Informace z jednání představenstva AK ČR 6.10.1998

Informace z jednání predstavenstva AK CR

6.10.1998 a související události

1) Predstavenstvo projednávalo príslib premiéra vlády na prijetí opatrení k dotovaným dovozum zemedelských a potravinárských produktu a situaci v jednotlivých regionech, o které referovali regionální patroni.

Rozhodlo ustavit krizový štáb ve složení prezident, viceprezidenti, ing.Brom, ing.Jírovský, ing.Šimánek s tím, že prizvou zástupce dalších zainteresovaných organizací vcetne odboru. Štábu byly uloženy úkoly k príprave rasantních akcí.

Dále se ustavují krizové štáby v regionech pod vedením clenu predstavenstva: SV ing.Henrych, ZC ing.Brom, JC p.Novotný, VC ing.Matejcek, Str.C. ing.Zelenka, SM ing.Tobiáš, JM ing.Lenikus.

2) Na návrh predstavenstva projednal zemedelský výbor Poslanecké snemovny Parlamentu CR kritickou situaci v nadmerném dovozu zemedelských produktu a potravin. Po vyslechnutí informace prezidenta AK CR rozhodl požádat ministra zemedelství, aby bezodkladne písemne informoval výbor o opatreních, které vláda prijímá.

3) Dne 7.1O.1998 vláda rozhodla o prijetí mimorádného cla na dovoz pšenice ve výši 2.29O Kc/t. Opatrení nabyde úcinnosti po zverejnení ve Sbírce zákonu.

4) Byla projednána zpráva o hospodarení a rozvoji Chmelarské pojištovny. Predstavenstvo podporilo udržení kontrolního balíku akcií PGRLF a získání tretího zahranicního partnera s minoritní majetkovou úcastí. Pojištovna predloží návrh pojištení na t.zv. prerušení výroby v ochranných pásmech pri nákaze zvírat.

5) Predstavenstvo vzalo na vedomí zprávu o stavu lesního hospodárství a usneslo prosazovat tyto požadavky:

Jedná se predevším o zmeny v legislativní oblasti, zejména o:

- zmeny zákonu rešících újmy vlastníkum lesa

- zmeny zákonu, které jsou v rozporu s lesním zákonem (o pozemních komunikacích, o drahách, problematika liniových staveb)

- prijetí zákona rešícího vznikající škody na lesních porostech pusobením exhalací a úhradu techto škod vlastníkovi lesa

- prípravu novelizace zákona o myslivosti

- zmenu zákona 114/92 Sb. o navazujících predpisu o ochrane prírody a krajiny.

Dalším požadavkem je dorešení restitucí a danové záteže vlastníku lesa.

6) Predstavenstvo schválilo návrh technickoorganizacního zabezpecení snemu a rozhodlo:

- doplnit program snemu o projednání zmen ve statutu, volebním, jednacím a príspevkovém rádu tak, jak to vyplyne z projednávaných zmen ve vnitrní organizacní strukture AK CR. Tyto dokumenty dopracuje pracovní skupina pro usporádání komory a predloží predstavenstvu - pak budou postoupeny dozorcí rade.

- vzít na vedomí výsledky jednání dohodovacího výboru snemoven 5.1O.1998, ze kterého vyplynul tento návrh org. struktury

pocet clenu % príspevku

predstavenstva AK CR

Všeobecná snemovna 11 5O

z toho: regiony 8 36,5

SZDS 1 4,5

CMSZP 1 4,5

SSZ 1 4.5

Snemovna spolecenstev 11 5O

z toho: potravinári 6 3O

lesáci 2 1O

ZZN 1 5

ost.spol. 2 5

- o textu upozornení pro OAK a spolecenstva na vyrovnání cl. príspevku za rok 1997 a 1998 do 3O.11.1998 v souvislosti s právem hlasování na snemu,

- o cástecné úhrade nákladu na snemu s tím, že clenská organizace zaplatí za každého úcastníka 5OO,- Kc,

7) Regionálním patronum bylo uloženo projednat na poradách s poslanci a senátory návrh dotací na r. 1999 a situaci a zhoršování situace v zemedelství v dusledku nadbytecných dovozu agrárních produktu.

8) Bylo rozhodnuto odeslat pripomínky AK CR ke koncepci zemedelského školství a optimalizaci síte školních statku (v príloze).

9) Predstavenstvo vzalo na vedomí informaci z jednání Národní koordinacní skupiny pro regionální rozvoj a uložilo patronum za regiony zabezpecit úcast AK CR v regionálních skupinách tam, kde tomu tak dosud není (Ústí n.L., Ostrava)

(Zmínená informace již byla na IS AK CR dne 3O.9.1998).

