Zpráva o stavu zemědělství ČR za rok 1997 - 1.část

Z P R Á V A O S T A V U

Z E M E D E L S T V Í C R

ZA ROK 1997

Predmluva

Vážení prátelé,

dostáváte do rukou Zprávu o stavu ceského zemedelství za rok 1997, která na rozdíl od ctyr predchozích vydaných "Zpráv" byla letos poprvé predložena k projednání Poslanecké snemovne Parlamentu CR. Uvádené údaje vycházejí ze šetrení Ceského statistického úradu a Výzkumného ústavu zemedelské ekonomiky.

Naše zemedelství se v roce l997 dostalo následkem predchozí vládní politiky do velmi tíživé situace. Hrubá zemedelská produkce poklesla oproti roku 1996 o 5,9 % a pokles za období let 1989 až 1997, vyjádrený ve stálých cenách, dosáhl hodnoty 32,5 mld. Kc. Tato ztráta se od roku 1991 nakumulovala do hrozivé výše 40,8 mld. Kc. V zemedelství dále pretrvává celkove nízká likvidita a záporná výnosnost kapitálu. Rozdíl v úrovni nominálních mezd mezi prumyslem a zemedelstvím se prohloubil a dosáhl relace pouhých 79 %. Príciny jsou dány celkovým ekonomickým vývojem zeme, ale i dalšími níže uvedenými faktory.

V restitucním a privatizacním procesu se nepodarilo uskutecnit propojení zemedelské prvovýroby se zpracovatelským prumyslem. Naopak, došlo k jejich dalšímu oddelení. Dnes, s odstupem casu, kdy se vám tato "Zpráva" dostává do rukou, již víte, jak velké obtíže toto odtržení prináší. V oblasti zahranicního agrárního obchodu jsme vázáni mezinárodními dohodami (GATT-WTO, Asociacní dohoda, CEFTA), které uzavrely predchozí vlády, címž nás mnohdy postavily pred témer nerešitelné problémy pri prijímání potrebných opatrení na ochranu našeho trhu. Našim cílem je tyto vztahy upravit. První výsledky naší agrární diplomacie naznacují, že to jde.

V roce l997 i nadále pokracovala disproporce mezi rustem cen vstupu do zemedelství a cen produktu zemedelských prvovýrobcu. S tím souvisel i rust vnitrního zadlužení, kdy v dusledku nepríznivých podnikatelských podmínek museli zemedelci šetrit na rozvojových a reprodukcních vkladech.

Zemedelcum v roce 1997, ale i v roce 1998 ukázala svou nevypocitatelnost i príroda. Nejvážnejší z kalamitních situací byly katastrofální povodne, které si vyžádaly i nekolik lidských životu. Zemedelcum, postiženým povodnemi jsme pomáhali a stále ješte pomáháme tremi typy podpor. Formou prímých dotací bylo vyplaceno 418 milionu Kc. Z dvacetileté pujcky PGRLF vycerpali zemedelci do techto dnu 230 milionu Kc a z desetileté pujcky, urcené na nákup hnojiv a obnovení pudní úrodnosti, bylo použito pres 400 milionu Kc.

V nejbližším období musíme zejména zabezpecit ekonomickou stabilizaci zemedelské prvovýroby. Zemedelci totiž nutne potrebují pro své podnikání dlouhodobejší perspektivu. Je treba podporit konkurenceschopnost výroby v intenzivních oblastech a posílit zdroje pro podporu mimoprodukcních funkcí zemedelství v oblastech extenzivních. K tomu je nasmerován systém podpor pro zemedelství, zpracovaný pro rok 1999. Krome prímé podpory zemedelcu je však také treba zkvalitnovat odbytové a marketingové vztahy agrokomplexu, nebot nejenže musíme umet zboží vyrobit, ale predevším ho musíme umet za odpovídajících podmínek uplatnit na trhu. Budeme se proto snažit i legislativními zmenami urychlit proces vzniku odbytových družstev, ci jiných podobných organizací, a tím umožnit výrobcum podnikání ve stabilním prostredí a všem spotrebitelum stabilní ceny potravin. K tomuto spolecnému cíli musí prispet i odvetví potravinárského prumyslu. Dosažení vyšší kvality a atraktivity výrobku je proto nutné doprovázet snižováním jednotkových nákladu v potravinárských firmách.

Na základe programového prohlášení vlády je v soucasné dobe pripravována koncepce agrární politiky. Jejím cílem je zejména ukoncit zmenšování rozmeru a ekonomický propad našeho zemedelství a prijmout systémová opatrení k posílení konkurenceschopnosti celého agrárního sektoru, abychom se v budoucnu stali dustojnými partnery v rámci Evropské unie. Verím, že zemedelci prijmou tento cíl za vlastní a že prispejí k jeho naplnení.

