Boj na trhu sektů se přenáší do Česka
06.03.2000 | Právo
Právo 6.3.2000
Boj na trhu sektů se přenáší do Česka
Markéta Huleová
Obchodní válka mezi domácími producenty sektů se přiostřuje. Majoritní vlastníci dvou nejvýznamnějších výrobců sektů - firem Soaré Sekt a Bohemia Sekt - vedou již několik let boj ve střední Evropě, kde obě německé firmy patří mezi největší hráče.
Zatímco Sektkellerei Schloss Wachenheim, majitel většiny akcií Soaré, vede na trhu sektů v Polsku, jeho soupeř Henkell a Söhnlein, který vlastní Bohemia Sekt, poráží protivníka na trzích Maďarska a ČR.
"Soaré získala v průběhu tří let své existence téměř šestnáctiprocentní podíl na českém trhu ve svém oboru. Nyní se tato laťka posunuje na hranici dvaceti procent. Část trhu jsme získali na úkor Bohemia Sekt," řekl Právu ředitel Soaré Roman Žďárský.
Podíl Bohemia Sekt se podle obchodního ředitele Dalibora Šebely drží s menšími odchylkami kolem 75 procent, což představuje roční produkci přibližně 13,3 miliónu lahví. "Na trhu budeme soupeřit především se zahraničními firmami a drobnými výrobci kvalitních sektů. Soaré se pohybuje v kategorii konzumních levnějších sektů," uvedl Šebela.
Celkově se v ČR ročně vyrobí přibližně 16,5 miliónu lahví. Podle Žďárského má domácí trh se sekty ještě stále volnou kapacitu. V současné době činí spotřeba sektu v ČR přibližně 1,5 lahve o objemu 0,75 litru na hlavu. V sousedním Německu se pohybuje kolem šesti až sedmi lahví. V budoucnu by se domácí spotřeba podle Šebely mohla přiblížit Rakousku, kde činí 2,5 až 3 lahve na hlavu. "Životní úroveň se obrací k lepšímu. Proto věřím, že se nám podaří objem a prostor na trhu ještě zvětšit," doplnil Žďárský.
K boji o trhy se prý leckdy kromě legálních zbraní, jako je uvádění nových produktů na trh a dlouhodobá práce se zákazníkem, používají i nedovolené prostředky. Vedle očerňování konkurence patří podle některých odborníků k nesolidním metodám též smlouvy o výhradních dodávkách a dotacích za příslib ignorování produktů konkurenta. Zpochybňována je údajně i pravost či kvalita výrobků konkurence.
Oba soupeřící výrobci se však dušují, že tyto metody nepoužívají. A tak se bojuje hlavně na poli obchodním. Soaré nevylučuje, že letos zvýší cenu svých výrobků o 3 až 4 procenta.
Další články v kategorii Potravinářství
- SZPI analyzuje složení bonbónů s muscimolem, kvůli nim zkolabovala žákyně ZŠ (17.05.2024)
- Z jahod je luxusní zboží, kvůli mrazu prudce zdražily (16.05.2024)
- Zlevňování potravin skončilo (15.05.2024)
- Brambory meziročně podražily skoro o polovinu. Klesá zájem o ty ve slupce (15.05.2024)
- Nealkoholické pivní mixy COOL se rozrůstají o novou generaci COOL+ s funkčními benefity (15.05.2024)
- Stahování párku od výrobce z Vysočiny kvůli obsahu listerií (15.05.2024)
- Výrobce Olomouckých tvarůžků navýšil obrat i čistý zisk a plánuje stavbu výrobního závodu (15.05.2024)
- Česko za 20 let v EU marně hájilo pomazánkové máslo a tuzemský rum (14.05.2024)
- Státy EU schválily prodloužení volného obchodu s Ukrajinou, budou platit omezení (14.05.2024)
- Cukrovar Vrbátky loni zvýšil zisk na 117,6 milionů, firma chystá dividendy (14.05.2024)