Hořká daň na maďarské sladkosti
19.12.2011 | E15 on line
Společnost Bonbonetti (někdejší Budapešťské čokoládovny) odmítla převzít státní podporu ve výši 150 milionů forintů, o kterou se ucházela v první polovině tohoto roku. Důvodem je takzvaná daň lidového zdraví – populárně nazývaná chipsová daň.
Firma má tento rok zaplatit 800 milionů forintů této daně, proto je nucená pozastavit plánované investice. Vedení informovalo o zrušení projektu rozšiřování výrobní kapacity továrny ve městě Nagykanizsa s rozpočtem 450 milionů forintů. Další investiční projekt v budapešťské čokoládovně ve výši 1,8 milionu eur zatím jen pozastavilo.
„Chápeme těžkou situaci okolo státního rozpočtu a jsme připraveni adekvátně přispět ke společnému snášení břemen. Ale téměř dvě třetiny plánovaných mimořádných příjmů stát očekává jen od výrobců sladkostí,“ stěžuje si generální ředitel skupiny Bonbonetti Sándor Sánta a upřesňuje: „Podle průzkumů představují sladkosti méně než pět procent průměrného denního příjmu kalorií, navzdory tomu až dvě třetiny celé chipsové daně chtějí vybrat z této kategorie, což znamená neúměrně těžký úder pro celé odvětví. Všechny společnosti z tohoto segmentu si musejí promyslet svoji strategii, což určitě přinese i propouštění.“
Odborný tisk dodává, že víc než třetina příjmů skupiny Bonbonetti pochází z exportu (v roce 2010 dosáhl export hodnoty 3,2 miliardy forintů). V Maďarsku jsou jeho konkurenty světoví výrobci (Kraft, Mars, Nestlé, Ferrero), pro které maďarská mimořádná daň znamená jen mizivou položku.
Pád místo expanze
Poslední velká čokoládovna v Maďarsku, firma Bonbonetti, zaměstnává 710 lidí, když nedávno musela propustit 62 pracovníků. Vlastníkem skupiny je investiční fond Raiffeisen CEE Private Equity, který má podle informací maďarských médií stále menší zájem o maďarský trh. Skupina Bonbonetti by se přitom mohla i rozšiřovat. Ředitel Sándor Sánta připomíná, že celá řada drobných firem z této branže je na prodej, ale vlastník zastavuje investice. Likvidní maďarský kapitál není k dispozici, a proto se v Maďarsku mohou rozšiřovat polské či rumunské společnosti. Na trhu se sladkostmi je konkurence mimořádně silná, ale Bonbonetti drží krok se světovými firmami, protože například z hořkých čokolád se nejvíce prodává značka Tibi a soutěž alkoholových dezertů vede bonboniéra Cherry Queen – obě od Bonbonetti.
Další články v kategorii Podnikání
- Australský podnikatel českého původu Josef Chromý proslul jako uzenář i vinař (18.12.2025)
- Pekárna Hruška zahájila v Ostravě provoz chlebové linky téměř za 50 milionů Kč (17.12.2025)
- Pivo, auta a losos. Británie podepsala s Jižní Koreou obchodní dohodu (17.12.2025)
- Mlékárně Net Plasy loni vzrostly tržby, zisk však podniku z Bystřice p. H. klesl (17.12.2025)
- SZIF už pozastavil dotace firmám z Agrofertu kvůli Babišovu střetu zájmů (16.12.2025)
- Novým generálním ředitelem řetězce Penny v Česku je od listopadu Draško Lazović (16.12.2025)
- Pivo bez alkoholu nemusí chutnat divně. Ve Walesu spustili přelomové zařízení (15.12.2025)
- Otevírací doba o Vánocích: Pozor na zavřené obchody. Nákup se vyplatí už teď (15.12.2025)
- V kanadských skladech leží americký alkohol za miliardy. Provincie řeší, co s ním (15.12.2025)
- Michelin rozdal v Česku ocenění. Vůbec poprvé udělil také dvě hvězdy (12.12.2025)

Tweet



