Zpracovaná témata závěrečných zkoušek posluchačů 8. běhu funkční

Zpracovaná témata závěrečných zkoušek posluchačů 8. běhu funkčního studia ředitelů a jejich zástupců škol v působnosti Ministerstva zemědělství ČR

Součástí závěrečných zkoušek posluchačů 8. běhu funkčního studia ředitelů a jejich zástupců škol v působnosti MZe ČR je zpracování závěrečné písemné práce a její obhajoba. Na základě požadavků škol informovat pedagogickou veřejnost, zejména vedení Integrovaných středních škol, Středních odborných učilišť, Odborných učilišť a Učilišť, o zpracovaných tématech sdělujeme tuto informaci. Oponenti, kteří závěrečné písemné práce při závěrečné zkoušce oponovali, zpracovali z nich stručnou rešerši, kterou zveřejňujeme. Mnohé práce, vzhledem k aktuálnosti tématu a řešené problematice, návrhů a námětů v ní uvedených, mohou být využity jak při koncepčním, tak i operativním řízení škol, a to nejen v resortu zemědělství. Všechny práce jsou archivovány v IVV MZe ČR (v oddělení informačních, edičních a propagačních činností - Věra Žilinová, tel. 02/3038 266, kde si je mohou školy vypůjčit.

Autor: Ing. Pavel Bryknar (SOU Lázně Bělohrad)

Název práce: Kontrola jako nástroj řízení včetně hospitační činnosti vedoucích pracovníků školy

Rozsah: 19 stran

Práce vysvětluje základní poznatky o řízení včetně kontroly vyučovacího procesu. Podrobně je rozpracována kapitola "Kontrola jako nástroj řízení", kde autor vychází ze Zákona č. 552/1991 Sb., příslušných § Zákoníku práce. Plánování hospitací je zaměřeno především na odborný výcvik. Podrobně je rozpracována příprava na hospitaci, její průběh, stanovení závěrů a opatření. Plán kontrol je zaměřen na podmínky Středního odborného učiliště Lázně Bělohrad).

Autor: PaedDr. Marek Kňažík (SOU Želešice)

Název práce: Analýza příčin a důsledků agresivity mládeže a návrh řešení s aplikací na podmínky školy

Rozsah: 41 stran a 10 příloh (ty tvoří samostatnou část; jsou do nich zahrnuty vzorové dotazníky pro žáky, rodiče i pedagogy)

V práci je fundovaně v úvodu zpracována literatura k agresivitě a šikaně jak našich, tak i zahraničních autorů. V dalších částech tento široký problém agresivity aplikuje autor na podmínky vlastního SOU, k čemuž si získal velké množství průzkumového materiálu. Práce obsahuje celou řadu návrhů a námětů k řešení. Podrobně se zabývá "školní strategií", která může být využita v řízení při řešení problémů agresivity i na jiných školách.

Autor: Mgr. Pavel Hlaváček (SOUz Kamenice nad Labem)

Název práce: Projekt primární prevence negativních jevů mezi mládeží - drogy, kouření, alkohol, s aplikací na SOU

Rozsah: 46 stran (přílohy obsahují zejména grafy z vlastního sledování)

Závěrečná práce mimo nejčastěji používané drogy mládeží na školách obsahuje zkušenosti, které jsou dosud v tomto směru získané. V práci je řada námětů a návrhů k řešení otázek prevence v boji s drogami, obsahuje postupy při jednání s rodiči a může být velmi dobře využita všude tam, kde chtějí na zkušenostech jiných vést tento boj s drogami.

Autorka: Mgr. Marie Bradová (SOU a U Praha-Čakovice)

Název práce: Osobnost zástupce ředitele Středního odborného učiliště

Autorka závěrečné práce vytvořila schéma, na jehož základě lze úspěšně realizovat pracovní činnost zástupce ředitele pro teoretické vyučování jak po stránce teoretické přípravy, tak v praxi při plnění každodenních funkčních povinností. V příloze jsou uvedeny formuláře z povinné pedagogické dokumentace, ale i tabulky k vedení potřebné evidence ověřené praxí, tak jak je autorka v pedagogické řídící činnosti využívá.

