Pijeme dobrý gin se špatným tonikem. To chceme změnit, říká majitel značky Fever Tree

* Britská značka prémiových nápojů Fever Tree vstoupila na tuzemský trh. Jméno jí dřív udělala i vyhlášená španělská restaurace elBulli.

* Speciální toniky britské firmy jsou oblíbené hlavně v barech, kde se míchají s prémiovým ginem.

* V dalším rozvoji svého byznysu chce firma těžit z důvěry investorů, kteří si loni koupili akcie při vstupu společnosti na burzu.

  • Nad nápadem se potkali v roce 2003 a první láhev ze stáčírny vyjela o dva roky později. Značka prémiového toniku Fever Tree, kterou tehdy založil Tim Warrillow, si od té doby vybudovala velmi silnou pozici hlavně v barech a její úspěchy oceňují po loňském vstupu na burzu i investoři. 

    Úvahou zakladatele firmy bylo, že prémiové nealkoholické nápoje by mohly trh zajímat ve spojení s alkoholem. "Trh spotřeby prémiového alkoholu všude ve světě roste. Oproti tomu je pozoruhodný kontrast u nealkoholických nápojů. Tady najdete jednu globální a pár lokálních menších značek. Měřítkem konkurence je cena, nikoliv chuť či kvalita. A teď si vezměte, že jdete do baru, dáte si třeba rum s kolou nebo gin s tonikem. A dáte si skvělý rum a běžnou kolu. Není to absurdní?" ptá se Warrillow.

    Prvním krokem však bylo takovou kvalitní limonádu vůbec vyrobit. "Šli jsme do historických knih, hledali recepty a také hledali po světě ty nejkvalitnější suroviny," popisuje Warrillow, který působí dojmem typického britského dandyho. Je rozšafný, dobře oblečený a má samozřejmě raději ragby než fotbal.

    Warillow měl od začátku na starosti celý byznys model a koncept vzniku značky a jejího etablování na trhu. Přitom šlo o jeho první práci po škole, kde vystudoval marketing. Partnerem v rozvoji firmy mu však byl Charles Rolls, který zkušenosti s podobným oživením chuti a značky měl ze svého předešlého působiště - firmy Plymouth Gin.

  • "Jezdili jsme po světě od Konga po Sicílii a s krosnami na zádech hledali chinin, citrony, zázvor a tak dále. A pak jsme se s místními zemědělci domlouvali na prvních dodávkách do Anglie," přibližuje zakladatel cestu k surovinám, které pak v pronajatých výrobnách a stáčírnách u Londýna naplnily první lahve a bedny.

    K rozvoji Fever Tree ale také přispělo několik náhod. "Napsalo se o nás v lokálních novinách. A hned pak se ozval velký obchodní řetězec Waitrose s tím, že přesně na takový produkt čekal, opravdu," vzpomíná Warrillow.

    Dalším krokem k uplatnění na trhu byla zásilka do španělské restaurace elBulli. Vyhlášené místo, které dnes funguje jako kulturní centrum, platilo toho času podle mnohých za nejlepší restauraci světa. "Šéfkuchař Ferran Adria ochutnal náš tonik a poskládal na jeho základě dokonce menu. Jako náš ambasador značku neuvěřitelně nakopl. Mělo to zvuk i poté, když jsme se s Fever Tree vydali do Ameriky. S rodinou jsem se tam na čas přestěhoval a chodil po barech a nabízel naše drinky," bilancuje podnikatel další etapu rozvoje své firmy.

  • Dnes je značka Fever Tree přítomná na více než 50 trzích světa a letos prostřednictvím distributora Rémy Cointreau vstoupila i na tuzemský trh. Současnou strategií rozšiřování Fever Tree je úzká vazba a spolupráce s výrobci alkoholických nápojů. I když je výrobky Fever Tree možné koupit i v obchodech, nesou většinu tržeb firmy prodeje barům.

    "Barmani podle mě oceňují i to, že naše značka má příběh. A takové pohádky jsou pro ně vždy dobré, protože mají co vyprávět svým hostům," podotýká Warrillow. Česko by pro Fever Tree mohlo podle něj být zajímavým trhem proto, že Češi jsou zvyklí pít likéry a hořké nápoje. A více by se také měl do budoucna rozvinout trh míchaných nápojů.

    Úspěch firmy podtrhuje i to, že loni Fever Tree vstoupil na londýnskou burzu. Pro Warrillowa to byl pomyslný konec dětství jeho byznysu. Na burzu daly akcie investiční fondy jako BlackRock nebo JPMorgan, kteří do firmy před lety v několika investičních kolech vložily miliony liber. Nemalé investice na rozjezd firmy se podle Warrillowa firmě vrátily ve třetím roce jejího života.

  • Loňský úpis akcií firmu ocenil na 150 milionů liber. Cena akcií se od vstupu na burzu ke konci roku 2015 více jak ztrojnásobila. Meziročně by za letošek měly vzrůst tržby firmy o polovinu na 35 milionů liber. 

    Ve firmě v Londýně je momentálně zaměstnáno třicet lidí. Jde ale spíš o obchodníky. Výrobu si Fever Tree zadává, vlastní produkční linku nemá a zatím ani neplánuje. Další rozvoj firmy tak podle Warrillowa půjde směrem nových příchutích i regionálních mutací blízkých typickým chutím lidí v daných zemích.

  • Michal Šenk - redaktor

     

     

     

Tisk

Další články v kategorii Podnikání

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics
ISSN: 1804-1930


Kalendář


Podporujeme utipa.info
  • Jaký máte vztah k myslivosti jako zemědělec?
  • Sám myslivost provozuji.
    16,44%
  • Nejsem myslivcem, ale jsem s okolními myslivci v kontaktu a vážím si jejich práce.
    25%
  • K myslivosti mám negativní vztah. Myslím, že myslivci v mém okolí neodvádí dobrou práci.
    58,55%