Ing. Jan Fencl

Ministr zemedelství CR

OBSAH

VYSVETLIVKY K POUŽITÝM CÍSELNÝM ÚDAJuM III

POUŽITÉ ZKRATKY IV

A. SITUACE ZEMEDELSTVÍ V ROCE 1997

1. Zemedelství a celkový makroekonomický vývoj CR

2. Vývoj sektoru zemedelství

2.1 Strukturální vývoj

2.2 Úhrnné ekonomické výsledky zemedelství

2.3 Podnikové ekonomické výsledky

3. Výrobní faktory zemedelství, jejich vývoj a využití

3.1 Zemedelský pudní fond

3.2 Hmotný investicní majetek

3.3 Pracovní síly

4. Agrární trh

4.1 Bilance agrárních komodit

4.2 Cenový vývoj na agrárním trhu

4.3 Trh, spotreba a kvalita potravin

4.4 Zahranicní obchod se zemedelskými a potravinárskými produkty

4.5 Trh s pudou

4.6 Zemedelské pojištení

5. Sociální situace v zemedelství a na venkove

5.1 Trh práce a úroven mezd v zemedelství

5.2 Zmeny sociálního postavení zemedelcu

5.3 Sociální situace na venkove

6. Vztah zemedelství a životního prostredí

6.1 Mezinárodní a národní aspekty životního prostredí

6.2 Environmentální funkce zemedelství

6.3 Obnovitelné suroviny

7. Navazující odvetví

7.1 Potravinárský prumysl

7.2 Služby pro zemedelství a obchod

8. Výzkum, školství a poradenství

8.1 Zemedelský výzkum

8.2 Zemedelské školství

8.3 Poradenství

B. ZEMEDELSKÁ POLITIKA V ROCE 1997

1. Legislativní opatrení ve vztahu k agrárnímu sektoru

2. Institucionální zabezpecení zemedelské politiky vcetne odpovídajících financních transferu

3. Opatrení a podpory v zemedelství

3.1 Opatrení a podpory v oblasti agrárního trhu

3.2 Podpory cen vstupu

3.3 Prímé platby

3.4 Obecné služby

3.5 Danová politika

4. Opatrení a podpory v navazujících odvetvích agrárního sektoru

5. Agroenvironmentální politika

6. Regionální politika a politika rozvoje venkova

7. Ostatní opatrení se vztahem k zemedelství

8. Souhrnné vyhodnocení výdaju zemedelské politiky

8.1 Souhrnné cisté výdaje státu na podporu agrárního sektoru a venkova

8.2 Ekvivalent produkcních subvencí (EPS)

8.3 Ekvivalent spotrebitelských subvencí (ESS)

TABULKOVÁ PRÍLOHA

Tabulky k cásti A

Tabulky k cásti B

Tabulky mezinárodní komparace

Použité zkratky

AGC Agrocenzus

AK CR Agrární komora CR

a. s. akciová spolecnost

ASA Agricultural Systems Analyses

b. c. bežné ceny

CEFTA Central European Free Trade Agreement

(Stredoevropská dohoda v oblasti volného obchodu)

CN celní nomenklatura

CPI Consumer price index

(index spotrebitelských cen)

CPV ceny prumyslových výrobcu

CZV ceny zemedelských výrobcu

CEB Ceská exportní banka

CMZRB Ceskomoravská zárucní a rozvojová banka

CNB Ceská národní banka

CNR Ceská národní rada

COI Ceská obchodní inspekce

COV cistírna odpadních vod

CPH cistá pridaná hodnota

CPP cistý príjem ze zemedelské cinnosti pro všechny pracovníky

CR Ceská republika

CSÚ Ceský statistický úrad

CÚZK Ceský úrad zememericský a katastrální

CZPI Ceská zemedelská a potravinárská inspekce

c. ž. cisté živiny

DC domácí cena - prumerná cena zemedelských výrobcu

DEM nemecká marka

DJ dobytcí jednotka

DP danový poplatník

DPH dan z pridané hodnoty

ECU European Currency Unit

(evropská menová jednotka)

EFTA European Free Trade Agreement

(Evropské sdružení volného obchodu)

EGAP Exportní garancní a pojištovací spolecnost, a. s.

EPS ekvivalent produkcních subvencí

ESS ekvivalent spotrebitelských subvencí

ESVO Evropské sdružení volného obchodu

EU 12 Evropská unie do roku 1994 (Belgie, Dánsko, Nemecko, Španelsko,

Francie, Velká Británie, Recko, Irsko, Itálie, Lucembursko, Nizozemí,

Portugalsko)

EU nebo EU 15 Evropská unie po roce 1994 (pripojeno Rakousko, Finsko, Švédsko)

EUROSTAT Evropské statistické centrum

FAO Food and Agriculture Organisation

(Organizace pro výživu a zemedelství)

FNM CR Fond národního majetku CR

GA CR Grantová agentura Ceské republiky

GATT General Agreement on Tariffs and Trade

(Všeobecná dohoda o clech a obchodu)