Autor: Ing. Karel Válka (SOU zahr. a U Rajhrad)

Název práce: Hodnotový systém adolescentní mládeže navštěvující Učiliště

Autor závěrečné práce rozebírá příčiny problémového chování žáků navštěvujících Učiliště a to jak vnější, tak vnitřní. Zamýšlí se nad některými projevy chování a jednání žáků i nad snahou části mládeže nalézat okamžitá a jednoduchá řešení životních situací. Autor neodsuzuje, nemoralizuje, ale vychází ze svých zkušeností tak, jak zná chování a jednání žáků Učiliště ve své škole. Pro zdokumentování situace ve Svém Učiliště využil autor statistiky hodnocení prospěchu a chování žáků 1. a 2. ročníků a využil poznatky ze zadaného testu hodnotové orientace žáků. Z těchto údajů pak formuluje závěry.

Autor: Mgr. Michal Skřivánek (SOU Uranie - Praha 7)

Název práce: Osobnost vedoucího pedagogického pracovníka. Zajištění jednoty výchovného působení mezi pracovníky školy

Autor se ve své závěrečné práci snaží prozkoumat prvky, které ovlivňují vzájemné působení učitelů a žáků a mají vliv na život školy. Práce je kompozičně zaměřena především na lidský faktor optimální komunikace ve škole. Mgr. Skřivánek vychází ze skutečnosti, že učitel i žák jsou osobnostmi se specifickými způsoby chování a jednání, které v pedagogickém procesu vstupují do řady sociálních situací a vzájemně očekávají určité postoje. Autorovy úvahy i dokumentace jevů vrcholí snahou vytyčit zásady jednotného pedagogického působení všech pracovníků školy.

Autor: Ing. Jiří Pauler, CSc. (SOUz Praha-Štěrboholy)

Název práce: Tvorba didaktických pomůcek pro zkvalitnění procesu vzdělávání

V úvodních kapitolách závěrečné práce se autor zamýšlí nad cestami, kterými lze dokázat, aby názvy, pojmy a představy nabývaly konkrétní podobu, aby se žáci, studenti a posluchači měli možnost při minimálních nákladech seznámit s co nejširší paletou strojů, technologií, konstrukcí atd. Dochází k názoru, že úspěch vede přes didaktické prostředky a didaktickou techniku, vhodně využívané ve vyučovacím procesu. Jádro závěrečné práce spočívá ve zpracování 81 diapozitivů pro výuku témat kontejnerové dopravy a 28 fólií zpětné projekce k vysvětlení činnosti ovládacích systémů spalovacího motoru. Jejich využití je dáno pojetím tématu vyučujícím, je pro něj ponechán prostor pro vhodný výklad či komentář.

Autorka: Mgr. Marie Veisová (SOUz, OU a U Dub)

Název práce: Diagnostika učební práce žáků

Autorka závěrečné práce charakterizuje postavení diagnostiky v procesu učení a výchovy a zařazuje ji do jednotlivých oblastí práce školy. Srovnává aspekty diagnostikování žáků učitelem a profesionální diagnostikování psychologem, přičemž oběma proudům přenechává specifické postavení. Závěrečná práce nabízí množství diagnostických metod zaměřených na žáky, s některými pak je dále pracováno. Autorka předkládá čtenáři jistý návod k provádění a využívání pedagogické diagnostiky ve školách.

Autor: Mgr. Otakar Březina

Název práce: Využití výpočetní techniky v práci zástupce ředitele školy

Práce má rozsah 22 stran, z toho 5 stran tvoří barevné přílohy. Zabývá se problematikou využívání výpočetní techniky v práci zástupce ředitele střední školy. Od návrhu optimální konfigurace počítače, včetně připojení Internetu a Intranetu, řeší konkrétní využití výpočetní techniky a zpracovaných programů při řízení výchovně vzdělávacího procesu. Práce také popisuje využití výpočetní techniky při zajišťování prezentace školy. Závěr práce se zabývá dovybavením školy výpočetní technikou v nejbližším období.

