Anheuser Busch nás neohrozí, říká ředitel Budvaru

MF DNES 5.11.1998

Anheuser Busch nás neohrozí, ríká reditel Budvaru

P r a h a - Nejvetší domácí vývozce piva - Budejovický Budvar -, který se dlouhá léta soudí na celém svete s americkým pivním gigantem Anheuser Buschem o svou ochrannou známku, stále ceká na privatizaci. "Predpokládám, že nový kabinet již definitivne rozhodne o naší privatizaci, o které se jedná od roku 1991. Ted záleží už jen na tom, kdy se k tomu vláda dostane. Termín se však dá težko odhadnout," ríká šéf Budvaru Jirí Bocek. Jak se vám líbí nápad nového majitele Jihoceských pivovaru - spolecnosti CAS-FIN Františka Chvalovského - zasáhnout do privatizace Budvaru? Není duležité, co se mi líbí. Mohu reagovat jen obecne na základe zpráv z tisku. Kdybych mel komentovat to, že pan Chvalovský vstoupil do Jihoceských pivovaru ze dvou duvodu - tedy aby zvýšil prodej chmele svých dalších spolecností a zlepšil svou pozici pri privatizaci Budvaru, tak mi z toho vychází jediné. Celá tato transakce je delaná ve prospech Anheuser Busche. Myslíte, že noví majitelé Jihoceských pivovaru mají šanci skutecne prodat více chmele a uspet v privatizaci Budvaru? Je težké v této chvíli hodnotit, jestli uspejí nebo neuspejí. Neverím však tomu,že se koupí Jihoceských pivovaru zvýší prodej žateckého chmele. Jihoceské pivovary nejsou výhradním zpracovatelem tohoto chmele a stejne jako celá rada domácích pivovaru se orientují predevším na lacinejší preparáty nebo dovážené chmele. Kdyby zacaly výlucne zpracovávat žatecký chmel, výrazne by se prohloubila jejich hospodárská ztráta - jenom z duvodu zvýšených nákladu. Navíc nemám duveru v osobu typu pana Chvalovského. Když si dám do souvislostí jeho lonskou iniciativu prodat žatecký chmel Anheuser Buschovi za ochrannou známku Budvaru, vyplývá mi z celé situace okolo Jihoceských pivovaru zase jen snaha o opetovné uzavrení smlouvy s Anheuser Buschem na nákup jeho žateckého chmele. Pokud by pan Chvalovský prípadne prodal Jihoceské pivovary firme Anheuser Busch, o cemž se mezi odborníky stále mluví, mohlo by to Budvar nejak ohrozit? Podle naší analýzy jsme došli k záveru, že by nás tento krok ohrozit nemel. Ptáte-li se proc, o tom z konkurencních duvodu nechci hovorit. Nedávno Budvar zvítezil v prvním kole soudu s Anheuser Buschem ve Finsku, jaké další spory jste vyhráli? Jediný prípad, který je definitivne rozhodnutý, je z roku 1984 ve Velké Británii. Tam soud dopadl remízou. Obe strany mohou používat pojem Budweiser na svých výrobcích. Všechny ostatní spory beží a jsou v ruzném stadiu - nekde ješte probíhá první soudní rízení, jinde beží odvolací rízení. Jak dlouho trvají takové spory a o co všechno se vlastne soudíte? Za prvé, naše soudní spory jsou dlouhodobá záležitost, která netrvá mesíce, ale desítky let. Soudíme se o tri veci. O duševní vlastnictví, které v sobe obsahuje slovo Budweiser, druhá skupina sporu je o ochrannou známku Bud, a tretí o používání názvu Budejovický Budvar. Napríklad ten britský prípad patrí do první skupiny, ve Švýcarsku se soudíme o Bud, a tretím druhem je práve Finsko. To je vlastne nová záležitost tam, kde Anheuser Busch už registaci má, a my proto používáme - ceské oznacení i pro export. Presto jsme byli napadeni, že parazitujeme na jejich známce, protože je podobná té na jejich výrobku a nedá se odlišit. Co považujete za nejvetší prohru Budvaru? Tu, co udelali už naši predchudci v roce 1939, kdy postoupili ochrannou známku pro severoamerický kontinent. To myslím úplne stacilo a je to dost velké ponaucení na to, abychom stejnou chybu už neopakovali.

JAN CIZNER

Tisk

Další články v kategorii Potravinářství

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info