HDP hrubý domácí produkt

HIM hmotný investicní majetek

HPH hrubá pridaná hodnota

CHKO chránená krajinná oblast

CHOPAV chránená oblast prirozené akumulace vod

IERGZ Institut Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Zywnosciowej

ISŠ Integrované strední školy

IVV MZe CR Institut výchovy a vzdelávání MZe CR

JPÚ jednoduché pozemkové úpravy

Kc koruna ceská

KPÚ komplexní pozemkové úpravy

KZP konecná zemedelská produkce

MF CR Ministerstvo financí CR

MJ merná jednotka

MK CR Ministerstvo kultury CR

MMR CR Ministerstvo pro místní rozvoj CR

MPO CR Ministerstvo prumyslu a obchodu CR

MPSV CR Ministerstvo práce a sociálních vecí CR

MR Madarská republika

MŠMT CR Ministerstvo školství, mládeže a telovýchovy CR

MZe CR Ministerstvo zemedelství CR

MŽP CR Ministerstvo životního prostredí CR

NAZV Národní agentura zemedelského výzkumu

nf náklady faktoru

NH národní hospodárství

NKÚ Nejvyšší kontrolní úrad

NP národní park

n. p. národní podnik

OAK Okresní agrární komora

OECD Organization for Economic Cooperation and Development

(Organizace pro hospodárskou spolupráci a rozvoj)

OKEC odvetvová klasifikace ekonomických cinností

OON ostatní osobní náklady

o. p. orná puda

OP ostatní podpory

OU odborné ucilište

OÚ Obecní úrad

PAU The Policy Advisory Unit

(Poradenská jednotka pro zemedelství)

PF CR Pozemkový fond CR

PFO podniky fyzických osob

PGRLF Podpurný a garancní rolnický a lesnický fond

PHARE Poland and Hungary Assistance for Restructuring Economy

(Pomoc pro Polsko a Madarsko na restrukturalizaci ekonomiky)

PHM pohonné hmoty a mazadla

PHO pásmo hygienické ochrany vodních zdroju

POV Program obnovy vesnice

PPO podniky právnických osob

PR Polská republika

PS CR Poslanecká snemovna CR

PTC podpora tržních cen

RC referencní cena svetová

RES Registr ekonomických subjektu

RIF Restitucní investicní fond

RTO rostlinné tuky a oleje

RV rostlinná výroba

RZ rozvojové zeme

s. c. stálá cena

SC spotrebitelská cena

SFTR Státní fond tržní regulace

SFŽP CR Státní fond životního prostredí CR

SHR soukrome hospodarící rolníci

SMS Státní melioracní správa

SNS Spolecenství nezávislých státu

SOU Strední odborné ucilište

SP spotrebitelé

s. p. státní podnik

SPV Stredisko praktického vyucování

SR Slovenská republika

SRN Spolková republika Nemecko

SRS Státní rostlinolékarská správa

SSHR Správa státních hmotných rezerv

s. r. o. spolecnost s rucením omezeným

STS Strojne traktorová stanice

SVS CR Státní veterinární správa CR

SZeŠ Strední zemedelská škola

SZÚ Souhrnný zemedelský úcet

TAIX Technical Assistance Information Chance Office

(Úrad pro výmenu informací a technickou pomoc)

tc tržní ceny

TOZ trvale se obracející zásoby

UK GATT Uruguayské kolo GATT

ÚKZÚZ Ústrední kontrolní a zkušební ústav zemedelský

ÚO MZe CR Územní odbor MZe CR

USD americký dolar

ÚSES územní systém ekologické stability

UZ ucnovské zarízení

VUC Výzkumný ústav cukrovarnický

VÚEPP Výskumný ústav ekonomiky polnohospodárstva a potravinárstva

VÚRH Výzkumný ústav rybárský a hydrobiologický

VÚZE Výzkumný ústav zemedelské ekonomiky

VÚZT Výzkumný ústav zemedelské techniky

WTO World Trade Organisation

(Svetová obchodní organizace)

ZO zahranicní obchod

z. p. zemedelská puda

ZVO zemedelská výrobní oblast

ZZN zemedelské zásobování a nákup

ž. hm. živá hmotnost

ŽV živocišná výroba

vysvetlivky k použitým císelným údajum

Údaje použité ve "Zpráve o stavu zemedelství CR za rok 1997" pocházejí z ruzných zdroju. Základním zdrojem jsou statistická data CSÚ, dále jde o údaje rezortní statistiky, výberového šetrení VÚZE, výrocních zpráv nekterých institucí (PGRLF, SFTR atd.), data mezinárodních organizací atd. Zdroje použitých údaju jsou u každé tabulky uvedeny.

V usporádání tabulkové prílohy došlo ke zmenám. Ukazatele, u nichž to datové zdroje umožnily, jsou prezentovány v unifikované casové rade, zahrnující výchozí rok 1989 a posledních pet sledovaných let (ve zpráve za rok 1997 jde o léta 1993, 1994, 1995, 1996, 1997). Tabulková príloha je pri tom koncipována jako privátní databáze ukazatelu v absolutních hodnotách. Výpocty indexu, podílu apod. jsou vecí jejich uživatelu.