Autor: Ing. Václav Kůrka

Název práce: Informační systém školy

Práce má rozsah 22 stran a její věcný obsah je rozdělen do čtyř kapitol. Pojednává o informačním systému školy, který je základním zdrojem dat pro kvalifikované rozhodování ředitele školy. Popisuje jak systém vnitřních informací (porady, kontroly, hospitace apod.) včetně metod pro jejich získávání, tak i sytém vnějších informací, jejich získávání a poskytování. Zabývá se také využitím programových informačních systémů pro zracionalizování vedení a provozu školy zajišťovaných výpočetní technikou.

Autor: Ing. Emil Herál, CSc. (SOUz Třeboň)

Název práce: Agresivita a šikana mezi mládeží a její řešení

Rozsah: 16 stran a další přílohy

Úvod práce teoreticky s odkazem na dostupnou naší a světovou literaturu rozebírá zdroje vzniku agrese a šikany. Práce v dalších kapitolách shrnuje mnoho poznatků o agresivitě žáků a šikaně zjištěných na základě průzkumu provedeného na škole v Třeboni. Svým obsahem může být práce velmi dobře využita vzhledem k četným námětům řešení problematiky i na jiných školách.

Autor: Ing. Jaroslav Kuba

Název práce: Využití výpočetní techniky při řízení školy v podmínkách tržní ekonomiky

Práce má rozsah 22 stran. Zabývá se obecným výkladem principů managementu a marketingu ve školství. Popisuje také vliv konkurence vzdělávacích institucí v regionu na rozhodování ředitele o dalším vývoji školy nabídce vzdělávacích programů. Závěr práce obsahuje konkrétní informace o vzdělávacích podmínkách a využívání výpočetní techniky ve škole, kde vykonává funkci zástupce ředitele pro teoretické vyučování.

Autor: Ing. Jiří Houtke (ISŠ zemědělsko-manažerská, OU a U Cheb)

Název práce: Zkušenosti se vzděláváním žáků v zahraničí - praxe v recyklaci autovraků

Autor se zabývá problematikou, která je s ohledem na růst automobilismu u nás i ve světě, velmi aktuální. V úvodu popisuje problematiku vzniku odpadů všeobecně, snižování jejich množství a nebezpečnosti. Možnosti řešení otázky likvidace odpadů pak uvádí na příkladu automobilového průmyslu. Přitom se snaží poukázat na zkušenosti, které jsou již známy ve vyspělých průmyslových zemích, především v SRN. Za jeden z hlavních problémů při nedostatečném řešení otázky recyklace v ČR, označuje ekonomickou náročnost a malou zainteresovanost samotných výrobců na ní. V další části práce popisuje Ing. Houtke průběh kurzů recyklace autovraků, kterých se žáci ISŠ Cheb zúčastnili přímo na specializovaném pracovišti v SRN (BIP LEGENFELD). Po absolvování kurzu a složení závěrečné zkoušky získávají účastníci certifikát, platný ve všech zemích Evropské unie.

Autor: Ing. Václav Bumbička (SOU, OU a U Oselce)

Název práce: Marketingové činnosti ředitele školy ve vztahu k získávání žáků

Autor se v úvodu práce zabývá problematikou činnosti managementu školy v současných podmínkách tržního prostředí. Charakterizuje postavení ředitele školy především z pohledu ekonomického zajištění chodu školy a získávání žáků do studijních a učebních oborů. Dále hodnotí formy a metody uplatňované při získávání žáků v minulém období a především, a to je hlavním smyslem závěrečné práce, nastiňuje marketingové aktivity pracovníků školy při získávání žáků pro příští období.

