Bernard spojí síly s Belgičany
06.08.2001 | Hospodářské noviny
Malý pivovar se zahraničním vlastníkem není příliš obvyklý
Tomáš Mrázek
Tuzemské pivovarnictví zažívá v těchto dnech zajímavou akvizici. Do Rodinného pivovaru Bernard, známého výrobou nepasterizovaného piva, kapitálově vstoupí belgický producent zlatavého moku Duvel Moortgat.
Ten by měl podle agenturních informací navýšit základní jmění firmy, jehož současná hodnota je 150 miliónů korun, o sto deset miliónů a tím získat padesátiprocentní podíl. »Tuto transakci mohu pouze potvrdit,« řekl našemu listu jeden ze spolumajitelů pivovaru Stanislav Bernard s tím, že všechny podrobnosti hodlá sdělit až na tiskové konferenci příští týden.
Belgický producent je svým výstavem, okolo sto tisíc hektolitrů ročně, i postupem výroby velmi podobný humpoleckému pivovaru. Belgičané mají podle svého výkonného ředitele Michela Moortgata zájem o vývoz speciálního piva do zemí střední Evropy, usnadnit mu to má právě pivovar Bernard. Naopak tuzemský výrobce očekává, že by mu strategický partner mohl pomoci s exportem.
Zahraniční investoři nejsou v českých pivovarech žádnou novinkou, to se ale týká především velkých či středních producentů. Jedničku trhu, Plzeňský Prazdroj, ovládá jihoafrický SAB, Pražské pivovary, druhého největšího hráče, zase belgický Interbrew. U malých českých pivovarů není však zahraniční vlastník příliš obvyklý.
»Nelze jednoznačně říci, že vstup zahraničního partnera je pro malé pivovary nejlepší a jedinou cestou. Vždy se jedná o individuální záležitost,« uvedl pro náš list prezident Českého svazu malých nezávislých pivovarů Jiří Fusek. »V Evropě, především v Německu, se na trhu uplatňuje mnoho malých pivovarů s místními vlastníky,« dodal.
Humpolecký pivovar byl několik let provozován veřejnou obchodní společností Bernard Pivo, ta se od začátku letošního roku přetransformovala na akciovou společnost Rodinný pivovar Bernard. Tu vlastní dva společníci - Stanislav Bernard a Josef Vávra.
Za první pololetí letošního roku pivovar vystavil 45,8 tisíce hektolitrů piva, což meziročně představuje pokles o více než deset tisíc hektolitrů. Tržby společnosti se ke konci června zastavily na hranici 59 miliónů korun oproti 66 miliónům ve stejném období loňského roku.
Další články v kategorii Potravinářství
- Čeští experti připravují zdravější rostlinné oleje. Prospějí ekonomice i ekologii (19.05.2024)
- SZPI analyzuje složení bonbónů s muscimolem, kvůli nim zkolabovala žákyně ZŠ (17.05.2024)
- Z jahod je luxusní zboží, kvůli mrazu prudce zdražily (16.05.2024)
- Zlevňování potravin skončilo (15.05.2024)
- Brambory meziročně podražily skoro o polovinu. Klesá zájem o ty ve slupce (15.05.2024)
- Nealkoholické pivní mixy COOL se rozrůstají o novou generaci COOL+ s funkčními benefity (15.05.2024)
- Stahování párku od výrobce z Vysočiny kvůli obsahu listerií (15.05.2024)
- Výrobce Olomouckých tvarůžků navýšil obrat i čistý zisk a plánuje stavbu výrobního závodu (15.05.2024)
- Česko za 20 let v EU marně hájilo pomazánkové máslo a tuzemský rum (14.05.2024)
- Státy EU schválily prodloužení volného obchodu s Ukrajinou, budou platit omezení (14.05.2024)