Zákazníci upřednostňují domácí potraviny
06.09.2010 | Haló noviny
Obchodní řetězce mírně zvyšují podíl českých produktů ve své nabídce, nebo o tuzemském původu svého zboží alespoň začínají z marketingových důvodů hovořit.
Lidé před potravinami z dovozu dávají přednost domácím produktům.
Obchodníci podle ankety ČTK tak nejspíše reagují na to, že část zákazníků se kromě ceny potravin začíná zajímat také o jejich původ. »Nerad bych se mýlil, ale jsem si téměř jist, že reagují (řetězce) na změny chování spotřebitele a na kampaň, která sílí a která se vztahuje k českým potravinám,» řekl prezident Agrární komory Jan Veleba. To potvrzují také obchodníci.
»Čeští zákazníci, pokud mají na výběr, raději preferují produkty lokální výroby,« uvedl mluvčí obchodního řetězce Ahold Lukáš Hora. Nadnárodní společnosti provozující v ČR své prodejny přitom čelí dlouhodobé kritice zemědělců a potravinářů mimo jiné proto, že je levnými dovozy údajně ničí.
Podle předsedy Zelinářské unie Čech a Moravy Jaroslava Zemana některé řetězce v poslední době pomalu zvyšují podíl české zeleniny ve své nabídce. Již více než 60 procent zeleniny v tuzemských obchodech je přitom ze zahraničí. Nabídka je ovšem silně závislá na průběhu sklizňové sezony.
Tesco před několika měsíci dokonce začalo označovat české výrobky v regálech speciálními terčíky »Vyrobeno v ČR«. Na vlastenecké cítění Čechů hrály v nedávné kampani také hypermarkety Kaufland, které byly za své údajně nesmlouvavé chování k dodavatelům v minulosti tuzemskými výrobci opakovaně kritizovány.
Podíl zboží, které do českých obchodních řetězců dodávají tuzemské firmy, se podle průzkumů pohybuje od 80 do 90 procent. Pro řadu tuzemských výrobních firem znamená odbyt přes řetězce průměrně 80 procent veškerého odbytu. Obchodníci ovšem podle odhadu Agrární komory ročně od svých dodavatelů inkasují zhruba 30 miliard korun, které získávají formou různých poplatků či slev.
O svých dodavatelích začínají mluvit také řetězce rychlého občerstvení. Například restaurace KFC tvrdí, že nakupují kuřecí maso a pečivo k přípravě sendvičů téměř výhradně u českých výrobců. Konkurenční McDonald´s pak asi 70 procent surovin nakupuje od dodavatelů ze zemí Evropské unie a 30 procent z České a Slovenské republiky.
Další články v kategorii Podnikání
- Pivovar Strakonice loni prodal přes 49.000 hektolitrů piva, meziročně více (22.12.2025)
- Provozovateli jatek v Holešově meziročně vzrostl čistý zisk a také tržby (20.12.2025)
- Ve Stálkách na Znojemsku postaví zemědělci šest nových hal pro chov brojlerů (19.12.2025)
- Projekt Hlídače státu: Agrofert má i přes Babišův střet zájmů zakázky od státu (19.12.2025)
- Australský podnikatel českého původu Josef Chromý proslul jako uzenář i vinař (18.12.2025)
- Pekárna Hruška zahájila v Ostravě provoz chlebové linky téměř za 50 milionů Kč (17.12.2025)
- Pivo, auta a losos. Británie podepsala s Jižní Koreou obchodní dohodu (17.12.2025)
- Mlékárně Net Plasy loni vzrostly tržby, zisk však podniku z Bystřice p. H. klesl (17.12.2025)
- SZIF už pozastavil dotace firmám z Agrofertu kvůli Babišovu střetu zájmů (16.12.2025)
- Novým generálním ředitelem řetězce Penny v Česku je od listopadu Draško Lazović (16.12.2025)

Tweet