Autor: Ing. Josef Doubek (SOU, OU a U Oselce - OP Blovice)

Název práce: Výuka předmětu ekologie, jako důležité součásti výchovně vzdělávacího procesu ve SOU se zemědělským zaměřením

V závěrečné práci autor popisuje základní složky životního prostředí, uvádí základní pojmy ekologie a hodnotí podíl činnosti člověka na jeho ovlivňování v pozitivním i v negativním slova smyslu. Podrobněji se zabývá zemědělskou ekologií v souvislostech s naplňováním dikce Zákona o ochraně přírody a krajiny (114/1992 Sb.). V závěru navrhuje možnosti jak zvýšit ekologické působení na žáky ve výchovně vzdělávacím procesu v podmínkách SOU se zemědělským zaměřením v jednotlivých složkách jejich přípravy.

Autor: Mgr. Miroslav Kůs (SOUs a U České Budějovice)

Název práce: Činnost a řízení metodických orgánů na školách různého typu

Autor ve své práci pojmenovává jednotlivé metodické orgány jako důležité složky řízení na všech typech škol. Poukazuje na jejich význam pro zkvalitňování procesu výchovy, vzdělávání a řízení školy. Pro charakteristiku uváděných metodických orgánů a především pro posouzení jejich vlivu na spolurozhodování o činnosti školy, využil Mgr. Kůs poznatky získané z dotazníku, zpracovaného vedením 4 základních a 12 středních škol. Důležitost přitom přikládá především zapojování co největšího počtu zkušených pedagogických pracovníků do tohoto procesu.

Autorka: Mgr. Vlasta Hokrová (SOU, OU a U Horažďovice)

Název práce: Klasifikační řád s aplikací na odborná učiliště (učiliště) a učební obory, které vyučujeme na OU (U)

Závěrečná práce je členěna do pěti na sebe navazujících kapitol. Autorka popisuje způsob hodnocení a klasifikace žáků na různých stupních škol. Hlavní pozornost věnuje problematice hodnocení žáků, kteří nastupují do učebních oborů Odborného učiliště a Učiliště. Uvádí stupně a kritéria klasifikace v chování, v teoretickém vyučování i v odborném výcviku. Při stanovení kritérií navrženého klasifikačního řádu, jako vnitřní právní normy pro SOU, OU a U Horažďovice, vychází nejen z vlastních pedagogických zkušeností, ale i ze zkušeností pedagogických pracovníků z některých středních, základních a zvláštních škol. Stručně se zabývá i možností slovního hodnocení žáků především v učebních oborech vyučovaných na Odborném učilišti.

Autor: Ing. Richard Nykodym (SOUz, OU a U Toužim)

Název práce: Řešení problematiky zneužívání drog, návykových látek a alkoholu z hlediska řízení školy ředitelem

V závěrečné práci se autor snaží najít historické počátky zneužívání návykových a omamných látek a postupně přechází až po současnost. Pojmenovává přímé souvislosti mezi způsobem vedení života mládeží, vlivu prostředí na ní působící a vzniku závislosti jako "útěku od problémů a reality". Přehledně uvádí jednotlivé a nejčastěji se vyskytující negativní jevy mezi mládeží na školách karlovarského regionu. Konkrétní závěry v práci uváděné a zaměřené především na primární prevenci, vychází z poznatků, získaných průzkumem mezi žáky SOUz, OU a U Toužim.

Autor: Mgr. Antonín Kapl (SOUz Zábřeh)

Název práce: Racionalizace práce zástupce ředitele pro teoretické vyučování; Formy a metody vnitřního řízení SOU a OU Zábřeh

Úvodní část, která je věnována historii a charakteristice školy navazuje charakteristika teoretické výuky s vymezením úkolů ZŘTV a popisem jednotlivých stupňů řízení uplatněných v organizaci školy.