Uzáverka dat pro "Zprávu o stavu zemedelství CR za rok 1997" byla s ohledem na daný termín zpracování její konecné verze stanovena na 27. 4 1998. Ve zpráve jsou proto uvedeny pouze údaje, které byly dostupné k tomuto termínu. Vetšina údaju jak za hospodárský rok 1997/98, tak za kalendární rok 1997 mají charakter predbežných dat, což není v jednotlivých prípadech komentováno. Pokud jsou použity kvalifikované odhady VÚZE, je na to upozorneno. Vzhledem k tomu, že i v predchozích zprávách mely údaje za analyzovaný rok predbežný charakter, nemusí být hodnota téhož ukazatele za urcitý rok ve všech zprávách stejná. Ve zpráve za rok 1997 se to týká predevším údaju za rok 1996, které jsou zde uvádeny ve své zpresnené podobe, zatímco ve zpráve za rok 1996 byly použity predbežné nebo odhadované hodnoty. Výberové šetrení VÚZE, konané pocátkem roku 1998 sleduje nejen údaje za rok 1997, ale i za rok 1996. Proto data z výberového šetrení (pokud není výslovne uvedeno jinak) za rok 1997 i za rok 1996 pocházejí z tohoto šetrení.

V císelné cásti tabulek jsou krome významových hodnot použity i následující symboly:

- údaj se nevyskytuje

. údaj není k dispozici nebo je nespolehlivý

x údaj není smysluplný

0 nebo 0,0 údaj existuje, ale jeho výše je nevýznamná nebo nulová

ÚVOD

"Zpráva o stavu zemedelství CR za rok 1997" je rozdelena - stejne jako predchozí "Zprávy" - na dve cásti.

Cást A pomerne podrobne charakterizuje zmeny, k nimž v zemedelství došlo v roce 1997. Zabývá se vývojem zemedelství z hlediska zmen vlastnických a podnikatelských struktur, z hlediska výrobních a ekonomických výsledku a situace na agrárním trhu. Pozornost venuje také vztahu zemedelství a životního prostredí, sociálním aspektum vývoje zemedelství a venkova a strucne charakterizuje situaci v navazujících odvetvích (potravinárský prumysl, služby pro zemedelství a obchod, zemedelský výzkum, školství a poradenství).

Cást B je zamerena na uplatnování zemedelské politiky ve sfére legislativní, institucionální, v oblasti dotacní politiky a podpory zlevnení úveru, environmentálními a regionálními aspekty a v záveru souhrnným vyhodnocením výdaju zemedelské politiky.

Císelné údaje v príloze i textu "Zprávy o stavu zemedelství CR za rok 1997" jsou uvádeny v hodnotách, které byly k dispozici k 27. 4. 1998. Vetšinou jde tedy o predbežné údaje a odhady. Naproti tomu údaje za rok 1996, které byly v minulé "Zpráve" publikovány jako predbežné, jsou v letošní "Zpráve" uvedeny již v definitivních hodnotách, které se mohou od predbežných údaju a odhadu lišit.

V souladu se zákonem c. 252/1997 Sb., o zemedelství, který byl prijat na podzim roku 1997, byla "Zpráva o stavu zemedelství CR za rok 19997" predložena k projednání a ke schválení Poslanecké snemovne Parlamentu Ceské republiky. Do "Zprávy" byla na základe §6 zákona o zemedelství zarazena kapitola "Návrh nezbytných opatrení vyplývajících ze Zprávy o stavu zemedelství CR za rok 1997".

S O U H R N

Situace zemedelství CR v transformacním období a v roce 1997 byla ekonomicky nepríznivá.

Stav zemedelství CR je odrazem ekonomického vývoje zeme. Presto, že zemedelský sektor prošel obdobím velmi radikálního transformacního procesu, který vyústil ve zvýšení produktivity práce a narovnání majetkových vztahu v zemedelské prvovýrobe, nalézá se agrární sektor ve vážných ekonomických potížích, které plynou zejména z:

· nedusledne provedeného procesu restituce a privatizace, v nemž nedošlo k navrácení znacné cásti majetku právnických osob a následne k oddelení subjektu zemedelské prvovýroby a zpracovatelského prumyslu,

· malé integrovanosti zemedelských prvovýrobcu, zejména v oblasti marketingu a odbytu svých produktu. Zemedelská prvovýroba postrádá prirozená a dobrovolná marketingová sdružení typu hospodárských družstev, fungujících v predválecné CR, která by umožnila zvýšit jejich podíl na pridané hodnote ze zpracování a obchodu, ale i snížit náklady pri hromadném nákupu zemedelských potreb na neziskové bázi,

· dlouhodobé disproporce mezi nárustem cen vstupu do zemedelství a cen zemedelských prvovýrobcu,

· rustu vnitrního zadlužení, kdy v dusledku nepríznivých podnikatelských podmínek musejí zemedelci šetrit na rozvojových a reprodukcních vkladech,

· výrazného poklesu státní ingerence v oblasti financních podpor, zejména ve srovnání s našimi nejvýznamnejšími obchodními partnery,

· nízké úrovne ochrany trhu, která je zvlášte patrná ve srovnání s EU, jako dominantním partnerem v agrární obchode,

· omezení zemedelské výroby z titulu celospolecenských zájmu, která nebyla po radu let kompenzována,

· uplatnování pro zemedelství ekonomicky nevýhodného zákona o hospodárské souteži, který staví na stejnou úroven roztríštené a málo organizované zemedelské prvovýrobce a financne silné, integrované obchodní retezce.

