. vyhodnotit varianty a zvolit optimální strategii

8. realizace: strategická architektura a výkonová kultura na podporu internetové strategie.

Intranet a jeho trendy

Intranet představuje podnikovou síť a technologie podporující tuto informační a komunikační platformu. Kladným průvodním jevem je zvýšení transparentnosti vpodniku. Intranetů se dnes používá na šíření informací a jako komunikační platformy. Na úrovni intranetu lze sestavovat komplexní obchodní řešení.

Jiný název pro intranet je celofiremní web. Základ poskytovaný intranetem tvoří pět funkcí. Pomocí těchto funkcí může firma zveřejňovat informace, skladovat je, obnovovat, spravovat, usnadnit spolupráci uvnitř organizace (uživatelé mohou pracovat vtéže budově, ve stejném městě, nebo dokonce kdekoliv na světě). Jsou to tyto funkce:

e-mail

sdílení souborů - sdílení informací, znalostí a myšlenek

adresáře - správa informací a uživatelský přístup

hledání

správa sítě - údržba a modifikace intranetu

Intranet mění způsoby práce

Je nutné si říci, že intranet může zvýšit produktivitu práce, intranet je něco víc než urychlovač práce. Samozřejmě, intranet je schopen zkrátit čas potřebný pro rutinní práce a zkrátit čas i cestu, jež jsou potřebné pro učinění rozhodnutí. Každá organizace definuje pole působnosti svého vlastního intranetu. Hlavní činnosti intranetu spočívají vrychlém publikování, řízení informací, práci svědomostmi a v dálkovém studiu.

Bleskové publikování - intranet nabízí příležitost ušetřit papír a poskytovat všechny požadované informace on-line.

Správa informací - intranet nabízí účinný způsob ovládání a řízení životně důležitých zdrojů. Pomocí intranetu můžeme vybudovat svůj vlastní způsob získávání, organizování, distribuce a přístupových práv.

Práce se znalostmi (Knowledge-Working) mění informace na znalosti. Centrem přechodu od průmyslové revoluce kdigitálnímu věku je změna vhodnotě aktiv. Dle Drukera jedinou významnou aktivitou dneška je hodnota vědomostí, které nahrazují tradiční hodnoty zdrojů jako země, kapitál a dělnická třída.

Dálkové studium intranet umožňuje zlepšení dostupnosti studia. Vzdálenost radikálně snížila cenu vzdělávání a prudce zvýšila tempo a rámec působnosti.

Intranet tedy podporuje jednotnost v podniku a pomáhá vzájemnému porozumění. Intranet není jen technologie do jour . Intranet je dalším evolučním stupněm na cestě ke spojení počítačových a komunikačních technologií. Vzestup intranetu je přirozeně spojen sevolučním procesem vývoje kultury týmové práce.

Extranet

Extranet je mostem mezi firmami. Je vybudován pomocí stejných internetových protokolů, které tvoří základnu intranetu. Pomocí extranetu mohou firmy sdílet soukromé a aktuální informace, jinak bezpečně provozované na jejich intranetových sítích, se svými obchodními partnery. Extranet může být vzájemný, to je případ, kdy mají dva a více podniků přístup ke specifickým oblastem na svých vlastních interanetových sítích. Rovněž může existovat tzv. hub extranet (rozbočovací extranet) kdy jedna firma přizve jednoho či více partnerů ke sdílení jejich aktivit na svém intranetu.

Výhody extranetu rostou s účinností a rychlostí. Kde je přesně extranet lokalizován? Sdílený prostor může existovat jak na aktuálních portech firemního intranetu, tak na separátních serverech v bezpečnostní zóně. Jaký je tedy rozdíl mezi extranetem a webovou aplikací? Extranet nabízí přístup kdatům, která umožňují obchodní aktivity, webové aplikace poskytují pouze spotřebitelské informace.

Podnikání na Internetu

Podnikání na internetu neznamená prosté vystavení informačních “webových stránek” pro zákazníka či spotřebitele. Neznamená to ani poskytovat zákazníkům možnost objednávat si zboží či služby přímo od výrobce. Největší výhody e-businessu dnes vyplývají z elektronického mezipodnikového styku.

Podnikání na internetu zahrnuje vnitropodnikové a mezipodnikové procesy transakcí mezi dodavateli, zákazníky, podniky a podnikovými týmy - od objednávky přes dopravu až po užití, vše sminimálním počtem mezičlánků.

Tisk

Další články v kategorii Podnikání

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info