Mezi základní faktory úspěšného a racionálního řízení řadí autor dobré materiální podmínky, kvalitu osobnosti vedoucího pracovníka a jeho organizační schopnosti, včetně možnosti využívání osobního počítače a mobilního telefonu.

Autor: Ing. Jiří Strakoš (SOUz Frýdek-Místek)

Název práce: Uplatnění systému BOZP a PO na úseku teoretické výuky

Závěrečná písemná práce je členěna do dvou částí. V první části jsou uvedeny povinnosti zaměstnavatele a zaměstnanců, způsoby proškolování, přezkušování a prověrek na úseku BOZP a PO včetně zásad první pomoci a vedení dokumentace. Druhá část je zaměřena především na dodržování BOZP a PO při práci s elektrickými přístroji, v hodinách tělesné výchovy, sportovní a zájmové mimoškolní činnosti.

Závěrečnou písemnou práci lze využít jako metodiku pro dodržování zásad BOZP a PO v oblastech, pro které je zpracována.

Autorka: RNDr. Jitka Filipová (SOUz Frýdek-Místek)

Název práce: Psychologické aspekty Středního odborného učiliště

Závěrečná písemná práce je přehledně členěná do jednotlivých kapitol, které na sebe navazují v logickém sledu.

Vedle popisu způsobu řízení a vedení lidí je patřičná pozornost věnována i osobnosti vedoucího pracovníka - ředitele a jeho vlivu na celkový efekt řídící práce. V práci je zdůrazněno, že pro výkon funkcí vedoucího pracovníka musí tento vedle lidských kvalit a odborných vědomostí disponovat i znalostmi z oblasti psychologie a dokázat je v řídící práci správně a účelně využívat. Zdařilé je rovněž využití literárních pramenů vhodně aplikovaných z obecné polohy řízení do situací Středního odborného učiliště.

Autorka: Ing. Lenka Metzlová (SOUz Město Albrechtice)

Název práce: Hospitace a její význam a využití v systému řízení školy

Vedle účelu a smyslu hospitační činnosti jsou v závěrečné písemné práci popsány i jednotlivé funkce a formy hospitací. Současně je zdůrazněn i požadavek na zpracování plánu hospitační činnosti a jednotné metodiky pro provádění hospitací.

Práce je vhodně doplněna přílohami a nabízí se jako metodika pro využití při přípravě, provádění a závěrečného hodnocení hospitační činnosti.

Autorka: Ing. Eva Hrušková

Název práce: Aplikace systému BOZP na podmínky SOUp

Práce má rozsah 25 stran a 32 stran příloh. Obsahuje vymezení oblasti BOZP, její legislativně právní východiska a aplikační část, tj. zpracování systému BOZP v podmínkách SOUp Jílové u Prahy. V rámci tohoto systému je řešeno školení žáků a pracovníků, lékařské prohlídky, poskytování osobních ochranných pracovních prostředků, problematika úrazovosti, zajištění BOZP při provozu strojů a technických zařízení a vedení požadované dokumentace.

Autor: Ing. Jan Prášek

Název práce: Opatření školy v získávání žáků a činnost výchovného poradce na SOUz Bystřice nad Pernštejnem

Práce má rozsah 22 stran a 27 stran příloh. Obsahuje analýzu současného stavu na trhu pracovních sil se zaměřením na agropotravinářský komplex a vliv poklesu počtu pracovníků na zemědělské školy. Dále se zabývá problematikou náboru žáků do SOUz a vlivy, které na něj působí. Činnost výchovného poradce autor definuje z platné vyhlášky MŠMT a aplikuje jí na podmínky SOUz. Uvádí zde jednotlivé akce uskutečňované ve spolupráci se základními školami, rodiči žáků a všemi zainteresovanými partnery.

