Potravinářská inspekce uzavřela hodnocení obchodních řetězců
16.06.2010 | SZPI
Na sklonku roku 2008 Státní zemědělská a potravinářská inspekce oznámila svůj záměr hodnotit obchodní řetězce a výsledky tohoto hodnocení následně zveřejnit. Pro tyto účely byla ve spolupráci s Vysokým učením technickým vytvořena speciální statistická metodika, která zohledňuje rozdílný počet provozoven jednotlivých řetězců, rozdílný počet i rozsah kontrol. Na základě jejích výsledků lze určit, zda jsou mezi hodnocenými subjekty statisticky významné rozdíly. Zástupci všech hodnocených řetězců byli s pravidly, metodikou i výstupy podrobně seznámeni.
V první části roku 2009 byla tato metoda zkoušena a od začátku května 2009 již začal ostrý sběr dat pro hodnocení. Předmětem hodnocení nebyla například cenová politika řetězců, formát a uspořádání prodejen, nabídka sortimentu, dodavatelsko-odběratelské vztahy, kultura prodeje, přístup personálu, dostupnost provozoven atd. K těmto záležitostem SZPI nepřísluší se vyjadřovat.
Do hodnocení mohly být zahrnuty pouze povinnosti, které je SZPI ze zákona kompetentní kontrolovat. Z nich byly vybrány nejdůležitější oblasti potravinového práva a také oblasti, na které si opakovaně stěžují spotřebitelé. Výsledek hodnocení tedy vypovídá o tom, jak si jednotlivé řetězce stojí při dodržování vybraných předpisů. Každé hodnocené oblasti byla také přidělena určitá váha v rámci hodnocení. Větší váhu tak měly výsledky kontroly bezpečnosti potravin a menší váhu například výsledky kontroly jakosti ovoce a zeleniny.
Potravinářská inspekce k této aktivitě přistoupila proto, aby poskytla důležité informace spotřebitelům, ale především, aby motivovala obchodní řetězce k dalšímu zlepšování. Situace v řetězcích doznala přitom velkých změn již vlivem kauz v letech 2004 a 2005, po nichž řetězce zapracovaly na svých kontrolních systémech a celkově změnily svůj přístup. Zlepšující se trend se potvrdil i v rámci hodnoceného období (1. 5. 2009 – 30. 4. 2010), neboť z výsledků je zjevné, že postupem času ubývalo závažných nedostatků a zmenšil se i celkový počet nedostatků, což je pozitivní.
Konečné výsledky jsou v příloze č. 2.
Další články v kategorii Podnikání
- Pivovar Strakonice loni prodal přes 49.000 hektolitrů piva, meziročně více (22.12.2025)
- Provozovateli jatek v Holešově meziročně vzrostl čistý zisk a také tržby (20.12.2025)
- Ve Stálkách na Znojemsku postaví zemědělci šest nových hal pro chov brojlerů (19.12.2025)
- Projekt Hlídače státu: Agrofert má i přes Babišův střet zájmů zakázky od státu (19.12.2025)
- Australský podnikatel českého původu Josef Chromý proslul jako uzenář i vinař (18.12.2025)
- Pekárna Hruška zahájila v Ostravě provoz chlebové linky téměř za 50 milionů Kč (17.12.2025)
- Pivo, auta a losos. Británie podepsala s Jižní Koreou obchodní dohodu (17.12.2025)
- Mlékárně Net Plasy loni vzrostly tržby, zisk však podniku z Bystřice p. H. klesl (17.12.2025)
- SZIF už pozastavil dotace firmám z Agrofertu kvůli Babišovu střetu zájmů (16.12.2025)
- Novým generálním ředitelem řetězce Penny v Česku je od listopadu Draško Lazović (16.12.2025)

Tweet