Dusledkem uvedené situace zemedelství CR je:

zmenšení rozmeru a ekonomické váhy zemedelství v naší ekonomice,

dlouhodobe trvající ztrátovost sektoru jako celku,

podlomení jeho konkurencní schopnosti,

· pasívní saldo v zahranicním agrárním obchode, a to vcetne nekterých našich tradicních vývozních komodit.

Skutecnost nízké konkurenceschopnosti a zmenšeného rozmeru zemedelství CR je alarmující v kontextu budoucího vstupu CR do Evropské unie.

Celkový vývoj ekonomiky CR v roce 1997 neprinesl pozitivní výsledky.

Tempo rustu HDP se snížilo na 1 %, míra inflace dosáhla 8,5 % a v porovnání s rokem 1996 poklesla o 0,3 % a míra nezamestnanosti se zvýšila na 5,2 %. Záporné saldo zahranicního obchodu se mezirocne snížilo o 16,9 mld. Kc a dosáhlo výše 140,8 mld. Kc, deficit státního rozpoctu se zvýšil na 15,7 mld. Kc a státní dluh vzrostl na 676 mld. Kc.

Rozmer zemedelství neustále klesá, pricemž problémy v odbytu a zpenežování zemedelské produkce pretrvávají.

Hrubá zemedelská produkce, vyjádrená ve stálých cenách roku 1989 poklesla v období let 1989 až 1997 o 32,5 mld. Kc. Klesá rovnež podíl zemedelství na tvorbe hrubého domácího produktu (HDP). V roce 1989 cinil podíl zemedelství na HDP 7,4 % a tento podíl poklesl v roce 1997 na 2,1 %.

Klícovým problémem zemedelství CR je soubeh vysoké zadluženosti a nízké výnosnosti podnikání.

Zadluženost vyjádrená podílem cizích zdroju na celkovém kapitálu zemedelských podniku stále roste. Tento vývoj je zaprícinen dvema základními faktory. Jednak nízkou výnosností zemedelského podnikání a jednak dluhy vzniklými v prubehu transformace sektoru. Rozhodující cást zadluženosti, zhruba tri petiny, má svuj transformacní puvod. Jde o závazky z pronájmu zemedelského majetku a nevyporádané závazky družstev a jejich právních nástupcu vuci oprávneným osobám podle zákona o transformaci družstev, které se odhadují na 12 až 14 mld. Kc.

Zemedelské podniky v prubehu celého transformacního období hospodarily se ztrátou, která v roce 1997 dosáhla 1,3 mld. Kc.

V souhrnu zemedelských podniku podle výberového šetrení VÚZE není vykazován pozitivní hospodárský výsledek. Úcetne vykázaná ztráta za období let 1991 až 1997 dosáhla 37,1 mld. Kc. Pri zapoctení ztráty 3,7 mld. Kc zbytku státních statku, které v roce 1994 již nehospodarily na zemedelské pude a proto nebyly zahrnuty do hospodárského výsledku zemedelství CR, dosáhla ztráta zemedelství za uvedené období cástky 40,8 mld. Kc.

Hospodárské výsledky zemedelství CR v letech 1991 až 1997 (mld. Kc)

Hospodárský výsledek 1991 1992 1993 1994 1) 1995 1996 1997 Celkem

Zisk (+), ztráta (-) - 9,1 -12,9 - 9,7 - 4,1 + 0,5 -0,5 -1,3 - 37,1

Pramen: Výsledky výberových šetrení VÚZE za soubor zemedelských podniku, uvedené v Zelených zprávách

Poznámka: 1) Není zapoctena ztráta státních statku za rok 1994 ve výši 3,7 mld. Kc

Hospodárský výsledek je nižší u oblastí s horšími prírodními podmínkami.

S výjimkou kukuricné oblasti (vliv povodní) se v roce 1997 projevuje výrazná tendence poklesu výnosu a nevýrazná tendence poklesu nákladu na 1 ha zemedelské pudy smerem k horším prírodním podmínkám. Provozní hospodárský výsledek vykázal kladnou hodnotu jen v reparské výrobní oblasti a od ní smerem k horské výrobní oblasti narustá provozní ztráta. Snížila se ztráta v bramborárské a horské oblasti. Mezi výrobními oblastmi existují podstatné rozdíly ve výši majetku a jeho strukture. Od lepších k horším oblastem se hodnota celkového majetku na 1 ha z. p. snižuje, rychleji však klesají obežná aktiva.

Produktivita práce v zemedelství rostla výrazne rychleji než reálné mzdy.

Rychlejší rust produktivity práce pred rustem reálných mezd byl zpusoben nutností prizpusobování sektoru tržním podmínkám a dosažená vysoká produktivita práce je komparativní výhodou zemedelství CR. Tento vývoj však byl doprovázen mzdovou disparitou, tzn. nižšími nominálními i reálnými mzdami pracovníku v zemedelství ve srovnání s ostatními sektory národního hospodárství CR.

Mzdová disparita mezi zemedelstvím a ostatními odvetvími národního hospodárství se dále prohloubila.