Autor: Ing. Jaromír Hub

Název práce: Projekt praktické maturitní zkoušky v nástavbových studijních oborech 39-96-4 Podnikání v technických povoláních a 45-96-4 Podnikání v oborech zemědělství ve SOUz Blatná

Práce má rozsah 16 stran a 15 stran příloh. Obsahuje porovnání učebních plánů uvedených dvou nástavbových oborů a návrh jejich úpravy tak, aby docházelo k co nejmenšímu dělení výuky v kombinované třídě těchto oborů. V další části je navržen obsah a členění praktické maturitní zkoušky z odborných předmětů formou ročníkové maturitní práce, účetního příkladu na počítači a jejich obhajobu.

Autor: Ing. Josef Trnka

Název práce: Problémy v životě současné mládeže na SOUz

Práce má rozsah 50 stran a 44 stran příloh. Je zaměřena na využívání volného času mládeže, problematiku kouření, alkoholismu a drog. Na základě provedeného dotazníkového průzkumu u žáků SOUz Čáslav autor zmapoval situaci zmíněných oblastí a vyvodil zásady preventivního působení školy na žáky. Jedná se celkem o 28 zásad, které se vztahují od řídících činností vedoucích pracovníků školy až k působení učitelů, mistrů odborné výchovy a vychovatelů na žáky.

Autorka: Ing. Jitka Nouzová (zástupkyně ředitele ISŠL Vimperk)

Název práce: Využití výpočetní techniky při řízení školy

Práce má 16 stran textu a přílohu obsahující návodné tabulky, formuláře a příklady výstupních údajů. Autorka se ve své práci zabývá využitím výpočetní techniky v řízení školy prostřednictvím Intranetu, úvahou o technickém a programovém vybavení školy, ekonomických nákladech, efektivitě a návratnosti vložených finančních prostředků. Hlavní část práce je věnována využití textového editoru, tabulkového procesoru, specifických odborných programů a vnitřní i vnější počítačové sítě. V každé části jsou uvedeny principy činnosti s PC a možnosti využití ve škole.

Autor: Mgr. Jaromír Nykl (zástupce ředitele pro teoretické vyučování SOUL Bzenec)

Název práce: Kontrola jako nástroj vnitřního řízení školy včetně hospitační činnosti vedoucích pedagogických pracovníků

Práce má 33 stran a autor v ní uvádí výčet vnějších zákonných norem týkajících se škol, dále se zabývá realizací vnitřního řízení školy vycházející z ročního plánu školy, vnitřním kontrolním systémem školy se zaměřením na účel, požadavky, plánování a obsah kontrol, realizací kontrol, psychologickými účinky a negativními prvky kontrolní činnosti. Práci uzavírá neveřejný plán kontrol na školní rok v podmínkách SOUL Bzenec.

Autor: Ing. Jan Vachel (zástupce ředitele pro praktické vyučování SOUL Hejnice)

Název práce: Význam ergonomie pro minimalizaci zdravotních rizik žáků a absolventů SOU lesnických

Práce má 16 stran textu včetně přílohy. Autor se v ní zabývá problematikou uplatňování ergonomických hledisek v odborné přípravě žáků učebního oboru Mechanizátor lesní výroby. Příloha obsahuje doporučené preventivně nápravné cviky pro žáky.

Autor: Mgr. Jan Macek

Název práce: Plánování školního roku jako předpoklad úspěšného plnění úkolů výchovně vzdělávací práce

Osnova zadaného tématu je rozdělena do 10 částí. Vytypovává všechny nejdůležitější aspekty související se zpracováním ročního plánu výchovně vzdělávací činnosti. Autor objasňuje zásady tvorby plánu, jeho postup a obecné charakteristiky. Zabývá se analýzou současného stavu, vlastním plánem, organizováním a kontrolou v souvislosti s plánováním procesu. U konkrétního projektu je zvýrazněn věcný obsah plánovacího procesu a jeho jednotlivé kroky. Důležitou součástí je konkretizace 14 dílčích plánů, které SOU zpracovává a rozbor jednotlivých plánů s ohledem na podmínky SOU. Přínosný je také souhrn příloh jako celek, který vypovídá o kvalitě plánování školy.