1O) Zemedelský výbor PS PCR schválil novelu zákona o pozemkovém fondu tak, aby vláda mohla rozhodnout o použití jeho financních prostredku pro rešení následku povodní a vyrovnání ekonomických výsledku zemedelství do výše 4OO mil. Kc ješte v tomto ctvrtletí. Dále schválil prodloužení možnosti využít výnosu z malé privatizace a státní dluhopisy na cástecné krytí ztrát pri povodních i v roce 1998. Dále doporucil ministrovi zemedelství a financí, aby umožnili odložit splátky bezúrocných pujcek i tem podnikatelum, kterí v minulosti nedodrželi presne splátkový kalendár s tím, že by nedoplatky vyrovnali do 3O.11.1998.

Zpracoval: Ing.Jan Záhorka

Za správnost: J.Kamenická

P r í l o h a

III. Návrh pripomínek k Návrhu koncepce stredních zemedelských škol a optimalizaci síte školních statku

1) Koncepce MZe

· podkladový materiál nezahrnuje celou šíri stredních zemedelských škol (orientuje se predevším na subjekty v pusobnosti MŠMT, tj. chybí oblast pod MZe, tedy predevším SOU a OU)

· kritéria pro optimalizaci síte škol pod MŠMT a pod MZe nejsou jednotná, pro oblast pod MŠMT jsou výhrady k jednotlivým kritériím, napr. není brána v úvahu kvalita škol - treba podle CŠI), neprihlíží se k tomu, zda je škola ve vlastních objektech nebo v nájmu (který muže prevyšovat nájem ze státní pudy) atd.

· varianta "Center zemedelského vzdelávání" má nedorešené slabiny (napr. zejména funkcní a organizacní stránka vazeb na regionální školy) a nelze ji proto tak jednoznacne preferovat

· problematika školních statku se zmítá v názorové tríšti a odklání se od podstaty, tj. zda mají ve své nynejší podobe opodstatnení (jsou nezbytné) pro odbornou prípravu žáku. AK se kloní k názoru, že je zapotrebí postavit je do pozice ostatních zemedelských podniku a problém odborné prípravy žáku rešit smluvne s legislativne upraveným ekonomickým zvýhodnením (danové úlevy nebo dotace) pro všechny subjekty, které se budou praktické príprave dorostu i dospelých (rekvalifikace apod.) venovat.

2) Ke koncepci všeobecne

- dne 15.9.1998 byla v denním tisku zverejnena zpráva, že v I. ctvrtletí roku 1999 bude k dispozici "ucelená koncepce vzdelávacího systému" (napr. deník Metro, str. 2). Považujeme za nezbytné, aby tato koncepce byla ješte v pracovních verzích konzultována s MZe a AK CR a bylo možné zohlednit oborová a resortní hlediska.

- Pro tyto úcely je potrebné jasne vyjádrit resortní1) stanoviska a cíle resortní vzdelávací politiky, AK doporucuje mezi ne zahrnout:

- jednokolejnost v rízení zemedelského školství2), AK preferuje variantu sjednocení celého stredního zemedelského školství pod MZe

- v prípade jiného rešení zachování úcinného vlivu resortu na zemedelské školství (oborová skladba, profil absolventu, sít a kapacita škol, úroven vzdelávání - kvalitativní i formální, tj. jeho gradace, certifikace a pod. a vliv na prípadné další faktory)

- zachování vlivu resortu na prípravu odborných ucitelu

- úcast resortu na praktické príprave žáku

- plnou kompetenci resortu v oblasti vzdelávání dospelých (vcetne akreditace pracovišt pro toto vzdelávání, jeho certifikace atd.)

- císelné vyjádrení - reprodukcní potreby (v oborové, úrovnové a územní skladbe)

- vzdelávacích kapacit (v oborové, úrovnové a územní skladbe)

- specifikace tempa redukce síte zemedelských škol

- preference zmeny oborové skladby pred zánikem škol (i za cenu ztráty vazby na zemedelství)

- preference kompetencního rozhodování o redukci síte škol pred ekonomickým skomíráním (týká se predevším praxe MŠMT)

1) pod pojmem "resort" se rozumí MZe a AK CR

2) pod pojmem "zemedelské školství" se rozumí i obory služeb duležité pro rozvoj venkova

Za správnost: J.Kamenická

Tisk

Další články v kategorii Podnikání

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info