Rozdíl v úrovni nominálních mezd mezi prumyslem a zemedelstvím se dále prohloubil a dosáhl relace 79,0 % a v relaci s národním hospodárstvím 79,4 %. Reálná mzda v zemedelství dosáhla v roce 1997 zhruba trí ctvrtin její úrovne v roce 1989, zatímco v ostatních odvetvích byla již tato úroven prekrocena. Mezirocne se reálná mzda v zemedelství nezmenila, zustala stejná jako v roce 1996.

Hlavní prícinou nízké úrovne príjmu zemedelcu je rozevírání cenových nužek mezi cenami zemedelských výrobcu, které v období let 1989 až 1997 vzrostly o 52 % a cenami vstupu do zemedelství, které ve stejném období vzrostly o 231,9 %.

Nízká cenová úhrada dosahovaná zemedelci, zvlášte v živocišné výrobe, vede k dlouhodobé nestabilite zemedelského podnikání. Zatímco ceny vstupu prakticky odpovídají cenám v EU, úroven cen zemedelských výrobcu dlouhodobe zustává pod úrovní EU. Ceny zemedelských výrobcu zaostávají o 30 až 50 % za prumerem EU a jsou vážnou prekážkou budoucího vstupu zemedelství CR do EU.

Saldo zahranicního agrárního obchodu skoncilo v roce 1997 se schodkem ve výši 20,7 mld. Kc.

Pasivní saldo zahranicního agrárního obchodu se ve srovnání s rokem 1996 snížilo z 22,3 mld. v roce 1996 na 20,7 mld. v roce 1997, tj. o 6,4 %. Vývoz agrárních komodit vzrostl o 17,7 % a dovoz byl vyšší o 8,1 %, pricemž stupen krytí dovozu vývozem v roce 1997 cinil 65,6 %. V souvislosti s tím klesl podíl zemedelských a potravinárských komodit na celkovém dovozu ze 7,4 % v roce 1996 na 7,0 % v roce 1997, ale i na vývozu z 5,6 % na 5,5 %. Na celkovém saldu zahranicního obchodu CR se agrární saldo podílí 14,7 % a každý rok roste témer o 1 %.

Z hlediska teritoriální struktury agrárního zahranicního obchodu patrí i v roce 1997 k rozhodujícím oblastem z hlediska vývozu zeme EU a CEFTA (zejména Slovensko). Jejich podíl však mezirocne klesl, zatímco výrazne (o více než 4 procentní body) vzrostl podíl zemí SNS, který v roce 1997 presáhl 19 %. V dovozu agrárních výrobku si stále vedoucí pozici udržuje EU s témer 50% podílem.

Podnikatelská struktura v zemedelství se v roce 1997 menila.

Celkový pocet registrovaných podnikatelských subjektu zamerených prevážne, nebo výhradne, na zemedelskou prvovýrobu se mírne zvýšil, pri výraznejším zvýšení poctu obchodních spolecností a snížení poctu družstev a státních podniku.

Nadále probíhaly zmeny ve vlastnických a uživatelských vztazích.

K 31. 12. 1997 bylo ukonceno 92,7 % restitucních prípadu a k témuž termínu bylo v rámci restitucí vydáno témer 1300 tis. ha zemedelské a lesní pudy. V procesu privatizace státních statku bylo do konce roku 1997 zrušeno 271 z celkového poctu 316 státních statku a jim podobných podniku. Je nutno dorešit prodej státní pudy, kterou zatím Pozemkový fond CR pronajímá hospodarícím subjektum.

Podnikatelská struktura fyzických a právnických osob v zemedelství CR

Odhad stavu koncem roku1)

1996 1997

Podnikatelská forma pocet obhospodar. prum. pocet obhospodar. prum.

podniku z. p. výmera podniku z. p. výmera

(tis. ha) % z. p. (ha) (tis. ha) % z . p. (ha)

Podniky fyz. osob celk. 24 380 844 23,8 35 24 710 883 25,1 36

z toho - SHR 22 700 786 22,2 35 22 850 812 23,1 36

Obch. spol. celkem 1 672 1 130 31,9 676 1 869 1 245 35,4 666

z toho - spolec. s. r. o. 1 225 763 21,5 623 1 349 827 23,5 613

- akciové spolec. 413 355 10,0 860 484 403 11,4 833

Družstva 1 081 1 530 43,2 1 415 1 011 1 364 38,7 1 349

Státní podniky 41 30 0,8 732 22 19 0,5 864

Ostatní 30 11 0,3 367 30 10 0,3 333

Podnik. subjekty celkem 27 204 3 545 100,0 130 27 642 3 521 100,0 127

1) Odhad za podnikatelské subjekty vymezené shodne se zpravodajskými jednotkami AGC 1995

Pramen: Odhad VÚZE s využitím údaju RES, výsledku CSÚ v roce 1996 a 1997 a výberového šetrení VÚZE

Zpracoval: E. Divila (VÚZE)

Podpora zemedelství po roce 1989, vyjádrená ekvivalentem produkcních subvencí (EPS), výrazne poklesla.