Autor: Ing. František Holánek

Název práce: Kontrolní a hospitační činnost ředitele a její vliv na řízení SOU a U

Práce je rozdělena do 7 částí, obsahuje včetně příloh 25 stránek. Autor vychází z požadavků na řídící a organizační činnost vedoucích pracovníků školství. Věnuje pozornost vrcholově koncepčnímu řízení jeho rysům a cílům. Rozebírá hlavní zásady organizace a řízení výchovně vzdělávacího procesu SOU včetně jejich využití pro zlepšení úrovně výchovy a vzdělávání žáků SOU a U. Rozboru kontrolní a hospitační činnosti ředitele je věnována podstatná část práce od str. 9 do str. 20. Zahrnuje druhy kontrolní a hospitační činnosti, shrnuje požadavky na tuto činnost a z pozice ředitele SOU se zabývá využitím výsledků kontrolní a hospitační činnosti.

Autorka: Ing. Monika Bezoušková

Název práce: Kontrola jako nástroj řízení včetně hospitační činnosti vedoucích pracovníků školy

Osnova zadaného tématu je rozdělena do 8 částí, práce včetně příloh obsahuje 26 stránek. V úvodu autorka zdůrazňuje význam řízení a zpětnou vazbu získání informací a funkci kontroly. Z hlediska řídícího procesu zaměřuje pozornost na formy a metody řízení, vrcholového koncepčního řízení a koncepčně operativní řízení. Vymezuje vnitřní kontrolní systém školy, druhy kontrol a plán vnitřní kontroly. Další část práce věnuje rozboru problematiky hospitací v pedagogickém řízení školy a všem nezbytným aspektům hospitační činnosti z hlediska učiva, metod, organizace, pracovních podmínek, učitelovy přípravy i pedagogické tvořivosti. V závěru zvýrazňuje autorka požadavky na komplexnost kontroly, její důsledné rozpracování, neopomíjení zpětné vazby s průběžným hodnocením a motivací pracovníků.

Autor: Ing. Josef Kaplan

Název práce: Osobnost vedoucího pedagogického pracovníka a psychologické aspekty jeho práce

Zpracované téma je rozděleno do 9 částí a obsahuje celkem 81 stránek. Ve vlastní práci se zaměřuje na rozbor osobnosti pedagogického pracovníka, vymezení tohoto pojmu ze všech nejdůležitějších pohledů - psychologické pojetí, struktura osobnosti, motivace a postavení této osobnosti v sociálním prostředí. Zvláštní pozornost je věnována problematice komunikace, která je posouzena téměř vyčerpávajícím způsobem. V další části autor detailně rozebírá problematiku konfliktů mezi lidmi. Mimořádně přínosné je přehledné uvedení charakteristických znaků projevů chování a zejména zvládací strategie náročnějších typů sob. Práce vrcholí ve vymezení znaků osobnosti vedoucího pedagogického pracovníka v upřesnění principů při vedení pedagogických kolektivů.

Autor: Ing. Zdeněk Kraus (SOUz Fořt)

Název práce: Financování provozu školy - práce ředitele s finančními normativy a vyhodnocení jejich úlohy v zajišťování potřeb školy.

Práce je zpracována v rozsahu 40 stran, text je doplněn řadou tabulek a grafů. Autor se v práci zabývá problematikou normativního financování škol od doby, kdy se učňovská zařízení stala příspěvkovými organizacemi a kdy toto financování přešlo plně do kompetence resortu. Hodností a rozebírá jeho klady a zápory. V závěru práce autor navrhuje dvě změny v normativním financování škol. Tyto návrhy vycházejí z rozborů jednotlivých normativů, především u oborů, které se vyučují na SOUz Fořt. Navržené návrhy na změnu či úpravu financování škol vedou k zamyšlení a mohou dobře posloužit v dalších letech při tvorbě metodiky financování škol.