Hodnotou EPS ve výši 11 % se v roce 1997 radí CR k zemím OECD s nejnižší úrovní podpor. V letech 1996 a 1997 došlo k dalšímu poklesu celkové úrovne EPS. Na výsledné hodnote EPS se podílel pokles podpory cen jako odraz približování cen CR cenám svetovým (také vlivem zmen smenného kurzu) a mírný nárust ostatních podpor.

Výdaje Státního fondu tržní regulace (SFTR) na regulaci agrárního trhu v roce 1997, ve srovnání s predchozím rokem, poklesly o témer 32 %.

SFTR, vcetne FFTR pro CR v letech 1991 a 1992, vynaložil v období let 1991 až 1997, tzn. od svého vzniku, na regulaci trhu agrárních komodit celkem 25,5 mld. Kc.

V roce 1997 SFTR vynaložil na regulaci trhu celkem 2,078 mld. Kc, což predstavuje pokles oproti roku 1996 o 31,8 %. Do regulace trhu pro rok 1997 byly zarazeny dve hlavní komodity, tj. mléko, resp. mlékárenské výrobky, a potravinárská pšenice. Dále byly v prubehu roku 1997 do regulace trhu zarazeny další komodity - bramborový škrob a jatecný skot. Regulace trhu byla zabezpecována intervencními nákupy (u potravinárské pšenice) a subvencovanými vývozy (u mlékárenských výrobku, bramborového škrobu a jatecného skotu), s uplatnením minimálních (garantovaných) cen a sazeb vývozních subvencí pro regulované výrobky.

Podpurný a garancní rolnický a lesnický fond (PGRLF) byl rozhodujícím nástrojem pri podpore cen vstupu prostrednictvím garancí na bankovní úvery a dotací úroku z úveru. Podpora prostrednictvím PGRLF byla v roce 1997, ve srovnání s predchozím rokem, zvýšena o 52 %.

Od roku 1994, tzn. od zacátku pusobení, do 31. 12. 1997 bylo prostrednictvím PGRLF poskytnuto zemedelství 45,8 mld. Kc úveru, 19 mld. Kc garancí a 5,5 mld. Kc dotací úroku.

V roce 1997 cinila dotace úroku z úveru v rámci všech programu 2,7 mld. Kc, prumerná úroková sazba hrazená zemedelci dosáhla 6,4 %. Od 1. 7. 1997 byl v dusledku rozpoctových omezení a rustu úrokových sazeb bank pozastaven základní program PGRLF ZEMEDELEC. Na období od 25. 8. 1997 do 31. 10. 1998 byl naopak rozšíren program AGROREGION o oblasti postižené záplavami.

Celkové institucionální výdaje na podporu agrárního sektoru vzrostly témer o 12 %.

Souhrnná rekapitulace výdaju ze státního rozpoctu a z jiných prímých a neprímých zdroju danových poplatníku na podporu agrárního sektoru v letech 1996 až 1997 podle hlavních financních toku (institucí) je uvedena v následující tabulce.

Rekapitulace institucionálních výdaju na podporu agrárního sektoru (mil. Kc)

Druh výdaje 1996 1997 Mezirocní

index (%)

1. Výdaje z rozpoctu MZe CR celkem 8 215 10 084 122,8

1.1 Výdaje pro PGRLF 2 770 4 208 151,9

1.2 Výdaje na subvencní politiku 2 592 2 374 91,6

1.3 Ostatní výdaje z resortu MZe CR 2 853 3 502 122,7

2. Výdaje pro SFTR 1 050 960 91,4

Celkem výdaje resortu MZe CR 9 265 11 044 119,2

3. Výdaje z jiných resortu a zdroju 1 363 1 911 140,2

3.1 SFŽP CR 20 26 130,0

3.2 CMZRB 175 310 177,1

3.3 GA CR 23 22 95,7

3.4 Pozemkové úrady 515 562 109,1

3.5 Dan. úlevy (bez silnicní dane) a odpisy dluhu 630 991 157,3

Celkem výdaje do agrárního sektoru 10 628 12 955 121,9

Celkem výdaje do agrárního sektoru (bez

povodní. ucnovského školství, IVV a

pozemkových úprav) 8 013 8 954 111,7

Pramen: Podklady z jednotlivých kapitol cásti B Zprávy o stavu zemedelství CR za rok 1997

Zpracoval: T. Doucha (VÚZE)

Vliv zemedelství na životní prostredí nedoznal v roce 1997 podstatných zmen.

Spotreba prumyslových hnojiv klesla na 76,9 kg cistých živin/ha (snížení proti roku 1996 o 4,2 kg). Jakost povrchových vod se zvýšila, ale podzemní vody nadále vykazovaly vysoký stupen znecištení zejména dusicnany, pricemž kontaminaci vod (22,9 %) lze považovat za alarmující.

Možnost negativního vlivu zemedelství na životní prostredí je omezována predevším legislativne, zákonným stanovením omezení a limitu, které vymezují prípustnou míru ovlivnování životního prostredí. Podíl soucasného využití obnovitelných zdroju energie na celkové spotrebe energie ve výši 2 % je trikrát nižší než v EU. Dosud nejvýznamnejším alternativním zdrojem energie v CR je semeno repky, avšak využití kapacit na zpracování repkového semene cinilo v roce 1997 jen 44 %. Vztah zemedelství k životnímu prostredí se zacíná vytváret teprve v nekolika posledních letech, kdy zacíná docházet k ocenení krajinotvorby a environmentálních funkcí zemedelství.

V potravinárském prumyslu klesla mezirocne nákladová rentabilita o 1,1 %.

Pri zvýšení objemu potravinárské výroby o 4,3 % se ekonomické výsledky potravinárského prumyslu, i pres znacné rozdíly mezi jednotlivými potravinárskými obory, celkove zhoršily. Hrubá nákladová rentabilita poklesla ze 2,63 % v roce 1996 na 1,50 % v roce 1997, hrubá výnosnost vlastního jmení z 8,70 % na 5,18 % a objem investic se snížil približne o 1 mld. Kc na 12,8 mld. Kc.

Ve vlastnické a podnikatelské strukture potravinárského prumyslu nedošlo v roce 1997 k podstatným zmenám. Prímé zahranicní investice vložené v roce 1997 do potravinárského sektoru cinily 2912,6 mil. Kc, což predstavuje nejen zvýšení jejich objemu, ale i zvýšení podílu potravinárského prumyslu na odvetvové strukture zahranicních investic v CR z 5,1 % na 7,1 %.

Návrh nezbytných opatrení vyplývající ze "Zprávy o stavu zemedelství CR za rok 1997" podle §6 zákona c. 252/1997 Sb., o zemedelství a ze zemedelské cásti programového prohlášení vlády.

· V oblasti legislativy:

1. Stanovit postup pro legislativní rešení problému nerovného postavení smluvních stran pri uzavírání smluv a dodávkách zemedelských a potravinárských výrobku.

2. Urychlit transformaci Státního fondu tržní regulace v zemedelství (SFTR) na nove koncipovanou intervencní organizaci, která by zajištovala regulaci agrárního trhu komplexne po vzoru obdobných organizací clenských státu Evropské unie.

3. Novelou zákona o spotrební dani umožnit zavedení vratky cásti spotrební dane u nafty (tzv. "zelenou naftu").

· V oblasti stabilizace hospodarení v zemedelské prvovýrobe:

4. Ingerencí státu pokracovat v posilování príjmu zemedelcu, zvlášte prostrednictvím prímých plateb. Tyto platby vázat na splnení podmínek podpurných programu zamerených na zvýšení konkurenceschopnosti i plnení mimoprodukcních funkcí zemedelství.

5. Pokracovat v neprímé pomoci zemedelcum prostrednictvím jednotlivých programu Podpurného a garancního rolnického a lesnického fondu, zamerených zejména na zvyšování konkurenceschopnosti zemedelství CR, a tím umožnit zprístupnení kapitálu pro zemedelce. Zvýšit tlak na efektivnost poskytovaných podpor a rozšírit cinnost Fondu i pro potravinárské subjekty.

6. Bezodkladne pripravit, jako rozpracování zemedelské politiky státu, komoditní rámce rozvoje zemedelsko-potravinárského komplexu pro období pred vstupem CR do EU.

7. Podporit proces zakládání odbytových družstev, obchodních sdružení a organizací za úcelem narovnání vztahu mezi producenty, zpracovateli a obchodními sítemi.

8. Podporit využití zemedelských komodit pro nepotravinárské úcely, zejména výroby bioetanolu z rostlinných komodit.

9. Navrhnout zpusoby posílení konkurenceschopnosti potravinárského prumyslu v predvstupním období našeho vstupu do EU, mimo jiné s využitím podpor Podpurného a garancního rolnického a lesnického fondu.

· V oblasti približování k EU:

10. Pokracovat v procesu približování CR k EU, jak v oblasti legislativy, tak i pri uplatnování praktických zkušeností clenských státu EU ve všech aspektech zemedelské politiky.

11. Trvale aktualizovat základní negociacní prístup pro vstup zemedelství CR do EU tak, aby byla zabezpecena dlouhodobá stabilita domácího zemedelství i po vstupu CR do EU.

12. Pripravit podmínky pro realizaci programu SAPARD EU, který bude využit na zvýšení konkurenceschopnosti zemedelství v CR.

· V oblasti transformace vlastnických vztahu:

13. Ukoncit proces privatizace státních statku.

14. Pripravit podmínky pro prodej státní pudy za výhodných podmínek pro uživatele - prvovýrobce.

15. Legislativne dorešit transformaci zemedelských družstev.

· V oblasti zahranicního agrárního obchodu:

16. Realizovat opatrení na ochranu agrárního trhu vyplývající z uzavrených mezinárodních dohod a ze zákona c. 252/1997 Sb., o zemedelství.

17. Zamezit pronikání nekvalitní, subvencované nebo podvodne deklarované zemedelské a potravinárské produkce na domácí trh.

18. Podporit export vybraných zemedelských a potravinárských výrobku licencní politikou, prostrednictvím PGRLF a SFTR a zlepšenou prezentací zemedelství CR v zahranicí.

Tisk

Další články v kategorii Podnikání

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info