Autor: Ing. Miroslav Hamerník (SOUz Chvaletice)

Název práce: Likvidace odpadů v SOUz Chvaletice - opravář zemědělských strojů

Autor v úvodu své práce podrobně charakterizuje SOUz Chvaletice především z hlediska možných zdrojů odpadů. V další části je pak podrobně popsán celý systém likvidace odpadů v kontextu současné platné legislativy. Téma je velmi podrobně a přesně zpracováno a je praktickým návodem pro všechna další SOU, jak správně postupovat při likvidaci různých druhů odpadů.

Autor: Mgr. Petr Horák (SOU a OU Opočno)

Název práce: Projekt primární prevence negativních jevů mezi mládeží s aplikací na SOU a OU (drogy, kouření, alkohol)

Práce obsahuje 28 stran textu a 6 příloh. Koncepčně vychází z vlastního zpracovaného preventivního programu "Škola bez drog". V úvodních pasážích autor popisuje celkovou problematiku současného života, zmiňuje se i o vývoji drogové scény v ČR. V dalších částech pak rozebírá možnosti a úkoly obecně stanovené ve školství. Smysl projektu primární prevence chápe jako nedílnou součást výchovně vzdělávacího programu školy.

Autorka: Ing. Jindra Škeříková (ISŠt Vysoké Mýto)

Název práce: Koncepce rozvoje ISŠ technicko-hospodářské ve Vysokém Mýtě s ohledem na současné podmínky regionu a trhu práce

Vlastní textová část závěrečné práce je zpracována na 16 stranách. Autorka podrobně popisuje historii školy a situaci na trhu práce v okrese Ústí nad Orlicí. Dále představuje současnou nabídku školy a rovněž v práci formuluje záměr o rozšíření oborů vzdělávání této školy.

Autorka: Ing. Markéta Zelinková (ISŠ Vysoké nad Jizerou)

Název práce: Význam přípravy a realizace jednotlivých akcí informujících rodičovskou a žákovskou veřejnost o možnostech studia na ISŠ Vysoké nad Jizerou

V úvodu autorka popisuje celospolečenský význam vzdělávání a vzdělávací soustavy. V dalších částech je práce zaměřena na vlastní zkušenosti s propagací ISŠ Vysoké nad Jizerou i vzdělávacími nabídkami školy. Přehled jednotlivých akcí pořádaných školou je dobře členěn a současně je vyhodnocena jejich účinnost. Celou práci doplňuje řada příloh a podkladových materiálů, používaných pro informování veřejnosti.

Autor: Ing. Bořivoj Kreml (SOU Jaroměř)

Název práce: Návrh činnosti poradenství a možnosti zřizování poradenských center na školách (agropotravinářský komplex)

Závěrečná práce je členěna na 3 části v rozsahu 18 stran textu. V úvodu autor stručně analyzuje situaci a stávající potřebu poradenství v agrokomplexu obecně. V další části na podkladu literárního přehledu pak staví možnou koncepci zapojení SOU Jaroměř do uvažovaného systému poradenské služby. Poradenství v SOU vychází ze základu vzdělávací nabídky školy a realizované hospodářské činnosti, kterou SOU provádí.

Autorka: Ing. Ema Baboráková (SOUp Smiřice)

Název práce: Zpracování, význam, obsah a využití celoročního výchovně vzdělávacího plánu a jeho aplikace do rozpracování na týdenní a jiné plány

Závěrečná práce obsahuje 15 stran vlastního tématu a dalších 6 stran příloh, členěna je do 6 částí. Úvod práce je zaměřen na nedávnou historii a současnost zpracování celoročního výchovně vzdělávacího plánu a jeho významu v kontextu další povinné dokumentace školy. V dalších částech jsou pak podrobně rozebrány metody zpracování plánu a vlastní proces plánování. Práce vychází zásadně z vlastních poznatků v SOU Smiřice.

Ing. Miroslav Konečný

Tisk

Další články v kategorii Podnikání

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info